کروم کاری سیلندر و مارپیچ

کروم کاری سیلندر و مارپیچ

 در فرایند اکستروژن برای ایجاد تنش برشی مناسب و ایجاد اختلاط و یک دست کردن مذاب نیاز است که سطح مارپیچ لغزنده بوده و دارای ضریب اصطکاک پایین باشد در حالی که سطح سیلندر باید دارای ضریب اصطکاک بالایی باشد و از حرکت روان مذاب بر روی سطح سیلندر جلوگیری کند و منجر به ایجاد یک تلاطم اختلاط در سیستم شود. حال در بخش مارپیچ در جهت اینکه یک سطحی با ضریب اصطکاک پایین ایجاد نمایند پس از بخش سخت کاری اقدام به قرار دادن فلزی روی سطح مارپیچ نموده، و یک سطح صاف با ضریب اصطکاک کم ایجاد نموده.

یکی از مواد معروفی که پس از سخت کاری سیلندر مارپیچ جهت کاهش ضریب اصطکاک مورد استفاده زیادی قرار می­گیرد کروم بوده، که آبکاری کروم سخت صنعتی با کروم تزیینی بسیار متفاوت است که بزرگ‌ترین تفاوت آنها در سختی است

آبکاری کروم فقط 10٪ به هزینه یک پیچ معمولی اضافه می کند و مزایای بسیاری را با تقریباً هیچ نقص عملکردی فراهم می کند. با این وجود بسیاری از پردازنده ها ترجیح می دهند با چنین پیچ هایی کار نکنند. آبکاری کروم دو نوع اساسی دارد. به عنوان مثال آنچه در سپر اتومبیل استفاده می شود، آبکاری تزئینی نامیده می شود و نسبتاً نرم است. نوعی که برای پیچ استفاده می شود کروم سخت یا کروم صنعتی نامیده می شود. کروم سخت دارای سختی 65-69  است که برابر با سخت ترین فولادهای ابزار است.

توزیع دما در سیلندر و مارپیچ

برای آبکاری پیچ، ضخامت پوشش به طور معمول حدود 0.001 اینچ است و بر هندسه حتی مهمترین ابعاد تأثیر نمی گذارد. علاوه بر این ، اگر به درستی اعمال شود ، قدرت پیوند آن تقریباً 6000 psi است، بنابراین تقریباً هرگز به دلیل سایش از بین نمی رود. آبکاری کروم مانع خوردگی خوبی برای همه چیز است ، اما برخی از اسیدهای  توسط تخریب برخی از پلیمرها تشکیل می شوند. اسیدها در واقع بر کروم تأثیر نمی گذارند، اما کروم سخت ذاتاً دارای ترک های ریز است. اسیدها می توانند از طریق ترک ها نفوذ کرده و زیر لایه کروم قرار بگیرند تا پیوند خورده شود. دیدن این ترک ها با چشم غیرمسلح غیرممکن است اما با بزرگنمایی به راحتی قابل مشاهده است.

بیشتر اوقات این خطر را می توان با استفاده از کروم در چندین لایه نازک برطرف کرد تا این شکاف ها از یکدیگر قطع شوند ، در نتیجه یک سطح تا حد زیادی نفوذ ناپذیر ایجاد می شود. این روش درمانی اغلب در تجهیزات سخت، برای پردازش PVC استفاده می شود و به آن کروم دو یا حتی سه گانه گفته می شود.

ساده ترین و متداول ترین دلیل وجود پیچ های دارای صفحه کروم این است که هنگام  دپو یا هنگام حمل و نقل زنگ نمی زنند. برای جلوگیری از زنگ زدگی در آن دوره ها، لازم است که پیچ های غیر رنگی را با یک پوشش محافظتی موقت، بپوشانید.

صافی و روان بودن ذاتی کروم سخت باعث می شود که پیچ ها تمیز شوند، چه به صورت دستی و چه با پاکسازی. کروم سخت را می توان تا بیش از Ra0.5 جلا داد که یک آینه واقعی است و در آن شکل ضریب اصطکاک (COF) کمتر از یک چهارم فولاد دارد. در طول تمیز کردن دوره ای ، استفاده از برس های سیم و تراش دهنده های مختلف معمول است.

کروم سخت در برابر سایش این ابزار مقاومت می کند ، که اغلب سطح فولاد بدون روکش را خشن می کند .

کروم سخت در جلوگیری از سایش مارپیچ در برابر بسیاری از مواد پرکننده مورد استفاده در پلیمرها موثر است. به دلیل ترکیب سختی بالا ، COF کم و روانکاری خوب ، بار زیاد مواد حتی بسیار سخت مانند کربنات کلسیم یا دی اکسید تیتانیوم به آسانی به پوشش سخت کروم آسیب نمی رساند.

علاوه بر این ، روانکاری بیشتر ورق کروم تمایل پلیمر به چسبیدن به پیچ در منطقه تغذیه مواد جامد را کاهش می دهد. آبکاری کروم برای از بین بردن نیاز به خنک کننده پیچ برای جلوگیری از تمایل پلیمر به چسبیدن به پیچ در منطقه جامدات هنگامی که گرم است و نمی چرخد، شناخته شده است

به بیان ساده ، آبکاری کروم سخت یک راه حل بسیار مقرون به صرفه برای بسیاری از مشکلات پیش آمده در طول عمر پیچ است.

نوشته: پیمان قربان زاده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها