کامپاند یا آمیزه PP پر شده با تالک

پلی پروپیلن

یک ترموپلاستیک خطی نیمه کریستال می باشد که خواصی مشابه پلی اتیلن دارد اما مقاومت به ضربه بالاتر و  قابلیت امتزاج پذیری بالایی دارد از نظر قیمت نیز از پلاستیک های مهندسی پایین تر می باشد.
انواع مختلفی از این نوع پلاستیک در گریدهای لوله ,تزریقی, بادی, الیاف و فیلم تولید می گردد .
در ترکیب این ماده با افزودنی های مختلف خواص فیزیکی و مکانیکی آن افزایش یافته و این موضوع موجب گردیده تا جایگزین مناسبی برای پلاستیک های مهندسی باشد.

کامپاند یا آمیزه PP پر شده با تالک یکی از کامپاندهای متداول می باشد:

 تالک با درصد وزنی ۱۰,۲۰,۳۰,۴۰ و ۵۰ % به پلی پروپیلن افزوده می شود. از لحاظ نوع پلی پروپیلن به هر دو نوع همو پلیمر و کوپلیمر افزوده می گردد و از این لحاظ محدودیتی ندارد.
افزودن تالک به کامپاند یا آمیزه PP موجب سختی بیشتر و استحکام سطحی بهتر, کاهش ضریب انبساط حرارتی, کاهش جمع شدگی و باعث مقاومت  می گردد.
این پرکننده بر روی جمع شدگی پس از قالب پلی پروپیلن تاثیر می گذارد و سبب بهبود آن می گردد.
افزایش مدول خمشی و استحکام کششی پ.پ از دیگر خواصی است که با بوسیله تالک افزایش می یابد.

مدول خمشی باید بالاتر از ۱۴۰۰مگا پاسکال برای یک محصول خوب باشد. در برخی موارد بهبود کننده های ضربه برای نگه داشتن استحکام  ضربه استفاده می شود. اما در سفتی قطعه کاهش می یابد.
 کوپلیمر پر شده با ازدیاد طول بالاتری در استحکام کششی دارند.
کاربرد های نوعی برای کامپاند یا آمیزه pp پر شده با تالک شرایط گرمایی بسیار بالا نظیر قسمت های زیر هود موتور خودرو استفاده می گردد.

تالک

سیلیکات منیزیم هیدراته است با فرمول شیمیایی mg3si4o10.این ماده در آب نامحلول است. نه شعله ور می شود و نه منفجر می شود. فعالیت شیمیایی بسیار کمی دارد. سختی آن در مقیاس موهر ۱ میباشد.
بالای ۹۰۰درجه سانتی گراد گروه هیدروکسیل را از دست می دهد و در دمای ۱۰۵ درجه مجددا کریستالیزه می شود. دمای ذوب تالک ۱۵۰۰ درجه می باشد.

مزیت های استفاده از تالک در پلی پروپیلن:

۱ - سختی
۲ - انتقال حرارت
۳ - هسته سازی
۴ - استحکام ضربه
۵ - افزایش دمای تغییر شکل حرارتی
۶ - استحکام خزش
۷ - خواص مکانیکی
۸ - مقاومت شیمیایی

مختصری در مورد تالک

تالک با وجود ساختمان کریستالی به دلیل نیروی ضعیف واندروالسی بین پیوندهای ان بسیار نرم است و در صورتی که این ماده را بادست لمس کنید حالت صابونی دارد.

در بین انواع مختلف تالک نوع خالص و لایه ای آن در صنعت پلاستیک مصرف می گردد.

تالک یک جزء اساسی در ساخت کاغذ, رنگ, پلاستیک, لاستیک, سرامیک, کود, مواد آرایشی و بهداشتی و ... است.

در پلاستیک از تالک برای محکم کردن پلاستیک ها استفاده می شود. نظیر پلی اتیلن,پلی پروپیلن و همچنین پلی آمید(نایلون)کاربردهای اصلی آن در ساخت قطعات خودرو و کاربرد های وسایل منزل و قطعات مهندسی می باشند.

هدایت حرارتی

تالک به علت انتقال حرارتی بالا موجب سرد شدن سریعتر قطعه فرایند شده می گردد. هنگامی که قطعه ای فرایند می گردد, گرمایی درون آن وجود دارد که در صورت وجود تالک در کامپاند آن, این انتقال حرارت سریعتر صورت می گیرد.

مقاومت به ضربه

افزودن پرکننده معدنی معمولا مقاومت به ضربه را افزایش نمی دهد اما در مورد تالک افزودن ۵ % به پلی پروپیلن باعث افزایش مقاومت به ضربه می گردد.

شاخص جریان مذاب

با افزودن تالک به پ.پ شاخص جریان مذاب آن کاهش یافته و این به معنای آن است که

سفتی

دلیل بکاربردن تالک در کامپاند پ.پ افزایش سفتی است که با افزایش درصد تالک این خاصیت افزایش می یابد.

مقاومت شیمیایی

تالک نسبت به آب خنثی و بی اثر است این خاصیت در زمانی که پلی پروپیلن به عنوان بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد بسیار حایز اهمیت می باشد چون موجب می گردد تا مهاجرت پ.پ – تالک به مواد غذایی کاهش یابد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها