فرق GLOSSو HAZE و تاثیر آن بر شفافیت و براقیت پلیمرها چیست؟

فرق GLOSSو HAZE  و تاثیر آن بر شفافیت و براقیت پلیمرها چیست؟

براقیت

براقیت حاصل انعکاس نور از یک سطح می‌باشد. ذات و ریشه شفافیت و براقیت پلیمرها و مه‌گونی در شکل نشان داده شده است.شفافیت و براقیت پلیمرها بالا نیازمند یک سطح صاف است.
ناخالصی‌های سطح ممکن است به واسطه فرآیند اضافه شوند.
کشش بیش از اندازه داخل ناحیه سخت شدن فشاری (strain-hardening region) معمولاً باعث کاهش براقیت می‌شود. فیلم دمشی معمولاً براقیت کم دارد، زیرا بلورینگی فیلم در خط انجماد زبری را افزایش می‌دهد (به علت حضور بلور‌ها). بلورینگی سریع فیلم با استفاده از هوای سرد با تأثیرگذاری بر حباب‌ها اندازه بلورها را کاهش داده و شفافیت و براقیت پلیمرها را بهبود می‌بخشد. فیلم اکسترود شده پس از ترک اکسترودر از یک غلتک خنک‌کننده عبور می‌کند. سردسازی سریع و سطح صیقلی غلتکها موجب به وجود آمدن سطح با براقیت بالا می‌شوند.
فیلم‌های اکسترود شده براقیت بالاتری دارند، اما فرآیند اکستروژن دمشی فیلم را با قیمت پایین‌تر تولید می‌کند.
رئولوژی پلیمر بر سطح فیلم تأثیرگذار است.
پوست کوسه اصطلاحی است که به مشکلات رئولوژیکی حین فرآیند اطلاق می‌شود.

مه‌گونی

مه‌گونی یک خاصیت درون توده‌ای است، اما به علت اهمیت آن بر ظاهر و به علت رابطه آن با براقیت (شکل را ببینید)
به عنوان یک خاصیت سطحی در نظر گرفته می‌شود.
بلورینگی، نقص‌های نوری، «چشم ماهی»، جدایی فازی مخلوط‌ها، آلاینده‌ها، ذرات ژل و توزیع رنگدانه‌ها (دوده)، ساختارهایی هستند که مه‌گونی را افزایش می‌دهند. مه‌گونی تفرقی درونی نور می‌باشد. مه‌گونی دیدن با وضوح تمام شئ از میان یک فیلم را دشوار می‌سازد، این امر در نتیجه تداخل نوری که به صورت تصادفی متفرق شده و به ناظر می‌رسد و علاوه بر آن نوری که مستقیماً از شئ ساطع می‌گردد، ایجاد می‌شود.
بلورهای کوچکتر که توسط یک عامل هسته‌زا ایجاد شده‌اند، مه‌گونی را کاهش خواهند داد. پدیده‌های دیگر که در بالا شرح داده شدند نیز می‌توانند به واسطه عامل هسته‌زا، فرمولاسیون و فرآیند بهتر، کاهش یابند.

 

خواص نوری پلیمرها

تست‌های خواص نوری پلیمرها شامل مه‌گونی، براقیت، رنگ، شفافیت و غیره می‌شوند که روند توسعه و بهینه‌سازی را تسریع می‌کنند.

خواص نوری پلیمر‌ها نظیر براقیت، شفافیت، مه‌گونی، رنگ، ظاهر سطح و ضریب شکست، رابطه نزدیکی با درک ما از عملکرد ظاهری و کیفیت یک محصول پلاستیکی دارند. آزمودن خواص نوری پلیمر روند توسعه و بهینه سازی یا عیب‌زدایی محصول را تسریع می‌کند.

خواص نوری در یک ماده پلیمری یا کوپلیمری مشخص، به فرمولاسیون (عوامل رنگ‌زا، پرکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها و دیگر افزودنی‌ها) و بلورینگی ماده وابسته هستند.
همچنین تخریب مکانیکی و شیمیایی یا فرآیند پیرسازی (Aging) و شرایط مکانیکی و یا عملیات حرارتی اعمال شده حین فرآیند نیز بر خواص نوری پلیمرها و فرمولاسیون پلیمر اثرگذار هستند.
هر گونه تأثیر منفی بر خواص نوری یک پلیمر نظیر پیرسازی حتی در حالیکه خواص مکانیکی و عملکردی هنوز هم مطلوب هستند، می‌تواند بر طول عمر قطعه  اثر گذار باشد.

زیبایی یک قطعه می‌بایست حین بسته‌بندی، انتقال و انبارداری قطعه حفظ شود، یا در صنعت خودروسازی که انتظار مشتری از «براقیت»، استحکام، خواص سطح، بر ارزش محصول اثرگذار است.

حین تولید، مراحل مختلف نظیر رنگرزی، عملیات حرارتی و فرآیند مکانیکی می‌تواند بر خواص نوری مؤثر باشند. در برنامه آزمون ما که شامل تست‌های پایه‌ای نظیر براقیت، مه‌گونی، شکست نور، جذب و عبور نور فرابنفش و مرئی (UV/VIS).

دانشمندان پلیمر ما می‌دانند که خواص نوری پلیمرها رابطه تنگاتنگی با ریزساختار شیمیایی، خواص حرارتی و فیزیکی این مواد دارد و به همین ترتیب آزمون‌های شیمیایی، حرارتی، فیزیکی و مکانیکی فراهم آورد تا متخصصان صنعتی ما، شما را فراتر از نتایج آزمون می‌برند و تجربیات و دانش خود را به کار می‌برند تا در خواص نوری مواد، بهبود حاصل کنند.

 

اندازه‌گیری رنگ

اغلب پلیمرها در حالت معمول، رنگ خاکستری یا زرد دارند. فیلرهای سفید یا دیگر افزودنی‌های فعال نوری و افزودنی‌های رنگی می‌توانند برای بهبود ظاهر آن‌ها به نحوی که برای مصرف مناسب باشند، مفید واقع شود. متخصصان ما از اندازه‌گیری رنگ با فضای رنگی LAB و XYZ برای ارزیابی تغییرات رنگ در اثر قرارگیری در معرض شرایط نامساعد و یا به منظور کمک در جفت کردن قطعاتی که از مواد مختلف تهیه شدند و نیز ارزیابی تغییرات رنگ در اثر بافت سطح یا قالبگیری یا فرآیند، بهره می‌برند.

 

شاخص زردی

شاخص زردی یک عدد می‌باشد که با توجه به نتایج طیف‌سنجی نوری محاسبه می‌شود
و می‌توان به واسطه آن تغییرات رنگ در یک نمونه از حالت روشن یا سفید به زرد، را توصیف کرد.
شرکت های اندازه گیری خواص از آزمون شاخص زردی برای ارزیابی تغییر رنگ در مواد در اثر قرارگیری در شرایط بیرونی واقعی یا شبیه سازی شده، استفاده می‌کنند.

 

براقیت سنج

براقیت مربوط به توانایی سطح پلیمر برای بازتاب نور در یک جهت مشخص می‌باشد. برخی شرکت ها آزمون‌هایی برای شفافیت و براقیت پلیمرها طیفی از انواع نمونه‌ها در ابعاد مختلف در زوایای تشخیص، فراهم آورده است که داده‌هایی جهت مقایسه بین نمونه‌های مشابه به دست می‌دهد، که جهت توسعه و آزمودن عملکرد نهایی مفید می‌باشد.

 

مه‌گونی

مه‌گونی یک تأثیر نوری می‌باشد که در اثر تفرق نور در یک پلیمر شفاف که به شکل ظاهری کدر یا شیری در‌ می‌آید، ایجاد می‌شود.
دانشمندان پلیمر ما از تکنیک طیف‌سنجی نوری به منظور بررسی مشکلاتی که منجر به مه‌گونی به عنوان نشانه‌ای فرسایش در اثر شرایط جوی، حین تولید و فرآیند ایجاد می‌شوند، استفاده می‌کنند.

 

ضریب شکست

ضریب شکست و عبور نور برای مواد شفاف به طور مثال موادی که در لنز‌ها، الیاف نوری، صفحات نمایش بزرگ یا پوشش‌ها استفاده می‌شوند،
را تقریباً به سادگی می‌توان اندازه گرفت.
برخی آزمایشگاههای پلیمر پیشرفته از ضریب شکست به عنوان ابزاری برای کمک به فهم تنش بحرانی در یک سیستم یا نتیجه حاصل از افزودن افزودنی یا عملیات حرارتی (مانند شبکه‌ای شدن یا انلینگ) استفاده می‌کنند.
ما همچنین اندازه‌گیری‌های جذب و عبور نور مرئی و UV را نیز ارائه می‌کنیم.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها