انواع سیلندر و مارپیچ

اکسترودرهای مورد استفاده در تولید مواد پلیمری مختلف شامل دو دسته­ی اصلی تک ماردون و دو ماردون شده که هر کدام از آن­ها شامل ویژگی منحصر بفرد و کاربرد خاصی بوده که به معرفی این دو دسته از اکسترودرها پرداخته می­شود.

اکسترودر تک ماردون:

نزديك به يك قرن است، اكسترودرهای تك پيچی برای فرايند پليمرهای گرمانرم عرضه شده و در طول اين زمان پيشرفت­های شايان توجهی در آنها حاصل شده است. قيمت كم، طراحی ساده و عملكرد مناسب اين دستگاه سبب استفاده اين ماشين در بسياری از فرايندهای شكلدهی مانند توليد فيلم، لوله، پروفيل و الياف شده است و کاربرد گسترده ای در تولید محصولات زیادی دارد که این محصولات شامل لوله­ی پلی­ اتیلن، لوله­ی پلی پروپیلن، تولید محصولاتی از PET و تولید محصولات حاصل از PVC نرم می­باشد. دو مشخصه مهم اين اكسترودرها اندازه قطر سيلندر و نسبت طول به قطر (L/D) است. قطر معمول سيلندر برای بيشتر اكسترودرها در محدوده  25–180  میلی متر است.

از اكسترودرها با قطر زياد پيچ، كمتر استفاده می شود و فقط در مواقعی مانند بخش های آميزه سازی واحدهای پتروشيمی به كار گرفته می شوند كه محصول اين بخش، آميزهایی از پليمر خروجی از راكتورهای پلیمریزاسیون (اغلب به حالت پودر) و افزودنی­های لازم برای كاربرد آن است.

اکسترودر دو ماردون:

این نوع اکسترودر دارای طراحی پیچیده تری بوده و هزینه بالاتری صرف ساخت آن می­شود که به دو دسته تقسیم شده و در زمینه­ های مختلفی به کار می­رود.

دسته­ ی اول:

این نوع اکسترودر دو ماردون همسوگرد بوده و چون جهت حرکت سطح ماردون­ها در نقطه­ی تماس مخالف هم بوده، بنابراین تنش بالایی به ماده وارد می­شود که برای اختلاط و ساخت کامپاندهای پلیمری کاربرده­ای گسترده­ای دارد. مهم ترین ویژگی این اکسترودر توان بالای دستگاه در اختلاط است و زمان ماند بالاتری از مواد نسبت به اکسترودر دو مارپیچ غیر همسوگرد دارد. این نوع اکسترودر در تولید ورق نیز به کار می­رود. در واقع در تولید کامپاندهای پلیمری از اکسترودرهایی شامل ماردون سگمنتی استفاده می­شود که بنابر نوع آن کامپاند جای سگمنت­ها جا به جا می­شود.

دسته­ دوم:

دسته ­ی دوم از اکسترودرهای دو ماردون، اکسترودرهای دو ماردون غیرهمسوگرد بوده که دارای ویژگی­های خاصی بوده که برای تولید محصولات PVC استفاده می­گردد. این دسته از اکسترودرها توان پمپ مقدار زیادی مذاب دارند که سبب کوتاه شدن زمان ماند محصول مذاب در اکسترودر می­شود، اصولا این دسته از اکسترودرها دارای ماردون کونیکال می­باشند و برای مواد پلیمری حساس به گرما استفاده می­شود که مدت زمان زیادی در اکسترودر تحت دما و تنش باقی نمانده و با سرعت بالاتری از اکسترودر خارج می­شود.

نوشته: پیمان قربان زاده

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها