بررسی یک دستگاه برای پیش شستشو در خطوط بازیافت پلاستیک

قبل از بررسی دستگاه مورد نظر لازم است یادآوری کنم که در کپی برداری و بومی سازی از خطوط بازیافت ضایعات پلاستیک در دنیا می بایست عوامل زیر در نظر گرفته شود.

۱:شرایط اقلیمی آن کشور و شهر
۲:میزان آلودگی ضایعات پلاستیک
۳:جنس ضایعات پلاستیک
۴:جنس پلاستیک های همراه

شاهد این ادعا مشتریانی بودند که برای مثال از کشور عراق که خط بازیافت بطری های پت خود را از چین و یا برخی همکاران دستگاه ساز در ایران تهیه نموده بودند و از بازدهی خط  راضی نبودند. و یا ایرانیانی که خط بازیافت خود را از چین تهیه نموده بودند و به خلوص ۲۰۰ ppm نمی رسیدند. در توضیح بیشتر این موضوع باید گفت که مثلا طراحی خط بازیافت بطری های پت اگر لیبل بطری های از جنس کاغذ باشد در مقایسه با زمانی که از جنس لیبل ها از پی وی سی و یا پ.پ باشد متفاوت است زیرا در صورتی که لیبل از کاغذ باشد لیبل کن اخر خط مورد نیاز می باشد ولی وقتی از جنس پلاستیک باشد لیبل کن ابتداء خط قبل آسیاب مناسب می باشد. 

به طور کلی اجزاء یک خط بازیافت بطری های پت عبارتند از:

۱: آسیاب شمشیری
۲:تسمه نقاله
۳:فلات تانک
۴:هات واش
۵:فریکشن
۶:خشک کن
۷:سانتری فیوژ
۸:خشک کن
۹: لیبل کن

وظیفه هر یک از دستگاهها در خط بازیافت بطری های پت:
آسباب : خوب آسیاب کردن و خرد کردن ضایعات بطری پت به نحوی که اصطلاحا خاک بار آن کم باشد. ضمنا در این دستگاه شستشوی اولیه هم انجام می شود.
وظیفه تسمه نقاله: تفکیک, جداسازی و انتقال مواد ضایعات بطری پت مناسب است.
وظیفه فلات تانک: شستشو و جداسازی بطری های پت کاربرد دارد. طراحی این دستگاه بسیار مهم است. این دستگاه در ایران به اشتباه لیبل کن نامیده می شود.
وظیفه هات واش: زدودن چربی و چسب می باشد. وظیفه این دستگاه در خط بازیافت بطری های پت آنقدر مهم است که خط پت به هات واش شناخته می شود.
وظیفه فریکشن: شستشوی تکمیلی در کنار هات واش می باشد. کندن چسب در کنار هات واش می باشد. این دستگاه در افزایش خلوص پرک های پت بسیار مهم می باشد.
وظیفه سانتری فیوژ: آبگیری کردن و گرفتن آب کثیف و درنتیجه روشن کردن بار می باشد.
وظیفه خشک کن, خشک کردن و گرفتن رطوبت می باشد.

دستگاههای جانبی عبارتند از :

جداساز پی وی سی از پت
مگنت
ترومل

لازم به توضیح است پت تنها ضایعاتی به غیر از تمیزی,شفافیت,لیبل نداشتن, قبل از خرید توسط خریداران حتما می بایست میزان آلودگی پی وی سی در آن مورد آزمایش قرارگیرد و در صورتی که مقدار آن به زیر دویست پی پی ام برسد با بالاترین قیمت بازار خریداری می شود و در غیر اینصورت خریدار یا از خرید امتناع می کند و یا با قیمت کمتری خریداری می نماید.

کار این دستگاه چیست ؟

پیش شستشو و یا شستشو ی اولیه است که قبل از آسیاب کردن برای زدودن و گرفتن خاک و شن و ماسه انجام می گردد.

 سوال این است که آیا این دستگاه برای خطوط بازیافت و شرایط اقلیمی در ایران مناسب است؟

طبق بررسی های انجام شده به چند دلیل این دستگاه برای ایران زیاد مناسب نیست:

۱: مصرف انرژی بالایی دارد.
۲: دستگاه گرانی است و هزینه زیادی را به خریدار تحمیل می نماید.
۳: مصرف آب در این دستگاه بالاست.
۴: استفاده از دستگاههای جایگزین پیشنهاد می گردد دستگاههایی که می توانند شستشو را با هزینه کمتری انجام دهند برای مثال: شستشو در آسیاب پلاستیک که همراه با آب می باشد و همچنین استفاده از ماردونها در خط بازیافت پلاستیک که پرک را از آسیاب به فلات تانک منتقل می نماید, گرد و غبار شن و ماسه و سایر آلودگی ها را تا اندازه ای زیادی پاک می کند. دستگاه فلات تانک که پس از خردایش پرک پلاستیک ها وارد آن می شوند (Float tank). این دستگاه هم علاوه بر شستشوی ضایعات, پرک ها را بر اساس دانسیته نیز جداسازی می کنند که می تواند کار ترومل را انجام دهد.
دستگاه اسپری واشر که کار شستشو را بهتر می نماید و بعد از فلات تانک قرار می گیرد ولی همیشه و در تمام ضایعات پیشنهاد نمی گردد.
دستگاه فرکشن یا شنگیر که کار این دستگاه نیز شستشو و تمیزی بیشتر است.
بنابراین دستگاه ترومل هزینه بر بوده و به دلیل افزایش هزینه های بازیافت ضایعات پلاستیک نظیر افزایش مصرف آب و برق توصیه نمی گردد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها