چند نوآوری در زمینه آمیزه سازی توسط شرکت های بزرگ دنیا

زدودن زردی

شرکت امریکایی Equistar Chemical اختراعی بر مبنای فرمولاسیون جدید نانو چند سازه با استفاده از Bronstted  acid که بصورت خاص برای پلی الفینها طراحی شده است رنگ ایجاد شده ناشی ازنانو رس اصلاح شده آمونیوم را می زداید. مثالهایی از Bronstted  acid عبارتند از فسفریک، فسفروز و پلی فسفریک (ترجیحا ) و همچنین استئاریک، بنزوئیک و لاکتید اسید. این اسیدها دمای جوشی بالاتر از دمای فرآیند پلی الفین دارند و در حین فرآیند تبخیر نمی شوند. برای مثال افزودن صفر تا ۲/۰ درصد از  Bronstted acid در نانو چند سازه HDPE سبب می گردد تا شاخص زردی آن از ۳۲ با ۱۰ کاهش یابد.

افزایش مقاومت ضربه ای پلی آمید

شرکت  Akrema دو افزودنی جدید افزایش دهنده مقاومت ضربه ای برای بهبود خواص ۶PA و ۶۶, PA عرضه کرد.Lotader 2200 که پیش از این در ترپلیمر اتیلنی پایه اکریلاتی استفاده می شود در  ۶,۶  PA مورد استفاده در ساخت قالپاق اتومبیل نیز استفاده می شود.

۳۰ Orevac  IM پلی الفین با زنجیرهای متصل شده به گروههای دیگر است که برای استفاده در ۶PA مناسب می باشد و سبب بهبود انعطاف پذیری و مقاومت آن در برابر رشد ترک در دماهای ریز صفر درجه سانتیگراد می شود.

محافظت صدفی

شرکت clariant  مستقر در برزیل تکنولوی جدیدی برای کاهش صدمه به پیگمنتهای صدفی در حین فرآیند ارائه داشته است که سبب بهبود براقیت و عمق و درخشندگی این محصولات می گردد.

بهبود پخش با استفاده از تکنولوژی فرآیندی Pearlfect  سبب از بین رفتن کلوخه های پیگمنتی می گردد. بطور عمده این تکنولوژی برای پلی الفینها و در صنعت بسته بندی مورد استفاده دارد و بصورت مستربچهایی با نام تجاری Remafin  pearlfect  در آمریکای لاتین عرضه می شود. این مستربچها برای فرآیندهای قالبگیری دمشی و تزریقی طراحی شده است. شکست ذرات پیگمنت صدفی که عموما در لبه های آنها اتفاق می افتد سبب می شود تا برخی خواص نوری این پیگمنتها دچار افت گردد و در نتیجه این مواد بازدهی نوری پایینی داشته باشند.

 

جذاب تر کردنPE و PP

از آنجایی که پلی الفینها از جمله پلیمرهایی است که بسیار مورد توجه و مورد استفاده است لذا وجود افزودنی های متنوع در بهبود خواص فرآیندی آنها امری طبیعی می باشد.این مواد افزودنی از تنوع گسترده ای برخوردارند و از کشنده های میکروبی تا بهبود دهنده های خواص حرارتی را شامل می شوند.این افزودنی ها به پلی الفینها کمک می کنند تا بتوانند جایگزین مناسبی برای سایر پلیمرها باشند.شرکت ترکیه ای SEM Plastik از پلی پروپیلن جدیدی با شفافیت بالا برای استفاده در بسته بندی مواد غذایی و ساخت لیوان استفاده می کند.مشتریان SEM که از لیوان های این شرکت استفاده می کردند از کیفیت این لیوانها خصوصا میزان شفافیت آنها گله مند بودند.Yavuz Eroglu ، صاحب و مدیرعامل SEM می گوید: مشتریان به دنبال به دنبال لیوانهای سبکتری نیز هستند.

گونه جدیدی از پلی پروپیلن که حاوی عامل هسته زای ei-HPN 600 است به SEM برای حل مشکلش کمک کرده و سبب شده تا میزان تولید لیوان این شرکت ۵/۶ میلیون لیوان در سال باشد. Eroglu می گوید: این لیوانها ۱۰ درصد نسبت به نمونه های قبلی سبکتر هستند و این در حالیست که خواص مکانیکی آنها هیچگونه افتی نداشته است و زمان چرخه شکلدهی حرارتی آن ۸ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.کاهش وزن مزایای متعددی برای تولید کننده نیز خواهد داشت که از جمله آنها کاهش مصرف سوخت بهنگام حمل و نقل این محصولات و کاهش مصرف مواد تجدید ناپذیر در فرآیند تولید می باشد.این پلی پروپیلن شفاف جایگزین مناسبی برای PET یا پلی استر خواهد بود.این گونه از پلی پروپیلن دمای بلورینگی بالایی دارد و سبب می گردد تا سرعت و ظرفیت تولید را بتوان افزایش داد.

همچنین شرکت PQ Crop  که تولید کننده مواد شیمیایی و مهندسی می باشد اخیرا Advera Ti را معرفی کرده است که می تواند جایگزین مناسبی برای تیتان در پوششها و پلاستیکها باشد. Advera Ti دارای اندازه ذرات کوچکی است که براحتی پخش می گردد و دارای ریز ساختار بلور گونه است.این ماده سفید و درخشان می باشد و پشت پوشی مطلوبی دارد.

شرکت روسی در نظر دارد خط تولید هیدروکسید منیزیم  با ابعاد میکرونی می باشد که درساخت کامپاندهای PEو PVC  با خاصیت تاخیر اندازی شعله و کاهش دهنده دود ناشی ازسوختن مورد استفاده قرار گیرند.این محصولات در سراسر تحت نام Ecopiren عرضه خواهد شد.

ابعاد ذرات هیدروکسید منیزیم  ۲٫۵ و ۳٫۵ میکرون می باشد که در دو گونه اصلاح نشده و اصلاح شده با اسید استئاریک عرضه خواهد شد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها