سیلندر و ماردون چیست؟

سیلندر و ماردون چیست ؟

مقدمه :

در صنعت پلاستیک روش های متنوعی جهت آماده سازی و یا به اصطلاح پخت مواد پلاستیکی وجود دارد. یکی از رایج ترین موارد جهت آماده سازی مواد گرانول و یا پودری سیلندر و مارپیچ است .

مواد پلاستیکی با حرارتی که غیر مستقیم توسط المنت های برقی و یا گازی به خود می گیرند درون گامهای ماردون که در حال حرکت هستند به تدریج تبدیل به خمیر و سپس با مالشی که توسط میخکهای داخل گامهای ماردون انجام می گیرد آماده فرم گیری جهت خروج از سیلندر و ماردون می گردد .

گام در سیلندر و مارپیچ

گام در ماردون : به فاصله محوری یک پره تا پره دیگر گفته می شود که وظیفه آماده سازی مواد اولیه جهت فرم گیری در تولید را بر عهده دارد.

طریقه نصب سیلندر و مارپیچ

برای ساخت اکسترودر ابتدا می باید استراکچری محکم و فاقد هر گونه ارتعاش با رفرنسهای مناسب یک شاسی ساخته شود.

ابتدا موتور و گیربگس بر روی آن نصب و در مرحله بعد سیلندر و مارپیچ به قسمت گلوهه گیربگس متصل و توسط استندهای زیرین مقاوم سازی و لرزه گیری می گیرد تا در حین تولید علاوه بر خروجی یکنواخت و سرعت مناسب فاقد هرگونه لرزشهای اضافی که منجر به بروز صدای ناهنجار و یا شکستگی در قسمت های قید و ماهیچگی می گردد را خنثی کند .

سیلندر و مارپیچ ساده :

ابتدا پس از نصب گیربگس بر روی شاسی قسمت انتهای ماردون که اصطلاحا به آن (دم ماردون ) می گویند را داخل بوش گلدانی گیربگس قرار می دهیم ، و سپس ماردون را داخل سیلندر قرار داده و تا انتها بر روی پله گیربگس به عقب هدایت کرده و توسط سوراخ و قلاویزی که بر روی گیربکس هستند اتصال سیلندر و ماردون بر روی اکسترودر را اجراء می کنیم .

سیلندر و مارپیچ دوقلو یا کونیکال :

در این سیلندر و مارپیچ ها که دارای دو مارپیچ در داخل یک سیلندر قرار دارد ابتداء سیلندر را بر روی شاسی اکسترودر فیکس کرده و محوریت حرکتی آن را که به سمت جلو و عقب و به طرفین را آماده سازی نموده و سپس بر روی شاسی نصب می کنیم ، لازم به ذکر است که سیلندر و ماردون ها در این مرحله از کار در داخل یکدیگر قرار دارند و طریقه اتصال آنها توسط دو عدد بوش که یک سر بوشها بر روی ماردون ها و طرف دیگر بوش بر روی شفت گیربگس قرار می گیرد.

نوشته: پیمان قربان زاده

نو

نوشته های اخیر

دسته بندی ها