پلی پروپیلن در طناب

پلی پروپیلن در طناب

 

یکی از پلاستیک هایی که به عنوان ماده اولیه در صنعت نساجی و همچنین صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرد پلی پروپیلن می باشد.پلی پروپیلن جاذب آب نمیباشد و همین امر سبب شده است که  یک پلاستیک محبوب در صنعت نساجی محسوب شود.

در ضمن میتوانید محصولات تولیدکنندگان طلاب پلاستیک را مشاهده کنید

تاریخچه ی پلی پروپیلن

تا سال 1954 تنها گروه محدودی از پلی الفین ها توانسته بوده اند در زمینه ی تجاری موفقیت اندکی کسب کنند که این پلی الفین ها فقط به پلی اتیلن ها محدود میشدند.در سال 1955 دانشمند ایتالیایی به نام F.J.NATTA   توانست پلی پروپیلن با آرایش مولکولی (sterospecific) را به جهان معرفی کند.محصول کشف شده پلی پروپیلن نام گرفت و فرمول شیمیایی آن n[-CH2—CH]  بود.

 

ناتا یا بهره گیری از تجربیات زیگلرتوانست کاتالیزوری بسازد که به وسیله ی آن امکان پلیمرزاسیون پروپیلن فراهم میشد،تا اینکه در سال 1975 شرکت "کاتینی" پلی پروپیلن را در مقیاس جهانی به بازار عرضه کرد.

اکنون به شرح مختصری از این ماده می پردازیم

همان طور که گفته شد پلی پروپیلن پلاستیکی محبوب در صنعت نساجی محسوب میشود و یکی از عمده ترین دلایل آن جاذب آب نبودن آن است.

پلی پروپیلن از پلیمرزاسیون پروپیلن همراه با دو کاتالیست زیگلر و ناتا تولید میشود.خصوصیات و ویژگی های خاص پلی پروپیلن موجب شده است که این پلاستیک به یکی از مجبوبترین و پر فروش ترین اونواع مواد اولیه پلاستیک در بازار تبدیل شود و افزایش تقاضا هر سال برای آن با شتاب بیشتری رشد کند.

 

پلی پروپیلن را یه سه نوع میتوان تقسیم بندی کرد:

 

  • همو پلیمر homopolymer
  • کو پلیمر رندوم random copolymer
  • کوپلیمر فشرده impact copolymer

 

پلی پروپیلن را میتوان با تنظیم MFI (شاخص مذاب) و اوزان مولکولی مختلف در راکتور ، در گرید های مختلف تولید کرد.با توجه به این که این گرید بندی در داخل راکتور صورت میگیرد به ابن محصولات Reactor Grades  میگویند. همچنین میتوان با افزودن Addetive ها ی مختلف تنوع گریدی را در این مجصول افزایش داد.

 

MFI   یا همان شاخص مذاب چیست؟

 

یکی از نشانه هایی که به وسیله ی آن میتوان گرید های مختلف یک پلاستیک را از هم مجزا کرد شاخص مذاب یا MFI است.شاخص مذاب به معنای مقدار مذاب پلاستیک (بر حسب گرم) است که در دمای 19 درجه از یک روزنه ی ثابت در عرض 10 دقیقه عبور کند.به طور تقریبی میتوان گفت که شاخص مذاب با گرانروی مذاب نسبت عکس دارد.پس میتوان گفت با افزایش متوسط وزن مولکولی Mfi کاهش می یابد.Mfi  در واقع نشان دهنده ی میزان روندگی مذاب در دماهای مختلف است .هر چه Mfi  بیشتر باشد میزان روندگی بیشتر است و هر چه کمتر باشد میزان روندگی کمتر است.

 

هر محدوده از mfi  کاربری خاص خودش را دارد . بطور مثال پلی پروپیلن در محدوده ی  Mfi 3 تا 6 بیشتر جهت تولید انواع ورق و فیلم مورد استفاده قرار میگیرد .این مقدار Mfi برای فرآیند تزریق پیشنهاد نمیشود زیرا به علت روندگی پایین مذاب علاوه بر اینکه به دستگاه فشار می آورد ممکن است تمام خلل و فرج قالب را پرنکند. همچنین به طور کلی با افزایش شاخصه ی مذاب خواصی مانند :مقاومن پارگی ،استحکام کششی پلی پروپیلن کاهش می یابد.

منبع:google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها