توجه به ۱۲نکته هنگام خرید آسیاب

توجه به ۱۲نکته هنگام خرید دستگاه آسیاب

پ۱- اغلب آسیاب را دستگاه ساده ای می پندارند و معتقدند,همین که یک آسیاب کار کند برای خرید دستگاه آسیاب کافی است. در حالیکه آسیاب در یک خط بازیافت بسیار اهمیت دارد و بیشترین فشار مکانیکی روی این قسمت وارد می شود .برای روشن شدن موضوع اجازه بدهید مثالی بزنیم یک خط بازیافت به طور متوسط۱۰۰-۸۰ کیلو وات برق مصرف می کند که این مقدار مصرف مربوط به ۸-۱۰ عدد دستگاه است و نصف این مقدار تنها توسط یک آسیاب مصرف می گردد.

۲- حرکت سریع شفت برای آسیاب پلاستیکها ,باعث تکانهای شدید می گردد. برای سنگین کردن آن و مهار این تکانها از چند روش استفاده می شود: یکی گذاشتن شاسی سنگین تر مثلا استفاده از ( ناودانی ۱۸-۲۰ ) به جای نبشی که موجب می گردداستحکام بدنه بالاتر باشد.
دوم استفاده از دو لنگ به جای یک لنگ .
این مسئله نیز باعث می شود از تعادل بهتری برخوردار باشد و کمتر به موتور فشار بیاورد و عمر مفید موتور بیشتر گردد و همچنین صدای کمتری ایجاد می شود.

۳- داشتن النگویی.اگر آسیاب دارای دو النگویی باشد , این النگو ها باعث می شود که تنشهای حاصله از کارکرد گرفته شده و به پیچ های بدنه کمتر فشار وارد می شود و هرز گردد.

۴- جنس تیغه ها نیز از دیگر مسائل مهم است که اگر با منیزیم آبکاری شوند نسبت به تنش مقاومت بیشتری داشته باشد دیرتر خورده و مصرف می شود .

۵- یک محافظ در پشت تیغه ها باشد. کار با آن برای مشتری راحت تر باشد و در مدت زمان کمتری صرف محکم کردن و قلاویز کردن گردد.

۶- در بسیاری از موارد در اثر وارد شدن فلزات تیغه ها شکسته و به بیرون پرت می شوند که باعث تلفات جانبی به اپراتور می گردد لذا از زیر بسته شدن تیغه ها به همراه محافظ امنیت بیشتری ایجاد می کند و از شدت آن می کاهد.

۷- مدل تیغه شمشیری از چکشی برای پت PETو نایلون LDPE,HDPE بسیار مناسبتر است. البته ساخت آسیاب شمشیری از آسیاب چکشی سخت تر است و به همین دلیل ۹۰% اسیابها در بازار از نوع چکشی است.بنابراین آسیابی انتخاب نماید که براحتی تمام مواد پلاستیک را آسیاب کند و برای این منظور شمشیری مناسبتر ا ز چکشی است.

۸- شکرکی(خاکه و یا پودر بسیار ریز که از خرد شدن مواد پلاستیکی هنگام آسیاب کردن ,حاصل می گردد) این مدل از تیغه نسبت به آسیاب های دیگر به مراتب کمتر است.این مسئله هم از لحاظ اقتصادی مناسبتر است چون باعث می شود کمتر مواد هدر شود و هم این شکرکی ها باعث بسته شدن منافذ سانتری فیوژ و شن گیر در قسمتهای بعدی خط بازیافت می گردد.

۹- توصیه می شود حتی المقدور از خرید دستگاه آسیاب دست دوم خودداری فرمایید.طبق تجربه ای که در شرکت داریم برای یک مشتری طبق سفارش آسیاب دست دوم خریداری و با وجود تعمیر لنگ ,تعویض تیغه و سرویس کردن آن نتوانست کار کند بنابراین خرید دستگاه آسیاب دست دوم از نظر امنیتی و کارکرد دستگاه واقعا یک ریسک بزرگ برای خریدار است.

۱۰- در آسیاب موتور می بایست قدرت بالایی داشته باشد تا کارکرد مطلوب داشته باشد بنابراین کمترین ظرفیت آن حداقل باید ۴۰اسب باشد .موتور و شاستی باید دارای یکسال گارانتی باشند.

۱۱- نمونه ای از جدول ابعاد و ظرفیت یک آسیاب شمشیری

ابعاد ورودی بر حسب سانتی متر(دهنه)

ظرفیت (کیلوگرم در ساعت)به طور متوسط

۶۰

نایلون و پت PETرا به میزان ۳۰۰ کیلوگرم در ساعت -بادی و سبد ۶۰۰

۸۰

نایلون و پتPET 600-بادی و سبد ۱۰۰۰

۱۰۰

نایلون و پت( ۸۰۰-۱۰۰۰)PET-بادی و سبد ۱۵۰۰

۱۲۰

نایلون و پتPET 1200بادی و سبد ۲۰۰۰

 

۱۲- در هنگام کار با آسیاب می بایست از ورود فلز به داخل آن خود داری کرد زیرا موجب شکست تیغه ها و حتی پرت شدن به خارج از آسیاب می گردد. در آسیابهای چکشی تیغه ها از جنس فنر یا اسپیکا است که اسپیکا بهتر خرد می کند اما در صورت برخورد با فلز تیغه های آن شدیدا” آسیب می بیند لذا در صورت عدم استفاده از مگنت از تیغه های جنس فنری استفاده نمایید.در شمشیری ها که تیغه ها از جنس tw5 آبکاری شده با منیزیم است تنش پذیری بهتری دارد و به همین دلیل کار با آن ها از امنیت بیشتری برخوردار است.البته طراحی تیغه نیز از عواملی است که باعث امنیت بیشتر آن می گردد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها