سیلندر و مارپیچ چیست؟

 سیلندر و مارپیچ چیست ؟

سیلندر و مارپیچ یا به اصطلاح عامیانه سیلندر ماردون قطعه ای فولادی با آبکاری های مخصوص و بصورت استوانه ای شکل می باشد که برای میکس و پخت مواد پلیمری از آن استفاده میشود.

سیلندر و ماریپیچ از دو یا چند قسمت تشکیل شده و نسبت به نوع استفاده و محصول تولیدی در انواع گوناگون ساخته می شود، طراحی های سیلندر و مارپیچ رابطه مستقیم با مواد پلیمری مورد استفاده دارد برای مثال سیلندر و مارپیچ خطوط تولید لوله پلی اتیلن با سیلندر و مارپیچ های خطوط تولید پی وی سی PVC متفاوت است و به طور کلی سیلندر و مارپیچ را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد :

1-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله و مخازن پلی اتیلن

2-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله های پی وی سی ، چوب پلاست و پلی وود

3-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید نایلون و نایلکس

4- سیلندر و مارپیچ های خط های تولید محصولات بادی

5-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید گرانول و بازیافت

6- سیلندر ماردون های خط های تولید مستربچ و کامپاند

7- سیلندر ماردون های خط های تولید تزریق

که برای هر کدام از موارد بالا نوع طراحی ، نوع جنس سیلندر و مارپیچ ، نوع آبکاری سیلندر و مارپیچ و حتی شکل آنها متفاوت است.

به طور کلی سیلندر و مارپیچ ها به دو صورت تک مارپیچ و دو مارپیچ طراحی و به صورت استوانه با مخروطی شکل ساخته می شوند.

نکته دیگر در سیلندر و مارپیچ که معمولا درایران زیاد مورد توجه قرار نمیگیرد ولی در امر تولید بسیار مهم می باشد نوع آبکاری سیلندر و مارپیچ هاست و بخصوص قسمت مارپیچ آن که باید از آبکاری مناسبی برخوردار باشد.

نکته بعدی طول سیلندر و مارپیچ و یا به اصطلاح نسبت قطر ماردون به طول L/D  می باشد که بستگی به موادی مورد استفاده قرار می گیرد و محصول نهایی تولید شده بستگی دارد و در تولید با کیفیت نقش بسیار زیادی دارد.

سیلندر ماریچ ها معمولا از جنس فولاد سخت و با آبکاری های کروم سخت ، نیتراته ، بای متالیک ( ضد سایش ) در مارکت ایران یافت می شود.

متاسفانه در ایران به دلیل نبود یک سری امکانات و تجهیزات امکان ساخت سیلندر و مارپیچی با کیفیت که بتواند با نمونه اروپایی یا چینی رقابت کند وجود ندارد و مجبور به واردات آن هستیم که بیشتر در ایران نمونه چینی آن وارد می شود.

نوشته: پیمان قربان زاده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها