نکات مهم در ساخت سیلندر و مارپیچ

سیلندر و مارپیچ سازی بر خلاف تصور خیلی از دوستان و همکاران ؛ کار ساده ای نیست و بلعکس کاملا باید مهندسی ساز باشد و علم ساخت این سیلندر مارپیچ را داشته باشند.

در سیلندر و مارپیچ سازی باید به نکات زیر بسیار دقت کرد:

۱-نسبت طول به قطر مارپیچ L/D

۲- نوع فولاد بکار رفته در ساخت سیلندر و مارپیچ

۳- نوع آبکاری و سخت کاری مارپیچ ها

۴- نوع و طراحی گام ها نسبت به موادی که در سیلندر مارپیچ وارد می شود و در نهایت محصول نهایی.

۵- طراحی سیلندر و آبگردان برای انواع مختلفت تولید

دوستان نکات بالا برای بهترین تولید و پخت مواد بسیار مهم است و عزیزان سازنده که به این نکات در ساخت سیلندر مارپیچ توجهی نمیکنند باعث افت قابل محسوس در پخت و کیفیت مواد و محصولات نهایی ایجاد میشود.

فولاد :

اگر فولاد به کار رفته در سیلندر و مارپیچ مرغوب نباشد سیلندر مارپیچ در تولید و به هنگام فشار دچار شکستگی و یا به اصطلاح دچار بریدگی ماردون میشود.

آبکاری:

در مواد پلیمری هر محصول در هنگام میکس و پخت خواص گوناگون و سختی های متفاوتی دارد برای مثال مواد بازیافتی دارای سایش و خوردگی بالایی است پس سیلندر مارپیچ باید ضد سایش باشد (بای متالیک) که این نوع خاصیت سیلندر ماردون به آبکاری آن مربوط است (این نوع سیلندر ماردون در ایران به ندرت ساخته میشود)

طراحی گام ها:

نکته ای دیگر که در ساخت سیلندر مارپیچ باید مورد توجه قرار گیرد گام های مارپیچ میزان عمق و نوع گام می باشد که در تولید محصولات پلیمری متفاوت می باشد.

طراحی سیلندر و آبگردان:

با توجه به میزان تولید و نوع مواد پلیمری بعضی از مواد در سرعت بالا نیاز به پایین آوردن دمای سیلندر با استفاده از آب می باشد و در بعضی از محصولات این میزان دما بیشتر یا کمتر می باشد ، پس بنا به نوع مواد پلیمری و میزان تولید؛ آبگردان های سیلندر ها متفاوت است.

نکته بعدی در طراحی سیلندر که بیشتر در موارد بازیافت مورد توجه قرار میگیرد این است که برای تولید گرانول به دلیل گازهای موجود در مواد بازیافتی روی سیلندر قسمتی به نام گاز گیر تعبیه می شود که گاز حاصل شده از پخت مواد از آن محل خارج شود که این امر باعث پخت بهتر و بدون حباب مواد میگردد.

نوشته: علیرضا مومن زاده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها