روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک

 

اگر تا به حال سری به کارگاه‌های ماشین‌کاری یا کارخانه‌هایی از این دست زده باشید، احتمالا دیده‌اید که کارگران آنجا هر از چند مدتی به دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف روغن می‌زنند. تا به حال به علت استفاده از این روغن‌ها فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این روغن اصلا چه نوع روغنیست؟

 

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک یک سیال تراکم ناپذیر است که از آن برای انتقال نیرو در دستگاه‌های هیدرولیکی مثل دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می‌شود. روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک که به آن سیال هیدرولیکی نیز گفته می‌شود، می‌تواند هم مصنوعی و هم از مواد معدنی باشد . این ماده علاوه بر انتقال قدرت برای خنک سازی، روزنه‌گیری و روان‌کنندگی تجهیزات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد

این سیال تقریبا با تمامی اجزای موجود در دستگاه برخورد می‌کند، بنابراین باید با مواد اولیه‌ی آن‌ها سازگاری داشته باشد و باعث خرابی آن‌ها نشود. همچنین روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک باید سازگاری مناسبی با هوا و آب داشته باشد تا در سیستم مشکلاتی ایجاد نکند

 

 

ویژگی‌ها و خواص روغن دستگاه تزریق پلاستیک در قابلیت دستگاه برای کار کردن در شرایط عملیاتی اهمیت زیادی دارند. برای اینکه این روغن به صورت موثر عمل کند، باید تا حد امکان دارای شرایط زیر باشد:

- تراکم ناپذیر

- پایداری در برابر حرارت (با توجه به دمای عملیاتی)

- مقاوم در برابر احتراق

- مقاوم در برابر خوردگی

- نداشتن تمایل به ایجاد حباب مکانیکی

- مقاوم در برابر آب (یعنی ناخالصی‌های آب وارد آن نشوند)

- پایدار ماندن ویسکوزیته‌ی آن در تمام دماها

- عمر طولانی

- به صرفه بودن

 

البته توجه داشته باشید که هر روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک دارای تمامی این شرایط نیست و در واقع انواع مختلفی از روغن هیدرولیک در بازار موجود هستند. هر یک از این روغن‌ها با توجه با کاربردهای خود، دارای برخی از این شرایط هستندقیمت روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک هم با توجه به کاربرد و نوع آن متفاوت است، به همین خاطر بهتر است با انواع این روغن‌ها آشنا باشید.

 

انواع روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک معمولا از یک مایع پایه‌ی روغنی تشکیل شده و به آن مواد جانبی اضافه می‌شود. روغن پایه می‌تواند روغن معدنی، گیاهی یا صنعتی باشد. روغن صنعتی معمولا از پلی گلیکول، PAO و استرهای سنتزی ساخته می‌شود

 

 

مواد جانبی که به روغن اضافه می‌شوند، باعث بهبود خواص ذرات موجود در سیال روغنی می‌شوند. در واقع این مواد جانبی هستند که روغن را برای کاربردهای مختلف از دیگر روغن‌ها متمایز می‌سازند. قیمت روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک هم با توجه به مواد استفاده شده در آن تعیین می‌شود. روغن‌های هیدرولیک را معمولا به سه دسته‌ی اصلی تقسیم بندی می‌کنند:

 

روغن هیدرولیک معمولی

در دستگاه‌های هیدرولیک معمولی از این نوع روغن استفاده می‌شود. به کار گیری این روغن در دستگاه‌ها باعث می‌شود خواصی نظیر ضد اصطکاک بودن، پایدار بودن ویسکوزیته در برابر برش و مقاومت در برابر اکسیداسیون در تجهیزات هیدرولیکی تقویت شوند.

روغن هیدرولیک مقاوم در برابر سایش

از این نوع روغن در تجهیزاتی استفاده می‌شود که تحت فشار و دمای زیاد کار می‌کنند. در این نوع روغن از موادی استفاده شده که باعث می‌شوند تجهیزات در برابر سایش مقاوم باشند.

 

روغن هیدرولیک ضد آتش

این نوع روغن هیدرولیک که از مواد نفتی ساخته شده است، برای آن دسته از سیستم‌های هیدرولیکی کاربرد دارد که در معرض خطر احتراق یا آتش گرفتگی قرار دارند. در این نوع روغن از اسید فسفریک، آب و گلیکول استفاده می‌شود و در قطعات هواپیمایی از آن‌ها استفاده می‌شود.

البته توجه داشته باشید که روغن‌های هیدرولیک از نظر مواد تشکیل دهنده‌ی خود هم به دو نوع معدنی و مصنوعی تقسیم می‌شوند.

 

 

در دستگاه تزریق پلاستیک از چه نوع روغن هیدرولیکی استفاده می کنند؟

به طور کلی هنگام انتخاب روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک به چند جنبه‌ی مهم توجه می‌شود:

- ویسکوزیته‌ی آن

- قدرت روان کنندگی آن

- پایداری در برابر اکسیداسیون

- مقاومت در برابر برش

- مقاومت در برابر آتش سوزی

 

در دستگاه تزریق پلاستیک این خواص اهمیت زیادی دارند و روغن استفاده شده باید این شرایط را حتما داشته باشد. روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک که معمولا از نوع معدنی و مقاوم در برابر ساییدگی است، باید کاملا خالص باشد

گفتیم که از این روغن برای جابجایی نیروی دستگاه و قطعات مختلف استفاده می‌شود. پس طی این جابجایی ممکن است ذرات کوچک گرد و خاک وارد روغن شده و ناخالصی در آن ایجاد کنند. شاید باورتان نشود ولی 80 درصد از مشکلات مربوط به عملکرد سیستم هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک ناشی از ناخالصی روغن دستگاه تزریق پلاستیک است

به همین دلیل لازم است این روغن کیفیت و ویسکوزیته‌ی زیادی داشته باشد و به صورت مداوم تعویض شود. البته با استفاده از یک پمپ الکتریکی کوچک می‌توانید این مشکل را حل کنید. پمپ باعث گردش روغن شده و ذرات گرد و خاک، آب کندانس (مایع) شده و ضایعات ناشی از سایش روغن را از بین می‌برد. قیمت روغن دستگاه تزریق پلاستیک معمولا زیاد نیست، اما استفاده از پمپ می‌تواند همین هزینه‌ی کم را هم به حداقل برساند.

 

 

چرا از روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می کنند؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ضرورت استفاده از روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک چیست؟ هدف استفاده از این روغن‌ها این است تا به انتقال نیروی دستگاه به قسمت‌های مختلف این تجهیزات و جابجایی بهتر قطعات کمک کنند.

یک روغن هیدرولیک با کیفیت باعث می‌شود سایش قطعات کاهش پیدا کند، نگهداری آن‌ها راحت‌تر باشد و جایگزین کردن قطعات با هزینه‌ی کمتری انجام شود. همچنین با استفاده‌ی مداوم از روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک دیگر با وقفه‌های کاری ناشی از خرابی دستگاه مواجه نخواهیم شد

اگر روغن دستگاه تزریق پلاستیک تمیز باشد، قادر خواهد بود که طول عمر قطعات هیدرولیکی را 4 برابر افزایش دهید. همچنین زمان وقفه‌‌ی واحد تا 55 درصد کاهش می‌یابد.

از دیگر مزایای منحصر به فرد روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک، عملکرد عالی آن در تمامی شرایط دمایی است. با استفاده از یک روغن هیدرولیک با کیفیت، نه تنها قطعات شما ضربه نمی‌خورند بلکه عملکرد آن‌ها در دماها و فشارهای مختلف ثابت خواهد ماند. همچنین یک روغن خوب در شرایط سخت دمایی ویسکوزیته‌ی خود را حفظ می‌کند.

در کارگاه‌های  ریخته گری تزریقی از روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک برای انتقال نیرو از پمپ به قطعات مختلف سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. تراکم پذیری این روغن‌ها باید نزدیک به صفر باشد و در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم باشند

 

 

همچنین این روغن باید بتواند در فشارها و دماهای مختلف به خوبی کار کند و مقاومت قطعات در برابر ضربه و فرسایش را بالا ببرد. از دیگر مزایای این روغن‌ها این است که طول عمر دستگاه‌ها را بالا می‌برند و از خرابی دستگاه و اکسیداسیون تجهیزات آن جلوگیری می‌کنند.

 

 

 

 

منبع : گوگل سرچ

نوشته های اخیر

دسته بندی ها