انواع و گونه های ABS

گونه های ABS یکی از پلاستیک های پرمصرف می باشد که کاربردهای فراوانی از لوله تا ورق دارد از ویژگی های این پلاستیک فرایند پذیری بالا, براقییت و در عین حال عایق بودن این پلاستیک می باشد.

گونه های ABS مختلف هستند که از انواع مشهور آن می توان به نوع اکستروژن ان اشاره کرد که با MFI های متفاوت تهیه می شوند و هر کدام برای یک فرایند اکستروژن خاص مناسب هستند, ورق, فیلم, لوله, اکسترود لوله های نازک و غیره.

نمونه های ABS تقویت شده که درصد الیاف شیشه آنها معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد متفاوت است, همچنین انواع و گونه های مختلف دیگری از ABS تهیه می شود که به چند نمونه از آنها اشاره می شود.

۱ - High impact

۲ - Medium impact

۳ - High heat resistant

۴ - Flame retardant

۵ - Transparent grades

۶ - Electroplating grades

۷ - Blow molding grades

۸ - Extrusion grades

۹ - General purpose grades

۱۰ - (۲۰-۴۰%) glass filled

 

 

آلیاژ ABS با برخی از پلاستیک های گرمانرم باعث پدید آمدن خواص بهتری شده است, به عنوان مثال در اثر آلیاژ شدن  ABS با پلی کربنات, بهبود خواص چشمگیری در پایداری حرارتی و افزایش مقاومت به ضربه آن پایین می آید. همچنین قالبگیری آن نیز بهبود می یابد زیرا HDT آن افزایش پیدا می کند.

PVC نیز با ABS سازگار است و آلیاژ مناسبی را تشکیل می دهند که از آن در ساخت لوله, ورق و قطعات مورد استفاده قرار می دهند.

آلیاژ پلی سولفون با ABS, این اختلاط موجب کاهش قیمت زیاد (PSU/ABS) در مقایسه با پلی سولفون اصلاح نشده می شود. مذاب این پلاستیک از گرانروی بالایی برخوردار است.بنابراین در قالبگیری تزریقی باید در نظر داشت که قطر راهگاههای قالب و دریچه های (gates) قالب را بزرگتر انتخاب کرد.

یکی از ویژگی های جالب ABS آن است که گونه های خاصی از این پلاستیک را می توان آبکاری نمود.

کاربرد ها: ABS از رشد مصرف بالایی برخوردار است و در بین پلاستیک های گرمانرم جز ۶ پلاستیک پر مصرف جهان محسوب می شود. PP,PE,PVC,PS و ABS که در روش های گوناگون فرایند مانند قالبگیری تزریقی, اکستروژن, ترموفرمینگ و قالبگیری چرخشی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله کاربرد های ABS می توان به قاب تلویزیون ها و سایر وسایل صوتی تصویری, تلفن ها, قطعات داخلی یخچال ها, اجزای اتومبیل ها, پاشنه کفش, لوله و بسیاری از کاربرد های دیگر اشاره کرد.

از جذابیت این پلاستیک استفاده زیاد از آن در ساخت اسباب بازی است. اصولا پلاستیک هایی که در ساخت اسباب بازی مصرف می شوند خصوصیات ویژه ای دارند. جویده می شوند, به شدت ضربه می خورند, پیچانده و خم می شوند, درون آب و مواد غذایی می افتند و بسیار لگد می شوند. این پلاستیک باید در برار تمام این پدیده ها مقاومت کند و آسیب نبیند.

 

آماری از مصرف ABS:

Electric / Electronic………………………………………………………….۲۴%

Domestic application…………………..…………………………………….۲۳%

Automative industries……………………..…………………………………۲۲%

Recreation……………………………………………………….…………….۶%

Extrusion……………………………………………………...……………….۴%

Miscellaneous…………………………………………….………………….۲۱%

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها