جداسازی براساس اختلاف نقطه ذوب

جداسازی براساس اختلاف نقطه ذوب

پلیمرها می توانند براساس اختلاف در نقطه نرمی جدا شوند از این موضوع زمانی می توان استفاده کرد که این اختلاف زیاد است.برای مثال اختلاف نقطه نرمی پت PETو پی وی سی PVC200 در مقابل  ۲۶۰است. بنابراین یک روش فیزیکی برای جدا کردن  پرک پی وی سیPVC از پتPET اختلاف ذوب آنها روی یک جداکننده روی نوار داغ است.پی وس سی نرم می شود و به تسمه می چسبد در حالیکه پت بدون تغییرمنتقل می شود.

جداسازی براساس اختلاف نقطه ذوب

پت از روی نقاله پایین می افتد در حالیکه پی وی سی به نقطه دیگری پرتاب می شود. بنابراین در ابتدا لازم است که چیپس ها روی نقاله پخش شوند و تا جداسازی با بازده بالا انجام شود.این روش بوسیله شرکت ریفکت آلمانی برای جداکردن مقادیر بسیار کم پی وی سی از پت بصورت تجاری در آمده است.

روش تسمه نقاله برای زمانی که پت و پی وی سی بصورت پرک می باشند مناسب است ولی اگر بصورت بطری زنده باشند باید از دستگاه تونل حرارتی استفاده کرد .در این دستگاه قبل از آسیاب بطری ها از تونل حرارتی عبور داده می شوند پس از خروج از این تونل پی وی سی که بر اثر حرارت ۱۲۰-۱۴۰  درجه سانتی گراد تغییر رنگ داده توسط اپراتور تشخیص داده می شود و جدا می شود در حالیکه پت بدون تغییر رنگ خرج می شود و بدین وسیله تفکیک انجام می شود.

یک روش حرارتی مشابه روش بالا بر اساس اختلاف دماهای ذوب پت از پلی اتیلن دانسیته بالاHDPE برای جداسازی بوسیله شرکت شرکت تحقیقاتی ترانس تک گزارش شده است.میزان سرمایه گذاری پایین این روش موجب جذاب بودن آن برای بازیافت کنندگان کوچک می گردد که موجب امکان بازیابی مواد می گردد.

سازمان انرژی یک سیستم مشابه دیگر برای جداسازی پیوسته بر اساس نقطه ذوب بصورت ثبت اختراع منتشرکرده است.این سیستم شامل یک نقاله سه طبقه از جنس PTFE   که میزان دما در طول نقاله افزایش می یابد.بالاترین نقطه نقاله دارای دمای ۱۰۰ است که کمترین نقطه ذوب پلی اتیلن نرم و چسبناک می شود.

در این روش پلیمر با نقطه ذوب پایین به نقاله بچسبد و خراشیده شده و بوسیله یک نقاله جداکننده جدا می شود در حالیکه .پلیمری که نقطه ذوب بالاتری دارد روی نقاله حرکت می کند و به نقاله بعدی که دمای بالاتری دارد می چسبد.این سیستم دارای بازده جداسازی ۹۹% است.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها