آیا تمام پلاستیک ها را می توان با یک خط شستشو بازیافت نمود؟

آیا تمام پلاستیک ها را می توان با یک خط شستشو بازیافت نمود؟

یکی از مشخصه های پلاستیک ها چگالی یا دانسیته آن ها می باشد. دانسیته برخی پلاستیک ها از یک بیشتر است و برخی دیگر از ۱ کمتر می باشد.
هدف از مقایسه دانسیته پلاستیک ها با آب این است که سیال آب سیال بسیار مناسب و اقتصادی برای جداسازی مخلوط پلاستیک ها ,شستشو و بازیافت آن ها می باشد. بنابراین وقتی مخلوط پلاستیک ها را در آب می ریزید تمام پلاستیک های سبکتر (روی آبی ) شناور می شوند و تمام پلاستیک های سنگین تر یا به اصطلاح زیر آبی ته نشین می گردند.

چه پلاستیک هایی از آب سبکتر می باشند؟

پلاستیک های روی آبی عبارتند از پلی اتیلن و پلی پروپیلن.

 چه محصولاتی از این پلاستیک های روی آبی  می سازند؟

کیسه های پلاستیکی, سلفون, گونی, دبه ,گالن های شوینده ها , بطری های شیر, بطری های شوینده ,لگن و تشت, پالت , سبد,سطل,لوله گاز و لوله های آبیاری قطره ای و برخی ظروف بسته بندی مواد غذایی لبنی .

چه پلاستیک هایی از آب سنگین تر می باشند؟

ای بی اس, پلی استایرن , های ایمپکت, پلی آمید , پی وی سی , پلی کربنات و پت.

چه محصولاتی را از این پلاستیک ها می سازند؟

وسایل الکتریک منزل مثل بدنه جارو برقی,بدنه آب میوه گیری, بدنه چرخ گوشت, بدنه کامپیوترها, بطری های آب معدنی, لوله های جاروبرقی, لوله های فاضلاب از جنس پی وی سی, کف پوش, دیوارپوش, چرخ دنده, قطعات صنعتی و قاب جعبه های شکلات ,قاب سی دی ,سی دی ,ورق های با ضخامت بالا و قطعات خودرو نظیر چراغ خودرو قالپاق و غیره.

یک خط شستشو بازیافت تمام پلاستیک های روی آبی شامل موارد زیر می باشد :

⇐ نوار نقاله
⇐ آسیاب
⇐فلات تانک شستشو
⇐ ماردون های ارتباطی
⇐سانتری فیوژ
⇐خشک کن

وظیفه فلات تانک در خط شستشو بازیافت چیست؟

فلات تانک در یک خط شستشو بازیافت مخزن شستشویی است که پاروهایی روی آن تعبیه شده است و ماردون هایی در آن قرار داده شده است. پس از این که پلاستیک های ضایعاتی در آسیاب خرد می گردند توسط ماردون های ارتباطی بین آسیاب و فلات تانک به درون فلات تانک ریخته می شوند. پاروهای موجود در فلات تانک ضمن جابجایی پلاستیک ها در طول این مخزن موجب جداسازی و شستشو پرکهای خرد شده پلاستیک هم می گردند.

زمانی که تنها پلاستیک های ضایعاتی خرد شده روی آبی به درون فلات تانک ریخته می شوند این مواد روی آب مانده و اجرام و خاک و آلودگی ها ی همراه آن به زیر آب ته نشین می گردند بنابراین توسط ماردونی که در کف فلات تانک قرار داده شده استاز دستگاه جدا می گردند و پلاستیک های روی آبی نیز توسط ماردونی که روی آن قرار دارد به دستگاه بعدی منتقل می گردد.

حال زمانی که پلاستیک اصلی مورد نظر پلاستیک زیر آبی باشد مانند پت, پارو ها در و لیبلی که روی آب می باشد را از فلات تانک خارج می نمایند و ماردون کف نیز پلاستیک زیر آبی را  به دستگاه دیگر منتقل می نماید . بنابراین می توان فلات تانک را طوری طراحی نمود که هم بتوان پلاستیک های روی ابی و هم بتوان پلاستیک های زیر آبی را شستشو داد.

اما نکته ای که در مورد پت به عنوان مثال وجود دارد این است که به دلیل حساسیت هایی که برای  جداسازی پی وس سی از پت وجود دارد می بایست تعداد دستگاهها در یک خط بازیافت پت نسبت به پلاستیک های روی آبی افزایش یابد. برای مثال در یک خط شستشو و بازیافت پت یا بطری های ضایعاتی حتما می بایست از دو عدد فلات تانک و فرکشن و جداساز لیبل استفاده نمود در حالی که برای پلاستیک های روی آبی یک عدد فلات تانک و در موارد استثنایی زمانی که آلودگی ضایعات مورد نظر بالا باشد از یک دو عدد  فلات تانک و یا هات واش نیز استفاده می گردد.

 بسته به نوع ضایعات پلاستیک ها نظیر آلودگی آن ,جداسازی مورد نظر تعداد دستگاهها در یک خط بازیافت و شستشوی پلاستیک متفاوت می باشد.

نکته حایز اهمیت این است که با یک خط پلاستیک روی آبی می توان تمام پلاستیک هایی که از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن  می باشند (پیشتر در ابتداء این مقاله آورده شده است) را مورد شستشو و بازیافت قرار داد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها