۵ نکته برای خرید آسیاب

نکاتی برای خرید آسیاب

۱- طبق تجربه یکی از مشکلاتی که برای افراد تازه وارد در بازیافت به آن برخورد می کنند این است که ظرفیت آسیاب پلاستیک اعلام شده توسط فروشنده با ظرفیت واقعی یکسان نیست و برای مثال ظرفیت آسیاب پلاستیک توسط فروشنده ۵۰۰ کیلو در ساعت اعلام شده
درحالی که در عمل آسیاب مربوطه تنها ۲۰۰ کیلو در ساعت خرد می کند همین موضوع سبب زیان خریدار می گردد زیرا تمام معادلات کسب و کاری مختل می گردد. به این معنا که خریدار برای درآمد ۵۰۰ کیلو در ساعت برنامه ریزی کرده است ولی این میزان به نصف کاهش یافته است.

۲- نحوه خرد شدن مواد ضایعات پلاستیک توسط آسیاب در صحت و سلامت کارکرد سایر دستگاههای یک خط بازیافت پلاستیک بسیار موثر می باشد. به گونه ای اگر خرد شدن به درستی انجام نگردد برای مثال فلات تانک و آبگیر پلاستیک ها  نیز نمی تواند وظیفه شان را بدرستی انجام دهند.
فلات تانک وظیفه جداسازی و شستشوی ضایعات پلاستیک بر اساس دانسیته را به عهده دارد و سانتری فیوژ و یا آبگیر وظیفه گرفتن خیسی مواد پرک ضایعات پلاستیک را به عهده دارد.

۳- متاسفانه یکی از مشاوره هایی که به اشتباه به افراد تازه وارد در صنعت بازیافت پلاستیک توسط افراد دیگر ارائه می گردد این است که:
برای شروع کار یک دستگاه آسیاب دسته دوم خریدار کنند که در صورت عدم موفقیت تنها به اندازه یک آسیاب دسته دوم متضرر شده باشند.
اشکال این موضوع این است که دستگاه آسیاب پلاستیک در یک عملیات بازیافت معمولا بسیار تحت فشار است و نیاز به تعمیرات اساسی است. ضمنا بسیار کمتر از ظرفیت عمل می کند.
نکته بسیار بسیار مهم دیگر عدم امنیت کاربر است که متاسفانه در مواردی آسیاب دسته دوم باعث خسارات جانی نیز شده است.

۴- نکته دیگردر خرید آسیاب این است که آسیاب ها با توجه به نوع طراحی تیغه دسته بندی می گردند.
دو مدل اصلی آسیاب ساخته می شود(البته انواع دیگری نیز وجود دارد): آسیاب های چکشی و آسیاب شمشیری.

تفاوت این ها به نوع طراحی تیغه و درنتیجه نوع خرد کردن می باشد و نکته حائز اهمیت این است که آسیاب شمشیری برای بطری های پت و ضایعات نایلون مناسب تر است و آسیاب چکشی برای پلاستیک های لاک و یا تزریق مناسبتر است.
این گفته به این معنا است که نوع تیغه شمشیری به ۳ دلیل زیر برای پت مناسب است:

 

 

الف – اصولا خروجی آسیاب شمشیری از خاک بار کمتری برخوردار می باشد.
در بازدیدی که از یک کارخانه بازیافت پت داشتم متوجه انباشت مقدار زیادی از گونی های بزرگ خاک پت در گوشه کارخانه شدم که دیگر نمی توان آنها را بازیافت نمود. و در بررسی هایی که پس از آن انجام دادم نیز متوجه شدم که این مشکل بسیاری از کارخانجات بازیافت بطری های پت به دلیل استفاده از آسیاب چکشی می باشد.

ب- آبگیری از پرک های حاصل از آسیاب شمشیری راحت تر است به دلیل این که خاک بار حاصل از خرد شدن حفره های سانتری فیوژ را نمی گیرد.

ج- سرعت و ظرفیت آسیاب از  نوع شمشیری برای ضایعات بطری پت و نایلون و مشما نسبت به آسیاب چکشی بالاتر است.
در حالی که آسیاب چکشی برای بادی و لاک ظرفیت بالاتری خرد می کند.

البته ساخت آسیاب شمشیری از آسیاب چکشی سخت تر است و به همین دلیل ۹۰% آسیابهای موجود در بازار از نوع چکشی است.
بنابراین هنگام خرید آسیابی دستگاهی انتخاب نمایید که براحتی تمام مواد پلاستیک را آسیاب کند و برای این منظور شمشیری مناسبتر ا ز چکشی است.

در پایان لازم به ذکر است که برای برخی از ضایعات پلاستیک نظیر ضایعات سبد حتی با مقدار روزانه ۲ تن در روز نیاز به آسیاب دهنه آسیاب دهنه ۸۰ می باشد تا برای راحت وارد شدن به دهنه آسیاب و پیش از خرد کردن سبدها نیازی به تکه تکه کردن آسیاب نباشد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها