تاثیر اکسترودر بر روی جنس پارچه ی ملت بلون تولیدی

تاثیر اکسترودر بر روی جنس پارچه ی ملت بلون تولیدی

وقتی در مورد اکسترودر صحبت می شود بیشتر توجه ها بر روی سیلندر و مارپیچ آن جذب می شود، بنابر این برای بررسی اکسترودر خط تولید باید کیفیت سیلندر و مارپیچ را در صدر موارد بررسی قرار دهیم.

وظیفه ی اصلی سیلندر و مارپیچ پخت مواد پلیمری، اختلاط آن و در آخر تامین فشار پشت قالب است. بنابر این اگر هر یک از موارد ذکر شده به خوبی انجام نپذیرد تاثیر منفی بر روی جنس پارچه ی تولیدی خواهد گذاشت.

از طرفی سیلندر و مارپیچ استفاده شده باید از نظر متریال به گونه ای باشد که پس از مدتی کار کردن دستگاه و تماس و سایش مواد بر روی آن کیفیت خود را حفظ کند و به گونه ای نباشد که جنس پارچه ی تولیدی به مرور دچار کاهش کیفیت شود.

حال مواردی که باعث می شود سه مولفه ی ذکر شده به خوبی رعایت شوند به ترتیب عنوان می شوند:

اولین نکته در مورد نقشه و طرح سیلندر و مارپیچ است، این که طرح سیلندر و مارپیچ به چه شکل باشد بر روی اختلاط مواد و سرعت تولید بسیار موثر است همچنین می تواند بر روی پخت مواد نیز تاثیر گذار باشد. بنابر این قبل از سوار کردن آن بر روی شاسی، از به روز بودن طرح سیلندر و مارپیچ مطمئن شوید.

دومین نکته که مهم ترین مورد است، جنس فولاد استفاده شده برای سیلندر و مارپیچ و همچنین فراوری هایی که پس از تراش بر روی سطح آن صورت می پذیرد می باشد. این مهم در طول عمر سیلندر و مارپیچ موثر بوده وجنس تولیدی مدت ها پس از راه اندازی دستگاه با کیفیت باقی خواهد ماند.

بنابر این در خرید و ساخت دستگاه در خصوص کیفیت سیلندر و مارپیچ تحقیق به عمل آورید. تا جنس تولیدی در ماه اول با جنس تولیدی پس از یک سال تولید از نظر کیفیت یکسان باشد.

اکسترودر دستگاه ملت بلون از اجزا دیگری نظیر موتور، گیرباکس، اسکرین چنجر و ملت پمپ تشکیل شده است که هر کدام به خودی خود تاثیر فراوانی بر روی جنس تولیدی دارند. وجود ملت پمپ مولفه ای است که در صورت عدم وجود آن جنس تولیدی در طول تولید بافتی ناهمگون پیدا خواهد کرد زیرا نواساناتی که سیلندر و مارپیچ در فلوی مواد ایجاد میکند مستقیما بر روی پارچه ی تولیدی نمایان میشود! بنابر این به یکنواخت کننده ی جریان پلیمر یا ملت پمپ نیاز است.

اسکرین چنجر نیز در تولید ملت بلون نقش پر رنگی را ایفا میکند. اصولا مواد اولیه ی پلاستیکی حاوی مقداری ذرات غیر مفید برای تولید است. این ذرات پس از مدتی تولید موجب میشود سوراخ های قالب گرفته و پارچه بافت خود را از دست میدهد. بدین سبب از اسکرین چنجر جهت تصفیه ی مواد استفاده شده و گرفتگی سوراخ های قالب را عقب می اندازیم.

در آخر لازم به ذکر است در انتخاب موتور و گیربکس دستگاه ملت بلون حتما از برند های معتبر استفاده کنید تا خرابی این دو قطعه موجب خوابیدن دستگاهتان نگردد.

 

نوشته:پیمان قربان زاده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها