خدمات دستگاه اکسترودر پلاستیک

ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از خدماتی که قابل ارائه برای دستگاه اکسترودر هست را به طور مختصر و مفید شرح داده و بررسی نماییم.

انواع خرابی و خدمات دستگاه اکسترودر پلاستیک

معمولا ایراد های بوجود آمده در فرآیند تولید پلاستیک در چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند. ما این دسته ها را با توجه به انواع قسمت های مختلف دستگاه و همچنین نوع خرابی، به دسته های زیر تقسیم بندی نموده ایم. 

 توجه داشته باشند که مواردی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، از رایج ترین ایرادات در دستگاه های تولید شده  می باشد. ممکن هست که دستگاه مورد استفاده ی شما دارای مشکلات پیچیده تر و تخصصی تر باشند. از این رو می بایست با تولید کننده اصلی دستگاهتان ارتباط برقرار نمایید. 

تعمیرات ماردون و سیلندر دستگاه اکسترودر

ماردون و سیلندر دستگاه اکسترودر را می توان به عنوان اصلی ترین قسمت دستگاه شناخت. ماردون دستگاه که معمولا به نام مارپیچ نیز شناخته می شود با سیلندر دستگاه اکسترودر، ارتباط مستقیمی با مواد برقرار نموده و برخورد های بسیاری را با هم دارند. از این رو جنس ماردون و سیلندر را از آلیاژ سخت کاری شده می سازند. تا این میزان فشار بالای وارد شده کم تر شده و عمر ماردون و سیلندر افزایش پیدا کند. اما با توجه به حرارت بالایی که ماردون و سیلندر تحمل می کنند، امکان خرابی قطعه افزایش پیدا میکند. از جهتی تعمیرات ماردون و سیلندر دستگاه اکسترودر با توجه به عمر مفید ماردون و سیلندر، هرگز مانند ابتدای کارکرد دستگاه عمل نمی کند.

تعمیرات موتور دستگاه اکسترودر

منبع اصلی نیروی حرکتی ماردون و سیلندر دستگاه اکسترودر، ناشی از قدرت چرخشی موتور دستگاه اکسترودر می باشد. موتور دستگاه اکسترودر با استفاده از انرژی الکتریکی قوی کارکرده و توان بالایی را در دستگاه به وجود می آورد. قدرت بوجود آمده توسط موتور دستگاه اکسترودر، توسط تسمه های متصل به گیربکس چند برابر شده و به داخل دستگاه انتقال می یابد. آسیب هایی که ممکن هست سلامت موتور دستگاه را تهدید کنند، عواملی نظیر: نوسانات برق دستگاه، اعمال فشار بالای دستگاه، کارکرد دستگاه به صورت دائم و بودن استراحت، افزایش میزان حرارت موتور ناشی از اصطحکاک بوجود آمده بر اثر فشار کاری بالا از معدود عوامل بوجود آمده در سلامت موتور دستگاه می باشند.

با توجه به هزینه های زیادی که برای تعمیر و یا حتی تویض موتور اکستروردر بوجود می آید، توصیه ما در کاهش میزان کارکرد پشت سر هم و به صورت دائمی هست. زیرا موتور دستگاه با افزایش زمان کار، دچار افزایش حرارت شده و ممکن هست باعث بروز حادثه و نقص فنی در موتور دستگاه شود.

تعمیرات گیربکس دستگاه اکسترودر

وظیفه گیربکس دستگاه اکسترودر اول از همه کاهش سرعت چرخش و در نتیجه افزایش قدرت می باشد. به گونه ای که این قسمت سرعت را به قدرت بیشتر تبدیل کرده و به دستگاه انتقال می دهد. گیربکس های موجود در بازار، تماما ساخت کشور های خارجی می باشد. متاسفانه گیربکس تولید شده ساخت داخل دارای کیفیت مناسب جهت کارکرد تولید بالا را نداشته و در بازار رقابتی میان برند های خارجی همیشه پایین تر هست. 

با توجه به شرایط سخت تعمیرات گیربکس های وارداتی، در اکثر موارد پیشنهاد ما به مشتریان، تعویض گیربکس می باشد. زیرا گیربکس دستگاه اکسترودر، قلب تپنده دستگاه بوده و نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. از این رو طبق تجربه به دست آمده، گیربکس های تعمیری نسبت به گیربکس دسته اول، عمر بسیار کمی داشته و ممکن هست هر آن دوباره دچار نقص فنی شده و دستگاه را از کار بیاندازد.

تعمیرات هیتر دستگاه اکسترودر

هیتر یا گرمکن دستگاه اکسترودر قطعه ای دایره ای شکل هست که دور تا دور سیلندر دستگاه اکسترودر قرار گرفته است. این قطعه با استفاده از نیروی القایی، گرمای بسیار زیادی تولید می نماید که باعث گرم شدن سیلندر و مواد مذاب داخل سیلندر می شود. خرابی هیتر ها مانند سایر قسمت های دستگاه نبوده و هزینه های کم تری را تحمیل می نماید. این قطعه ساختمان و ساختار پیچیده ای نداشته و بسیار ساده هست. از این رو تعویض این قطعه به صرفه تر از تعمیرات آن می باشد. زیرا دارای هزینه بسیار کمتری بوده و تعمیرات آن در استفاده های بلند مدت پیشنهاد نمی شود.

برخی از هیتر های مورد استفاده بر روی دستگاه های اکسترودر، شامل فن هیتر نیز هستند. این فن هیتر ها در استفاده های زمان بالا، با وجود حرارت بالا دچار نقص فنی می شوند. در این صورت فن ها قابل تعمیر بوده و هم می توان آن را با نمونه تازه تعویض کرد.

تعمیرات سایر قسمت های دستگاه اکسترودر

اما با توجه به موارد ذکر شده در بالا، برخی نواقص جزئی دیگری نیز ممکن هست باعث بروز اختلالات و نواقص معدود دیگری شوند. به عنوان مثال ممکن هست پنل کنترل دستگاه دچار اتصالی شده و درست کار نکند. و یا در برخی مواد ممکن هست دستگاه دچار سوختگی فیوز ها شده و آسیب جزئی باشد. در این گونه مواقع ممکن هست کارکنان تصور کرده که موتور دستگاه سوخته و از کار افتاده است. پس لازم هست عیب یابی و رفع نواقص توسط متخصصین مجرب انجام شود.

اما تمامی موارد ذکر شده خدمات دستگاه اکسترودر پلاستیک عنوان شده در بالا، همگی مربوط به خود دستگاه اکسترودر می باشد. اما برخی تجهیزات جانبی خط تولید نیز برخی مواقع ممکن هست دچار آسیب دیدگی و نقص گردند. البته جبران و تعمیر این تجهیزات به نسبت خرابی دستگاه، پایین تر بوده و راحت تر قابل سرویس دهی هستند. در ادامه به طور کامل به آن ها خواهیم پرداخت.

تعمیرات سایر تجهیزات بازیافت پلاستیک

تجهیزات جانبی بازیافت پلاستیک شامل دستگاه ها و ماشین آلاتی است که پس از عملیات اکسترودر و گرانول سازی انجام می شوند. همچنین بعضی از دستگاه ها پیش از مرحله اکستروژن مورد استفاده قرار می گیرند مانند ماشین آلات شستشو مواد. یا بعضا اختلالاتی در سنسور های تشخیصی بوجود می آید که باعث تشخیص اشتباه شده و باعث بروز خطا می شود. به عنوان نمونه در صورت خرابی سنسور فشار فیلتر دستگاه، بار اضافی بر موتور، گیربکس، ماردون و سیلندر تحمیل می شود که بسیار مهم بوده و سلامت دستگاه را به خطر می انداز. ما در ادامه با تشریح کامل این موارد، تمامی خدمات دستگاه اکسترودر پلاستیک را شرح می دهیم.

تعمیرات کاتر دستگاه اکسترودر

کاتر دستگاه اکسترودر دو چندین مدل تولید و عرضه می شوند. انواع کاتر ها با توجه به سیستم اکستروژن و همچنین نوع برش متفاوت هستند. اجزای تشکیل دهنده کاتر عبارت است از موتور دستگاه، تیغه برش، پمپ آب و جریان مدور آب. این قطعه به دلیل اینکه کمتر در معرض فشار قرار گرفته و همچنین کار مشخصی را انجام می دهد، کمتر دچار نقص فنی شده و خراب می شود.

اما با توجه به توضیحات بالا، یکی از مواردی که باعث کاهش کارایی کاتر می شود، کند شدن تیغه کاتر می باشد. یا حتی ممکن هست تیغه کاتر به علت کار کردن مداوم، باعث شکستگی گردد. این عامل باعث برش نادرست مواد شده و ممکن هست در صورت عدم آگاهی، گرانول تولید شده بیش از اندازه بوده و دیگر قابل استفاده نباشد. در ساخت تیغه های کاتر، از مواد ضد زنگ و اکسیده شدن استفاده می شود. زیرا داخل کاتر واتر رینگ آب دائما در حال چرخش و اثابت با تیغه می باشد. 

تعمیرات فیلتر دستگاه اکسترودر

فیلتر دستگاه اکسترودر پلاستیک در دو نوع دستی و هیدرولیکی ساخته می شود. البته مدل های دستی کمتر در معرض خرابی قرار گرفته و دچار نقص می شوند. اما فیلتر های هیدرولیکی، با توجه به نیروی هیدرولیکی جک فیلتر، ممکن هست با اعمال فشار و یا استفاده های بلند مدت، دچار نواقص جزئی گردند. این جک ها قابل تعویض بوده و تعمیر نمی شوند. هزینه های ناشی از خرابی فیلتر هیدرولیک زیاد نبوده و قابل جبران هست.

یکی از عوال مهم در خرابی فیلتر دستگاه، تحمیل فشار بالای دستگاه به فیلتر می باشد. این قطعه به علت قرار گیری در خروجی دهانه مواد، ممکن هست بر اثر گرفتگی فیلتر، فشار دستگاه را گرفته و باعث انحراف و کج شدن ساختمان فیلتر گردد. در این گونه موارد ممکن هست فیلتر هیدرولیک دیگر قابل بازسازی نبوده و خراب شود.

اما در برخی مواقع ممکن هست نواقص ناشی از فیلتر هیدرولیک، بر اثر خراب شدن توری و یا قطعات جانبی فیلتر صورت گیرند. این دسته از لوازم فیلتر مصرفی بوده و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بازار قابل دسترس هستند. فیلتر های عرضه شده شامل متعلقات محدودی هستند.

تعمیرات سانتریفیوژ خشک کن مواد

سانتریفیوژ خشک کن مواد وظیفه دفع رطوبت گرانول های خروجی از تشت آب پس از مرحله برش را دارند. این دستگاه کمتر در معرض خرابی قرار دارد. همچنین به علت برخورداری از سیستم ساده اش، عمر بیشتری را به کاربر ارائه می دهد. مهم ترین قسمت سانتریفیوژ خشک کن که در معرض فشار مستقیم و تحمل بار هست، موتور دستگاه می باشد. موتور سانتریفیوژ خشک کن مواد در صورت استفاده های مکرر و پشت سر هم ممکن هست بر اثر گرما و فشار الکتریکی، دچار سوختگی و از کار افتادن شوند. این دسته از تعمیرات از دسترس ما خارج بوده و برای تعمیرات می بایست به تولید کننده و ضمانت کننده موتور رجوع گردد.

سانتریفیوژ خشک کن گرانول متشکل از پره هایی ست که در صورت گردش، مواد را به سمت بالا هدایت می کنند. چرخش پره های مارپیچی سبب گرفتن آب موجود در گرانول ها مواد پلاستیکی می شود. همچنین وزش باد در داخل محفظه سانتریفیوژ عامل تسریع در این عمل می گردد. خرابی مارپیچ سانتریفیوژ ممکن هست در صورت شکستگی بلبرینگ و لنگی پره ها صورت گیرد.

تعمیرات آسیاب رشته ای و خرد کن مواد

تعمیرات آسیباب رشته ای و خرد کن مواد شامل تعمیر تیغه ها و تعمیر موتور دستگاه می باشد. از آن جایی که این دستگاه استفاده دوگانه دارد، یعنی هم برای برش گرانول های رشته ای و هم برای خرد کردن مواد استفاده می شود، فشار وارده بر آن متفاوت هست. زیرا آسیاب رشته مواد خروجی از دستگاه، وزن کمی را بر قدرت موتور و پره ها تحمیل می کند. اما در نقطه مقابل، خرد کردن و آسیاب مواد درسته سخت تر بوده و فشار بیشتری را بر دستگاه وارد می کند. از این جهت خرابی آسیاب رشته ای به نسبت خراب شدن خرد کن مواد کمتر می باشد. نکته قابل توجه در استفاده از آسیاب رشته ای، توجه مرتب به برش یکسان و یک دست و یک اندازه دستگاه می باشد.

این دستگاه دارای تنظیم کننده های جانبی برای افزایش یا کاهش طول برش رشته هستند. دستگاه خرد کن پلاستیک در دسته ماشین آلات قابل تعمیر توسط ما بوده و شامل خدمات دستگاه اکسترودر پلاستیک می باشد. یکی از عوامل موثر در افزایش کارایی دستگاه، توجه به حرارت موتور می باشد. زیرا با کارایی مضاعف آسیاب، ممکن هست موتور دستگاه دچار صدمه شود.

تعمیرات سنسور های دستگاه اکسترودر

در ساخت اکسترودر پلاستیک از سنسور های متعددی جهت کنترل کارایی و سلامت دستگاه استفاده می شود. این سنسور ها وظیفه تشخیص شرایط جوی و فیزیکی را در لحظه داشته که بوسیله کنترلر، داده ها را به پنل انتقال داده و عملیات مناسب با درجه موجود را انجام می دهند. سنسور ها و یا اصطلاحا حسگر دستگاه اکسترودر در چندین مدل برای تشخیص میزان فشار، میزان دما، میزان مواد مذاب مورد استفاده قرار می گیرند. این سنسور ها نقش اصلی در قطع و وصل قسمت های مختلف و همچنین کنترل برای کارایی و بازدهی بیشتر را بر عهده دارند. سنسور ها و حسگر های مورد استفاده برای دستگاه اکسترودر پلاستیک قابلیت تعمیر ندارند و در صورت خرابی تعویض می شوند.

نکته مهم در تهیه سنسور، خرید حسگر برند مرغوب و با کیفیت می باشد. به عنوان مثال در صورتی که سنسور داخل سیلندر و ماردون به خوبی عمل نکند، احتمال بروز خطا و مشکلات پیچیده تر بر دستگاه افزایش می یابد. از جهتی اپراتور و کارمندی که در حال کار با دستگاه هست، ممکن هست اطلاعات نادرستی را گرفته و اعمال غلطی را به وجود بیاورد. البته یکی از وظایف مهم در کار با دستگاه های صنعتی، توجه مداوم به کارایی مرتب و منظم بخش های متختلف دستگاه می باشد. زیرا هر گونه بی توجهی به قسمت های کوچک و بزرگ ممکن هست کیفیت محصول نهایی تولید شده را از بین برده و دیگر قابل استفاده نباشد.

قیمت تعمیرات دستگاه اکسترودر پلاستیک

تعرفه تعمیرات دستگاه اکسترودر با توجه به نیاز های مورد توجه و همچنین بررسی دقیق نواقص بسته به عوامل بسیار داشته و بازه ثابتی ندارد. در صورتی که دستگاه مورد استفاده تان دچار نقص فنی جرئی از قبیل خرابی سنسور، خرابی تسمه، خرابی سیستم الکترونیکی و … شود، معمولا هزینه های کمتر و همچنین مدت زمان کمی برای تعمیر لازم دارد. اما در صورتی که بروز حادثه سبب از کار افتادن بخش های اصلی تر دستگاه همچون سیلندر و ماردون اکسترودر، موتور دستگاه، گیربکس دستگاه و سایر قسمت های مهم تر باشد، مستلزم صرف هزینه بیشتر و مدت زمان بیشتر جهت تعمیر و بازسازی می باشد.

خدمات فنی و تامین قطعات یدکی اکسترودر پلاستیک

امروزه تامین قطعات یدکی و جانبی دستگاه اکسترودر پلاستیک، با توجه به محدودیت واردات و تامین قطعات بسیار مشکل شده است. از جهتی دارندگان دستگاه های ساخت خارج مانند دستگاه اکسترودر چینی و یا دستگاه اکسترودر ترک و یا حتی دستگاه اکسترودر اروپایی، در صورت بروز هر گونه مشکلی در فرآیند کاری و یا نیاز به تعویض قطعات جانبی، به مشکلات زیادی ممکن هست برخورد کنند. زیرا این گونه قطعات و قسمت های مختلف دستگاه ها مخصوص ساخته می شوند. با در نظر گیری ساخت قطعات مشابه و بکارگیری از تجهیزات استوک نیز ممکن هست کارکرد دستگاه را به خطر انداخته و یا حتی در موارد بوجود آمده، منجر به خرابی سایر قسمت های دستگاه گردد.

منبع: google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها