اکسترودر چیست؟

اکسترودر چیست ؟ یکی از مباحث و موضوعات بسیار مهم در صنعت ماشین سازی ، اکسترودر می باشد . در این مقاله سعی بر این داریم تا در مورد این صحبت کنیم که اکسترودر چیست ؟ و انواع اکسترودر را معرفی کنیم .

اکسترودر ماشینی است که به آمیزه لاستیکی و پلاستیکی تجزیه شده نیرو واردساخته تا با فشار در انتهای دستگاه از میان یک قالب عبور نموده و محصولی نواری شکل با سطح مقطع خاص تولید نماید.

ماشینهای اکسترودر با کاربردهای متنوع بطور گسترده در صنعت لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرند.

در خط تولید، ماشینهای اکسترودر برای شکل دهی اولیه لاستیک و پلاستیک جهت عملیات بعدی و نیز برای شکل دادن به محصولات نهائی مورد استفاده قرار میگیرند.

کلیه این کاربردها باعث می شوند که نیازهای عملی هر کاربرد خاص در ماشین طراحی شود و طیف گسترده طرحهای موجود ماشینهای اکسترودر نیز منعکس کننده همین مطلب است.

یکی از مهمترین ویژگی پلیمرها و به ویژه پلاستیک ها سهولت شکل پذیری آنهاست. در بعضی حالات، قطعات نیمه کاملی نظیر ورقه ها یا میله های تولید شده، متعاقباً با استفاده از روشهای متداول ساخت، مانند جوشکاری یا ماشین کاری به قطعه نهایی تبدیل می شود. اما در بسیاری مواقع، قطعه نهایی، علیرغم برخورداری از شکلی تماما پیچیده، طی یک مرحله تولید می شود.

عملیات حرارت دادن، شکل دادن و خنک کردن ممکن است (مثل تولید لوله به روش اکستروژن) به دنبال یکدیگر و بدون وقفه (Continuous) انجام شود و یا ممکن است طی مراحلی ناپیوسته، زمانگیر و تکرار شونده (مانند عملیات تولید تلفن خانگی به روش قالبگیری تزریقی) صورت پذیرد که در بیشتر موارد، فرایند به طور خودکار انجام شده برای تولید زیاد بسیار مناسب است.

اکسترودر یعنی مجموعه محفظه و ماردون که می توان به عنوان بدنه و واحد اصلی تولید قطعاتی با اشکال مختلف به کار برد. اکسترودرها به دو گروه اکسترودر تک ماردونه و اکسترودر دو ماردونه تقسیم بندی می شوند. اکسترودر ماردونه سه قسمت مجزا دارد ناحیه تغذیه Feed Zone. ناحیه تراکم و فشردگی Compression Zone و ناحیه اندازه گیری و سنجش.

اکسترودر تک ماردون (مارپیچ)

اکسترودرهای تک مارپیچ عمدتا برای تولید انواع لوله های پلی اتیلن می باشد که از ویژگی های خاصی برخوردار است که بارزترین آنها ظرفیت تولید بالا,طول عمر بالا,کیفیت تولیدات بالا که پاسخگوی تمامی تست های استاندارد می باشد.این اکسترودرها بدون استفاده از تغذیه گراویمترها کنترل شده و همچنین اکسترودر تک مارپیچ قادر است فرایند اکستروژنی مواد را بدون تلورانس قابل توجه انجام می دهد به طوری که هم همزمان مصرف مواد و انرژی را بهینه می کند.

اکسترودر دو ماردون (مارپیچ)

اکسترودر دو مارپیچ کونیکال برای تولید لوله PVC کاربرد دارد. کیفیت بسیار بالای اکسترودر,مارپیچ با طراحی عملی وساخت پیشرفته برای قالب گیری, اطمینان بالایی را برای فرابند کارآمد تولید PVC تضمین می کند.این نوع اکسترودرها برای تولید انواع لوله,پروفایل و پنل ودیوارپوشها حتی محصولات چوب پلاست بسیار موثر است.

نوشته: پیمان قربان زاده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها