۱۰ عامل شکست در بازیافت پلاستیک ها

۱۰ عامل شکست در بازیافت پلاستیک ها

طبق تجربه تعداد افراد موفق در زمینه بازیافت پلاستیک ها نسبتا" کم اند. در حالی که سطح سرمایه گزاری نسبتا" کم این صنعت در مقایسه با سایر فعالیت های صنعتی موجب میگردد, افراد زیادی تمایل به سرمایه گزاری و فعالیت در زمینه بازیافت پلاستیک ها داشته باشند.

در این مقاله به دلایل شکست افراد در این زمینه می پردازیم:

۱۰ عامل شکست در بازیافت پلاستیک ها

۱٫عدم دسترسی به ضایعات به طور پیوسته: دسترسی به ضایعات به میزان ۲-۳ تن در روز ندارند.قبل از شروع کار بازیافت پلاستیک ها می بایست این موضوع بررسی گردد. در مرحله اول نوع ضایعات مهم نیست فقط دسترسی به این میزان ضایعات می باشد.در غیر این صورت میتواند به یکی از عوامل شکست در بازیافت پلاستیک ها تبدیل شود.

۲٫تنها روی یک ضایعات متمرکز می شوند: و یا به دنبال تنها یک نوع ضایعات هستید. برای مثال همه به دنبال ضایعات بطری های آب معدنی و یا اصطلاحا" پت می باشند درحالی که انواع ضایعات دیگر پلاستیک نیز برای بازیافت وجود دارند نظیر بطریهای شوینده ها و بطری های شیر که به آنها بادی می گویند و یا قطعات تزریقی و یا لاک, فیلم های پلی اتیلنی و یا نایلون و غیره.در غیر این صورت میتواند به یکی از عوامل شکست در بازیافت پلاستیک ها تبدیل شود.

توجه:عدم دسترسی به ضایعات به طور پیوسته , تنها روی یک ضایعات متمرکز می شوند

۳٫خرید دستگاه آسیاب دسته دوم: برخی افراد برای کاهش ریسک در بازیافت پلاستیک ها, در زمان شروع کار اقدام به خرید یک آسیاب دسته دوم می نمایند. به دلیل این که این دستگاهها از قیمت کمتری برخوردار هستند و نیاز به میزان سرمایه گزاری کمتری دارند به اشتباه به افراد توصیه می گردد از این نوع آسیاب ها استفاده نمایند. تا اگر هم در کار شکست خوردند دچار ضرر زیادی نگردند و همان دستگاه را مجددا" بفروشند.

با توجه به این که دستگاههای آسیاب بایدبه طور معمول ۱۰ ساعت در طول روز کار کنند. و فشار زیادی را تحمل می نمایند. بنابراین نوع دسته دوم این دستگاهها عملا بسیار مستهلک می باشد و نیاز به تعمیرات زیادی دارد.

نکته بعدی این است که ایمنی آسیاب دسته دوم نیز بسیار کم است. و طبق تجربه ما حتی باعث صدمه جانی به اپراتور دستگاه. و در مواردی حتی موجب خسارت و اعمال دیه به کارفرما گردد.
در غیر این صورت میتواند به یکی از عوامل شکست در بازیافت پلاستیک ها تبدیل شود.

توجه:خرید دستگاه آسیاب دسته دوم

۴٫ عدم اطلاعات کافی در مورد بازار بازیافت پلاستیک ها: برخی از ضایعات بازار گرانول دارند و برخی بازار پرک تمام ضایعات را نمی توان تا مرحله گرانول پیش برد و گرانول کردن تمام ضایعات نیز مقرون به صرفه نیست. برخی از ضایعات نیز می بایست اصطلاحا" زنده فروخته شوند.در غیر این صورت میتواند به یکی از عوامل شکست در بازیافت پلاستیک ها تبدیل شود.

۵٫نداشتن استراتژی درست: برای مثال میزان سرمایه گزاریشان تنها به اندازه یک آسیاب می باشد اما تمایل به گذاشتن خط بازیافت دارند در نتیجه این موضوع موجب می گردد تا اقدام به خرید خط های بسیار ابتدایی و سنتی نمایند.

در این دستگاهها که کار توسط نیروی انسانی انجام میگیرد سبب میشود عملیات بازیافت متکی به نیرویی انسانی گردد .

ضمنا" هرچه تعداد نیروی انسانی افزایش یابد هزینه درگردش افزایش می یابد.

کیفیت بار تولید یکسان نخواهد بود و نیاز به زمان زیادی برای عملیات بازیافت خواهد داشت. بنابراین بازدهی کم و کیفیت کار نامرغوب می گردد.

به همین دلیل یکی از مشکلات بازیافت در ایران نیز عدم کیفیت پرک ها و گرانول های تولید شده است.

توجه:عدم اطلاعات کافی در مورد بازار بازیافت پلاستیک ها, نداشتن استراتژی درست

۶٫انتخاب نامناسب مکان پروژه: مکان انجام پروژه باید به گونه ای باشد تا دسترسی به ضایعات پلاستیک سهل و کم هزینه باشد. برخی مکان ها از محل دپو و نگهداری ضایعات فاصله بسیار زیادی دارد و در نتیجه هزینه حمل و نقل افزایش می یابد.

۷٫عدم اطلاعات فنی کافی از دستگاههای بازیافت پلاستیک: در ایران انواع دستگاههای بازیافت, آسیاب و یا خرد کن پلاستیک, گرانول ساز و غیره ساخته می شود. بنابراین اگر افراد اطلاعات اولیه درستی در این زمینه نداشته باشند خرید موفقی نخواهند داشت.
تنها توجه به قیمت دستگاه برای مقایسه دستگاهها موجب ضرر بسیار می گردد. بسیاری از افرادی که دستگاه خریدار نموده اند با شرکت تماس می گیرند و در خواست کمک برای رفع اشکال از دستگاههایی دارند که به تازگی خریداری نموده اند.
بنابراین حتما در خرید دستگاه مشاوره بگیرد تا دچار این مشکلات نگردید. برای مثال دستگاه گرانول ساز خریداری نموده اند که طول سیلندر آن تنها ۱٫۵ متر است. طبیعتا" این دستگاه کارایی لازم را ندارد و یا برای بازیافت نایلون و پت از آسیاب چکشی به جای شمشیری استفاده می نمایند یا خط شستو خریداری نموده اند اما قسمتهای مختلف آن دارای اشکالات فنی می باشد.

۸٫عدم شناخت از پلاستیک ها: ضایعات پلاستیک را نمی شناسند برخی از ضایعات پلاستیک از نظر ظاهر شباهت بسیار دارند و برای افراد مبتدی اصلا قابل تشخیص نیستند و ضمنا" از نظر ارزش اقتصادی نیز بسیار متفاوت می باشند و در صورت آسیاب نمودن این نوع ضایعات به دلیل مخلوط بودن شخص خریدار از راههای معمول و کم هزینه قادر به جداسازی نمی باشد.

توجه:انتخاب نامناسب مکان پروژه, عدم اطلاعات فنی کافی از دستگاه های بازیافت پلاستیک, عدم شناخت پلاستیک ها

۹٫اطلاعات کافی در مورد نحوه بازاریابی ندارند: اگر از کاربرد های مواد بازیافت شده اطلاعات خوبی نداشته باشند نمی توانند خریداران واقعی را پیدا کنند. این هم از نکات بسیار مهم است. و این مورد احتیاج به دانستن خصوصات فیزیکی و مکانیکی پلاستیک ها دارد. زیرا دانش پلاستیک ها نشان دهنده کاربرد آن ها در صنایع مختلف می باشد.

۱۰٫برآورد صحیحی از میزان سرمایه گزاری اولیه ندارند: سرمایه در این کار باید به دو قسمت تقسیم گردد, یکی سرمایه در گردش و دیگری سرمایه لازم برای خرید مواد اولیه. اگر تمام سرمایه به خرید ضایعات اختصاص داده شود و از طرفی دستگاه مناسب برای خریداری نشود کیفیت محصولات پایین خواهد بود و ارزش اقتصادی و سود لازم را برای بازیافت کننده ایجاد نمی نماید.

توجه:نداشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه بازاریابی, نداشتن برآورد صحیحی از میزان سرمایه گذاری اولیه

توجه داشته باشید افراد موفق قبل از تجربه کردن, هزینه کردن و صرف زمان مشاوره و آموزش می بینند .

از افراد موفق در این زمینه استفاده می نمایند.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها