پلی پروپیلن PP , پلاستیک پر مصرف

پلی پروپیلن (PP) دومین ترموپلاستیک پرمصرف از خانواده پلی اولفین هاست. در مقایسه با PE با چگالی کم و زیاد ͵PP دارای استحکام ضربه ای کمتر ولی دمای کاربری بالاتر و استحکام کششی بیشتر است .پلی پروپیلن یک از پلیمرهای با کارآیی متنوع است که در تولید قطعات مختلف پلاستیکی͵ صنعت خودرو (تزئینات داخلی͵ پروانه ها)  و هم چنین در صنعت الیاف (جمن های مصنوعی طناب ضد پوسیدگی) کاربرد دارد.

 

تولیدPP:

پلی پروپیلن عمدتا توسط فرآیند پلیمریزاسیونی که نظم فضایی در آن مهم است͵برای به دست آوردن ساختار زنجیره ای با نظم بالاتر تولید میشود. تجاری ترین و مهم ترین نوع PP͵PPایزوتاکتیکاست.این پلیمر در دمای پایین  و با استفاده از کاتالیزور زیگلر_ناتا تولید میشود. در این روش ۹۰% پلیمر حاصله  به فرم ایزوتاکتیک و به همراه واحدهای تکرار شونده با آرایش سر به دم است .روش های تولید گوناگونی  از جمله پلیمرزاسیون حلالی به وسیله فرآیند حلالی و پلیمرزاسیون فاز گاز مورد استفاده است. در ساختار PP ایزوتاکتیک  واحدهای مونومری با گروه های متیلی با آرایش سر به دم متصل شده و همگی در یک طرف زنجیر اصلی قرار دارند  با استفاده از کاتالیست های متالوسن جدید  تولید گونه های مختلف PP از جمله : ایزوتاکتیک ͵سیندیوتاکتیک͵ اتاکتیک و نیمه_ایزواتاکتیک میسر میشود.ساختار نیمه_ایزواتکتیک ساختاری است که در آن هر گروه متیل دیگری در جایگاه ایزو تاکتیت قرار میگیرد و گروه های متیلی باقی مانده به صورت تصادفی جایگیری میکنند ساختار واحدهای تکرار شونده این پلیمر به شکل زیر است:

 

انواع و آرایش های فضایی مختلفPP:

همان طور که گفتیم شرایط پلیمریزاسیون و نوع کاتالیست سبب به وجود آمدن آرایش های فضایی مختلف PP میشود که تاثیر زیادی بر خواص آن دارد.

انواع مختلف و معروف PPبه صورت زیراست:

ایزوتاکتیک (هم نظم) : در زنجیر اصلی تمام گروهای متیل در یک طرف زنجیر هستند.

این نوع از PPساختار بسیار منظمی ارائه میدهد و تجاری ترین و مهم ترین نوع PP است.

 

سیندیو تاکتیک : گروه های متیل بر روی زنجیر یک در میان قرار گرفته اند.

 

اتاکتیک (بی نظم) : گروه های متیل به طور تصادفی روی زنجیر قرار گرفته اند.

 

خواص PP در مقایسه با PE:

در مقایسه با PE͵PPعایق بسیار بهتری است.PP نسبت به PE به اکسید شدن توسط عوامل اکسید کننده یا هوا در دماهای بالا حساس تر است./ این امر به دلیل حضور labile های اتم H که به کربن های نوع سوم متصل شده اند است/ و در نتیجه به پلیمرPP آنتی اکسیدان (ضداکسید شونده) اضافه میکنند.و همان طور که قبلا گفته شدPPنسبت به PE دارای استحکام ضربه ای کمتر ولی دمای کاربری بالاتر و استحکام کششی بیشتر است

. از نظر حلالیت در دمای اتاق نامحلول است ولی در هیدروکربن ها و هیدروکربن های کلردار در دمای بالای  C° ۸۰ قابل حل است. از میان تمام پلاستیک های مهم PP از همه سبک تر است و دارای مقاومت بسیارخوبی در برابر حلال های طبیعی͵ مقاومت حرارتی خوب و مقاومت خزشی  است. تخریب حرارتی PP دردمای بالای  C°۳۳۰ و بسیار شبیه به PE رخ میدهدو مقادیر زیادی هیدروکربن و کمتر از ۱% مونومر تولید میکند. دمای ذوب PP ایزوتاکتیک C° ۱۷۶  است که از دمای ذوب HDPEبالاتر است. انتقال شیشه ای PP در دمای C° ۰رخ میدهد و در زیر این دما پلیمر ترد است. خواص PP در جدول زیر آمده است:

 

کاربری ها:

PP دارای گستره وسیعی از کاربری هاست͵ ولی به طور کلی در الیاف وفیلامنت های تولید شده به روش اکستروژنمورد استفاده است.

           

الیاف تولید شده در محصولات زیادی مانند موکت ها͵پوشش دیوارها͵

اسباب و اثاثیه و روکش وسایل استفاده میشود.

PP هم چنین در عایق بندی سیم ها  و ساختن لوله و صفحه نیز به کار میرود .

 

فیلمهای نازک و جهت گیری شده نیز قسمت عمده ای از موارد استفاده PP و کوپلیمرهایش  است.

          

 قطعات تولید شده با قالبگیری تزریقینیز محصولات عمده ی دیگری هستند که به خصوص در موارد پزشکی که امکان استریل کردنشان با گرما و اشعه فراهم است͵ مورد استفاده هستند.

       

نکاتی کوتاه در مود بازیافت :

بیشترین PP بازیافتی از از لوازم یدکی اتوموبیل ها شامل جعبه باتری و سپر ماشین  است. روش اصلی بازیافت گرانول سازی مجدد آن است͵ البته در مورد جعبه باتری  فرآیند بازیافت عمدتا احیای میزان رسانایی باتری است.

 

کوپلیمرهای PP:

PPهم چنین به طور گسترده ای در فرم کوپلیمر و blend(مخلوط)موجود است تقریبا ۳۰% PPتولیدی کوپلیمر است و به همراه اتیلن رایج ترین کومونومر می باشد. هر دو شکل کوپلیمر بلوکی و تصادفی با اتیلن خاصیت ضربه پذیری PP را افزایش میدهد. کوپلیمرهای رایج دیگری که میتوان نام برد  اتیلن_پروپیلن رابر (EPR) و اتیلن_پروپیلن_دی ان ترپلیمر (EPDM) است که هردو را برای تولید رابر (لاستیک) دارای اتصالات عرضی کرده اند. 

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها