۱۷ نکته ساده برای افزایش کیفیت پرک بازیافتی پلاستیک ها

۱۷ نکته ساده برای افزایش کیفیت پرک بازیافتی پلاستیک ها

در همکاری با شرکتهای بازیافتی و تولید کنندگان گرانول, بسیاری از موارد از کیفیت پایین پرک های تولیدی در این صنعت ابراز نارضایتی می نمایند . لذا به دوستانی که در زمینه بازیافت و خصوصا شستشو فعالیت می نمایند پیشنهاد می گردد به نکات زیر توجه  کنند.
این نکات اگرچه در برخی موارد ساده و ابتدایی به نظر می رسد ولی جالب است مطلع گردید
همین نکات ساده نیز در بسیاری از کارگاهها رعایت نمی گردد.

۱۷ نکته ساده برای افزایش کیفیت پرک بازیافتی پلاستیک ها

۱ - هنگام خرید بار باید دقت شود آفتاب خورده نباشد. برای تشخیص این موضوع می توان به تغییر رنگ پلاستیک ها در مقابل آفتاب  نام برد.

۲ - برخی از موارد متاسفانه به طور عمدی و یا غیر عمدی بار های  زنده با کیفیت بالا با بارهای زنده با کیفیت پایین مخلوط می گردند
مثلا پت با پی وی سی و یا رنگهای سفید و روشن با ضایعات رنگی , بنابراین پیش از خرید بار زنده لازم است از کیفیت آن مطلع گردید.مثلا بار بادی با ظروف یکبار مصرف و نایلون های فریزر و لوله پلیکا.

۳ - بار زنده می بایست بصورت پرس و یا آسیابی خریداری گردد. تا هزینه حمل و نقل کاهش یابد .

۴ - هنگام خرید بار پرسی می بایست دقت شود که اجسامی برای سنگین شدن  بسته های پرس شده گذاشته نشده باشد.
غیر از این موضوع به طور معمول علاوه بر این موارد , کسر کردن از بار تحت عنوان افت بار در بسیاری از موارد عرف بازار است.برای مثال ۵-۶% در مورد پت.

۵ - پس از خرید بار پرسی و یا آسیابی  باید دقت شود تفکیک  به درستی انجام گیرد.

۶ - تفکیک  بار پرسی روی تسمه نقاله و تفکیک بار آسیابی زمان شستشو قابل انجام می باشد.

۷ - تفکیک مناسب یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی است که متاسفانه اکثر موارد به دلیل عدم شناخت مواد بدرستی انجام نمی شود .
برای مثال بار تزریقی به همراه بار بادی آسیاب و شسته می شود و یا ظروف یکبار مصرف با نایلون مخلوط می گردد .
این موضوع موجب عدم استفاده و خرید آن این مواد است.

۸ - آسیاب مناسب از عوامل دیگری است که موجب می گردد کمتر پلاستیک ضایعاتی هنگام خرد شدن تبدیل به پودر گردد.
توضیح بیشنر این مورد در مقاله شماره ۱۲ داده شده است.

۹ - بهتر است در مرحله شستشو از آب تمیز استفاده شود تا مواد ضایعاتی خوب تمیز گردد. برخی کارگاهها به منظور صرفه جویی در آب , چندین بار از آب داخل مخزنهای شستشو استفاده می کنند . این مسئله موجب می گردد شستشو به خوبی انجام نشده و ضمنا بوی بدی نیز داشته باشد. داشتن سیستم برگردان آب و یا به عبارتی تصفیه به کمک شایانی در کمتر شدن میزان آب مصرفی می کند.

۱۰ - اگر میزان کثیفی و آلودگی  بار زیاد باشد حتما از شستشوی با آب گرم نیز باید استفاده گردد.

۱۱ -  در شستشوی پیشرفته مثلا در مورد پت از شستشوی  با آب گرم همراه سود با اصطلاح هات واش استفاده می گردد, این موضوع به شفافیت بیشتر بار و کنده شدن چسب ها کمک می کند.

۱۲ - شستشوی سایشی نوع دیگر شستشو می باشد که در موارد بازیافت پت استفاده می گردد.

۱۳ - در زمان شستشو در فلات تانکها و هنگام عبور از ماردونهای ارتباطی دستگاهها بار خروجی تمیز تر نیز می گردد. در حالیکه در سیستم سنتی از ماردون ارتباطی استفاده نمی گردد.

۱۴ - برای افزایش کیفیت پرک بازیافتی, هر گونه اجسام همراه پرک اصلی نظیر لیبل کاغذی, آلومینیومی و پلاستیکی باید در مرحله شستشو و خشک کردن جداسازی گردد.

۱۵ - بهتر است آبگیری توسط سانتری فیوژ انجام شود. از مزیت های دیگر استفاده از سانتری فیوژ به دلیل سرعت بالا در زمان آبگیری, تمیزی بیشتر بار خروجی می باشد. در یک تجربه هنگام نصب سانتری فیوژ در یک خط بازیافت پت , با وجود اینکه بار قبل از سانتری فیوژ از دو عدد فلات تانک بزرگ با آب گرم  به همراه سود عبور می کرد و سپس وارد سانتری فیوژ می شد,آب خروجی سانتری فیوژ بسیار کثیف بود. این مسئله نشان دهنده تاثیر سانتری فیوژ روی کیفیت ضایعات است که نه تنها باعث آبگیری می گردد بلکه موجب تمیزی بیشتر بار نیز می گردد.

۱۶ - مزیت دیگر استفاده از سانتری فیوز بحث اقتصادی این قضیه است. به این معنا که  ضایعات پلاستیک که خرد و شستشو داده شده اند و  بصورت سنتی  نیز آبگیری می شوند, در صورت داشتن آب باقی مانده از شستشو ,هنگام فروش توسط خریدار از وزن بار کسر می گردد یعنی اصطلاحا افت بار ۵-۶% زده می شود.

۱۷ - برای افزایش کیفیت پرک بازیافتی, خشک کردن پرک های شسته شده می بایست در محفظه بسته انجام شود .برخی کارگاهها با ریختن روی سرند سیمی و گذاشتن در هوای آزاد این کار را انجام می دهند  که موجب وارد شدن گرد و خاک به درون این مواد می گردد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها