تولید فیلم از پلی اتیلن ترفتالات یا پتPET و انواع آن

یکی از موارد کاربرد پلی اتیلن ترفتالات PET استفاده از آن در صنایع تولید و شکل دهی فیلم می باشد. همزمان با پیشرفت صنایع الکترونیک و کامپیوتر و رایج شدن استفاده از وسایل الکترونیکی خانگی نظیر تلویزیون ,رادیو, ویدئو و فیلم های پلی استری نیز به عنوان  لایه های ذخیره سازی مغناطیسی داده ها و اطلاعات اهمیت قابل ملاحظه ای پیدا نمودند. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم فیلم های پلی استری استفاده از آنها در صنایع بسته بندی است. با ابداع روش های جدید بسته بندی مواد به کمک فیلم های پلی استری, می توان زمان ماندگاری و تکنولوژی توزیع و عرضه محصولات را بهبود بخشید.

به طور کلی دو فرایند تقریبا مشابه جهت تولید گرانول پلیمری پلی اتیلن ترفتالات به فیلم وجود دارد. در یکی از فرایندها که به نام کشش دو محوری معروف است می توان فیلم هایی با خصوصیات مکانیکی بسیار عالی و ضخامت ۱ تا ۱۸۰ میکرون تولید نمود و در فرایند دیگر که مشابه ریخته گری است می توان فیلم آمورف جهت استفاده در صنایع بسته بندی تولید کرد.

فیلم های پلی اتیلن ترفتالات PET آرایش یافته دو محوری(BOPET)

 

تکنولوژی تبدیل گرانول پلیمر پلی اتیلن ترفتالات به فیلم آرایش یافته دو محوری از مراحل زیر تشکیل شده است:

⇐ خشک کردن و بلوری نمودن گرانول
⇐ ذوب نمودن گرانول ها در سیستم اکستروژن
⇐ صاف و فیلتر نمودن جریان مذاب
⇐ انتقال جریان مذاب به کمک پمپ های چرخ دنده ای به سمت حدیده با منفذ خطی
⇐ ریخته گری مذاب پلیمر به صورت فیلم برروی استوانه خنک کننده
⇐ پیشگرم سازی و کشیدن فیلم ریخته گری شده در جهت تولید ماشین
⇐ گرم نمودن و کشیدن فیلم در جهت عمود بر جهت تولید ماشین
⇐ انجام عملیات باز پخت جهت تثبیت خصوصیات مکانیکی فیلم
⇐ بریدن حاشیه دو طرف فیلم
⇐ پیچیدن فیلم بر روی یک رول بزرگ
⇐ برش رول بزرگ فیلم و تبدیل آن به قطعات مناسب جهت کاربرد نهایی

به کمک استفاده از تکنولوژی های جدید  می توان فیلم های آرایش یافته دو محوری BO PET را با سرعتی در محدوده m/min 500 در پهنای ۲ تا ۸ متر تولید نمود خطوط جدید تولید فیلم BOPET ظرفیت تولید ۱۲۰۰۰ تن فیلم در سال را دارند.

یکی از مهمترین پارامتر های تاثیر گذار بر روی کیفیت فیلمهای BO PET نوع و میزان مواد افزودنی و کمکی است که حین انجام عملیات پلیمری شدن تراکمی در فاز مذاب به پلیمر اضافه شده است. با توجه به نوع کاربرد نهایی و ضخامت فیلم مورد نیاز برای آن از مواد افزودنی مختلفی در فرایند پلیمری شدن پت استفاده می شود. به عنوان مثال پلیمر فیلم مورد استفاده جهت تولید نوار های کاست یا ویدئویی دارای مواد افزودنی بسیار ریز و یکنواختی با اندازه تقریبی ۰٫۵ میکرون است. در حالیکه پلیمر فیلم های مورد استفاده در صنایع بسته بندی دارای مواد افزودنی با اندازه بزرگتری هستند تا در آنها شفافیت و ظاهر براق تری ایجاد شود.

در دنیا MylarMelinex and HostaphanIشرکت ها زیر تولیدBoPET  دارند.

 

فیلم آمورف ریخته گری شده( A_ PET):

 

در چند سال گذشته گسترش زندگی ماشینی در بین جوامع بشری سبب شده است که بازار مواد بسته بندی کننده سخت نیز رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند. در صنعت تولید مواد بسته بندی کننده سخت غالبا از فیلم های پلی استری آمورف ریخته گری شده با ضخامتی در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ میکرون استفاده می شود. سختی و شفافیت فیلم های پلی اتیلن ترفتالات فرآوری شده از مهمترین پارامتر های مرتبط با خصوصیات مورد نیاز صنایع بسته بندی می باشد. چیپس پلی اتیلن ترفتالات مورد استفاده در صنایع تولید فیلم آمورف ریخته گری شده کاملا مشابه چیپس مورد استفاده در صنایع تولید بطری می باشد.

جهت تبدیل فیلم آمورف ریخته گری شده به محصول نهایی مورد استفاده در صنایع بسته بندی نظیر سینی, درپوش, ظروف گود و کاسه ای شکل, فنجان, لیوان, جعبه های در دار و ... از روش های خاص فرآوری فیلم نظیر پرس کردن, طرح زنی, سوراخ کردن, شکل دهی حرارتی, کشیدن, تا کردن, جوش دادن, چسب زنی و... استفاده می شود.

تکنولوژی تبدیل گرانول پلیمر پلی اتیلن ترفتالات به فیلم آمورف ریخته گری شده تا حدود زیادی مشابه تکنولوژی تولید فیلم پلی استر آرایش یافته دو محوری(BOPET) می باشد. و از قسمت های ذیل تشکیل شده است:

⇐ خشک کردن گرانول
⇐ ذوب نمودن گرانول ها در سیستم اکستروژن
⇐ صاف و فیلتر نمودن جریان مذاب
⇐ انتقال جریان مذاب به سمت حدیده با منفذ خطی به کمک پمپ های چرخ دنده ای
⇐ ریخته گری مذاب پلیمر به صورت فیلم بر روی استوانه خنک کننده
⇐ بریدن حاشیه های زاید دو طرف فیلم
⇐ پیچش و برش فیلم با پهنای مورد نظر جهت عرضه به مشتریان

نتیجه :

بسته به کاربرد فیلم های پلی اتیلن تر فتالات در بسته بندی یا تولید فیلم هایی با خواص فیزیکی و مکانیکی بالا به طور کلی دو فرایند تقریبا مشابه جهت تولید گرانول پلیمری پلی اتیلن ترفتالات به فیلم وجود دارد. در یکی از فرایندها که به نام کشش دو محوری معروف است می توان فیلم هایی با ضخامت ۱ تا ۱۸۰ میکرون تولید نمود و در فرایند دیگر که مشابه ریخته گری است می توان فیلم آمورف جهت استفاده در صنایع بسته بندی تولید کرد.این فیلم هم از مواد بازیافتی و هم از مواد نو پتروشیمی تولید می گردد در ایران نیز شرکت هایی تولید ورق پت در انواع مختلف از مواد نو و بازیافتی دارند.

منابع:کتاب کارخانجات تولید پلی استر و وب

نوشته های اخیر

دسته بندی ها