شما هم می توانید دستگاه بازیافت پلاستیک بسازید!

ضایعات پلاستیکی 

آیا تا به حال از یک کارگاه بازیافت و شستشوی پلاستیک یا همان خط آسیاب شور پلاستیک که بصورت سنتی فعالیت می کند بازدید نموده اید؟

در نگاه اول به عنوان سرمایه گزار یا کسی که می خواهد فعالیت در صنعت بازیافت پلاستیک ها را آغاز نماید زمانی که یک خط سنتی بازیافت پلاستیک را از نزدیک بازدید می نمایید به این نتیجه می رسید که به غیر از دستگاه آسیاب یا خرد کن پلاستیک, قادر به ساخت بقیه دستگاههای شستشو و بازیافت پلاستیک می باشید!

بله تعجب نکنید می توانید بسازید!!!!!

دلیل این موضوع این است که بقدری این دستگاههای به اصطلاح آسیاب شور ساده و ابتدایی می باشند که حتی در بازدید های اولیه شما می توانید برای طراحی و ساخت برنامه ریزی کنید.

به طور کلی یک خط سنتی شامل موارد زیر است:
یک آسیاب, یک قوطی که شستشوی پلاستیک ها در آن انجام می شود و یک سطل دوار که کار آبگیری را انجام می دهد و توری که در زیر آن فن و مشعلی قرار گرفته و وظیفه خشک کردن را به عهده دار است.

دلیل این موضوع این است که افرادی که در زمینه بازیافت پلاستیک ها به صورت سنتی فعالیت می نماید معتقدند برای موفقیت در زمینه بازیافت پلاستیک ها باید سرمایه خود در بخش خرید ضایعات قرار دهند و نه خرید دستگاه تا بتوانند ضایعات بیشتری را خریداری و بازیافت نمایند و به جای دستگاه از نیروهای انسانی برای شستشوی پلاستیک ها استفاده نمایند و ضمنا این افراد معتقدند که پلاستیک ها پسماند(آشغال) می باشند و نباید برای آشغال زیاد هزینه نمود. اما نتیجه این نوع تفکر و فعالیت بدست نیاوردن سود کافی, عدم کیفیت پرک خروجی, پرداخت زیاد حقوق و دستمزد و در نهایت خستگی مفرط و دلزدگی از کار بازیافت پلاستیک ها می باشد.

به عنوان کسی که سالها در زمینه بازیافت پلاستیک ها در ۳ زمینه آموزش, مشاوره و ساخت دستگاه فعالیت نموده است و افراد بسیاری را مشاوره داده است دلایل این موضوع را در چند مورد می توان توضیح داد.

۱ . درست است که ظاهرا سرمایه ای در گردش و قدرت خرید ضایعات توسط این افراد افزایش می یابد اما به دلیل استفاده از نیروی انسانی بسیار, هزینه های پرداخت حقوق و دستمزد افزایش می یابد. در حالی که زمانی که دستگاه های مکانیزه بازیافت خریداری می شود تنها یکبار هزینه برای این موضوع پرداخت می شود. بطور میانگین بازیافت حدود ۲ تن ضایعات پلاستیک در روز, به ۱۰ الی ۱۳ نفر نیاز دارد در حالی که در حالت مکانیزه تنها به ۲ نفر در بخش شستشو و ۴ نفر در صورت نیاز به تفکیک و جداسازی نیاز می باشد. با یک محاسبه ساده می توان به میزان هزینه پرداخت حقوق و دستمزد در یک کارگاه سنتی پی برد. با در نظر گرفتن ۱۲ نفر کارگر که در ماه حداقل ۲٫۵ میلیون تومان دریافت نمایند , میزان پرداخت حقوق به ۳۶۰ میلیون تومان می رسد که این رقم بدون احتساب عیدی و پاداش و بیمه می باشد. این میزان در کارگاههای مکانیزه به نصف و در مواقعی به کمتر از این مبلغ می رسد.

۲ . پایین بودن کیفیت پرک یا آسیابی خروجی به دلیل نداشتن خط مکانیزه:
خطای انسانی, کم بودن سرعت نیروی انسانی نسبت به ماشین آلات بازیافت برای مثال در همان سانتری فیوژ یا ابگیر کیفیت پرک به شدت افزایش می یابد و یک سطل دوار به هیچ وجه نمی تواند جایگزین یک دستگاه آبگیر مکانیزه باشد که حداقل که با ۱۰۰۰ دور در دقیقه و قدرت ۳۰ اسب بخار کار می کند. و دلیل دیگر این که در بسیاری از کارگاههای بازیافت حتی از تسمه نقاله برای جداسازی استفاده نمی شود و بنابراین خطای زیادی در جداسازی ضایعات پلاستیک وجود دارد و ضمنا سرعت کار یک پنجم کمتر می باشد. نتیجه این که خروجی یک کارگاه مکانیزه به هیچ عنوان قابل مقایسه با یک کارگاه سنتی نمی باشد.

خط شستشوی سنتی

۳ . سود کم فعالیت بصورت سنتی نسبت به فعالیت بصورت مکانیزه :
ضایعات پلاستیک سبک بوده و در واقع هر ظرف یا ضایعات پلاستیکی تنها بین ۵ الی ۲۵ گرم و یا بطور میانگین ۱۵ گرم وزن دارد. بنابراین ۱ تن پلاستیک معادل ۷۰۰۰۰ ظرف پلاستیکی می گردد. بنابراین جداسازی و شستشوی پلاستیک ها بصورت سنتی بسیار زمانبر می باشد. در حالت سنتی می توان بین ۵۰۰ کیلو تا ۱۰۰۰ کیلو را در یک روز کاری ۱۰ ساعته شستشو و خشک نمود. موضوع آبگیری و خشک کردن پلاستیک ها در حالت سنتی بسیار زمانبر است.

۴ . ترس و واهمه از خرید دستگاه و ماشین آلات بازیافت پلاستیک مکانیزه:
پس از مدتی به دلیل فعالیت بصورت سنتی و عادت نمودن به این نوع سیستم این افراد از خرید دستگاه های با کیفیت ترس و واهمه دارند و شاهد این موضوع را نیز افرادی مثال می زنند که با وجود خرید دستگاه موفق نبوده اند در حالی که این موضوع فراگیر نمی باشد. ضمن این که با خرید دستگاه مکانیزه افرادی که در بخش شستشو فعالیت می کردند را می توان حذف نمود.

۵ . بدلیل محدودیت در بازیافت ضایعات پلاستیک:
ماشین آلات سنتی توان بازیافت همه نوع ضایعات را ندارند و برای مثال در بازیافت ضایعات چرب و کثیف پلاستیک و یا برخی از نایلون ها نمی توان از خط های آسیاب شور سنتی استفاده نمود.

۶ . ضایعات پلاستیک آشغال نیستند سرمایه ملی:
متاسفانه برخی از فعالان بازیافت پلاستیک معتقدند ضایعات پلاستیک ارزش سرمایه گزاری زیادی ندارد در حالی که ضایعات پلاستیک سرمایه ملی می باشند و با بازیافت اصولی آنها ما در واقع مواد اولیه با کیفیت تولید می نماییم و این نیاز به استفاده از دستگاههای مکانیزه, نیروی انسانی با علم و تجربه دارد.

۷ . فعالیت بصورت تجربی و نه علمی:
تجربه در موفقیت کار بازیافت پلاستیک ها و البته برای موفقیت در هر کاری اهمیت بسیار بالایی دارد اما تجربه در کنار علم و دانش است که سبب موفقیت می گردد. افرادی که بصورت سنتی فعالیت می نمایند تکیه بسیاری به موضوع تجربه دارند و چندان اعتقادی به بهره گیری از علم و دانش در کارشان ندارند لذا این موضوع نیز در کنار استفاده از دستگاههای ضعیف باعث سود کمتر این افراد می گردد.

۸ . خستگی مفرط پس از چند مدت فعالیت در بازیافت پلاستیک ها:
به عنوان کسی که تجربه بسیاری در زمینه مشاوره دارد بخشی از مراجعه کنندگان همین دوستان هستند که از کم بودن سود کار و بازدهی آن شکایت می کنند و بیان می کنند که پس از سالها فعالیت در زمینه بازیافت پلاستیک ها تنها در حال پرداخت هزینه کارگر و خرید ضایعات می باشند و پیشرفت مالی چندانی در کار و زندگیشان حاصل نشده است و به دنبال راه حل هایی برای افزایش سود دهی و بهره وری کار خود می باشند.

راه حل:

پیشنهاد می گردد این دوستان اگر توانایی خرید خط کاملا مکانیزه را ندارد در یک برنامه ریزی زمان بندی شده بتدریج به مکانیزه کردن دستگاهها و جایگزین نمودن دستگاههای مکانیزه به جای دستگاههای سنتی باشند. و دانش و علم خود را نیز در کار افزایش دهند و تا سود بیشتری در کار بازیافت پلاستیک ها نصیبشان گردد چون در غیر اینصورت افراد تازه کار که با سرمایه گزاری هوشمندانه و متکی به دانش  و علم کار بازیافت پلاستیک ها را آغاز می نمایند به سرعت از این افراد پیشی می گیرند. و در نهایت روی سخن با دوستانی است که با مراجعه به یک تراشکار قصد ساخت دستگاه بازیافت پلاستیک را دارند عرض می کنم که می توانند این موضوع را تجربه کنند ولی آگاه باشند که دستگاه باید در حالت عملیاتی بتواند بازیافت را انجام دهد و چون تراشکار حتی صنعتی کار نمی تواند در ساخت دستگاه ,دستگاه خوب و با کیفیت مشابه یک فرد با تجربه عمل نماید درنتیجه باعث هدررفت زمان و سرمایه شخص سرمایه گزار می گردد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها