چند کاربرد جدید برای پلاستیک های بازیافتی

کاربرد پلاستیک های بازیافتی

مقدمه

مهم ترین بحثی که حین سرمایه گذاری و ورود افراد به حیطه صنعت بازیافت پلاستیک ها مطرح است، موضوع نیاز بازار به پلاستیک های بازیافتی و کاربرد پلاستیک های بازیافتی است . به عبارت دیگر باید مشخص باشد که بازار و تقاضا برای کاربرد پلاستیک های بازیافتی در چه حوزه هایی بیشتر است و حتی با چه نرخ مصرفی رو به روست. این موارد به سرمایه گذار کمک خواهد کرد تا به درستی میزان تولید خود را مشخص ساخته و به تبع آن ماشین آلات و تجهیزات مناسب و کارآمدی نیز انتخاب و خریداری نماید. بنابراین مهم ترین مسئله پس از بازیافت پلاستیک ها، شناسایی بازار مصرف آنهاست. دو حیطه مهم استفاده از پلاستیک های بازیافت شده، صنعت ساختمانی و خودرو است که در ابتدا به بررسی این دو حوزه پرداخته می شود. پس از آن، سایر بازارهای پررونق مصرف پلاستیک های بازیافتی نیز معرفی و بررسی می شوند. البته لازمه تمام این موارد تولید پلاستیک بازیافتی با کیفیت می باشد. اگر برای مثال گرانول تولید و یا پرک تولیدی از کیفیت مناسب برخوردار نباشد انجام مراحل بعدی سخت و پرهزینه خواهد بود در غیر این صورت هزینه دیگری بر سرمایه گزار تحمیل می گردد و آن چیزی جز افزایش کیفیت مواد بازیافتی نیست. زیرا دستگاههای فرایندی اغلب حساس می باشند و در صورت استفاده از مواد باکیفیت پایین فرایند تولید قطعه را دچار مشکل می سازند.

کاربرد پلاستیک های بازیافتی

صنعت ساختمانی

شرکت آمریکایی Demilec، موفق به تولید انواع پلی ال از بازیافت PET شده است. از PET بازیافتی برای تولید انواع فوم عایق ساختمانی استفاده می شود.
مصرف فوم های عایق در ساختمان، به منظور کاهش مصرف انرژی و هدر رفت آن اهمیت دارد. عایق سازی ساختمان ها در بسیاری از کشورهای اروپایی طی استانداردهایی صورت گرفته و عدم رعایت آن با محدودیت های جدی رو به روست. بنابراین تولید فوم های عایق به واسطه استفاده از پلاستیک های بازیافتی، سرمایه گذاری هوشمندانه ای خواهد بود چرا که با انجام توافق بین المللی پاریس و تعهد ایران برای کاهش مصرف انرژی، سرمایه گذاری و حمایت های دولتی قابل توجهی در راستای سیاست های مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها و حوزه سازه های عایق صورت خواهد گرفت و بدین ترتیب تولید این سازه ها با استفاده از پلاستیک های بازیافت شده رو به رونق خواهد بود و به زودی یکی از بازارهای پر رونق مصرف پلاستیک های بازیافتی در ایران خواهد بود.

استفاده از انواع PET بازیافتی در صنعت بسته بندی غذایی

امروزه استفاده از انواع گرانول PET بازیافتی با grade خوراکی در زمینه تولید انواع بسته بندی و پوشش های خوراکی متداول است.
توضیح آنکه تولید انواع grade خوراکی مستلزم رعایت برخی از استانداردهای بهداشتی و سلامتی بوده و بدین ترتیب خلوص PET بازیافتی مصرفی اهمیتی بیشتری خواهد یافت.
از چالش های پیش رو، عدم شفافیت پوشش های بسته بندی تولید شده از PET بازیافتی است.
یکی از نکات مهم در صنعت بسته بندی مواد غذایی شفافیت پوشش های تولیدی و در نتیجه بحث زیبایی شناسی و جلب مشتری است.
حین استفاده از PET بازیافتی امکان کدری پوشش تولید شده وجود خواهد داشت. در صورت اهمیت شفافیت محصول تولیدی، پیشنهاد می شود که در فرمول مورد نظر برای تولید پوشش خوراکی، حدود ۳۰% از PET خالص و جدید و مابقی از PET بازیافتی استفاده شود. در این صورت، هیچ گونه نگرانی از کدری و ماتی پوشش بسته بندی تولید شده نیز وجود نخواهد داشت.

ساخت انواع جاده با استفاده از پلاستیک های بازیافتی

استفاده از پلاستیک های بازیافتی به همراه آسفالت برای پوشش دهی سطح خیابان ها، جاده ها و بزرگراه ها. بدین ترتیب درصد بالایی از مواد پایه نفتی گران قیمت با پلاستیک های بازیافتی جایگزین می شود. ضمن اینکه پوشش جدید خاصیت چسبندگی و استحکام بالاتری نیز دارد. در نتیجه مدت زمان کارایی پوشش جاده، طولاتی تر بوده و با مرور زمان و شرایط آب و هوایی و بارندگی، امکان آسیب بسیار کمتری نسبت به پوشش های آسفالتی خالص متداول خواهد داشت. بدین ترتیب استفاده از چنین فناوری هایی، امکان رقابت بین کارکنان این حیطه را با مسئولین شهرسازی و شهرداری میسر می سازد. چرا که استفاده از این فناوری با سود آوری بیشتر و همچنین کارایی بلند مدت، امکان جذب بودجه را نیز فراهم می سازد.

البته امکان ساخت و تولید پوشش های چمن محیط های ورزشی (زمین فوتبال، گلف و ....) نیز با استفاده از پلاستیک های بازیافت شده میسر است.

تولید انواع چند سازه (کامپوزیت) چوب پلاستیک با محصولات حاصل از صنعت بازیافت پلاستیک

استفاده از چندسازه های چوب پلاستیک در دو حیطه اصلی صنعت ساختمانی و خودرو مطرح است که پیشرفت های قابل توجهی نیز در ایران داشته است. استفاده از چندسازه های چوب پلاستیک برای تولید انواع کف پوش، تزئینات داخلی ساختمان (دیوارهای داخلی، شومینه، میز، صندلی و ...) و استفاده از این چندسازه ها در صنعت خودرو (تولید انواع داشبورد، پنل، تزئینات داخلی خودرو و ...) بسیار متداول است.

صنعت تولید چندسازه های چوب پلاستیک، یکی از بازارهای پررونق متقاضی برای انواع پلاستیک های بازیافتی، به ویژه در کشور ایران است. رشد این صنعت در حوزه ساختمانی و خودرو تقاضا برای خرید انواع پلاستیک های بازیافتی را با هدف سودآوری بیشتر، به دنبال داشته است.

اما علت پیشرفت صنعت تولید چندسازه های چوب پلاستیک و جذابیت این محصولات در چیست؟

جذابیت محصولات چوبی در حوزه ساختمانی و همچنین نمای چوبی تزئینات داخلی خودرو (همچون داشبورد)، همواره از سوی مشتریان قابل توجه بوده است. اما محدودیت های زیست محیطی موجود برای قطع درختان به ویژه در کشورهای اروپایی و از سوی دیگر، گرانی محصولات چوبی، چالش هایی است که تولید محصولات چوبی را با محدودیت های جدی مواجه ساخته است. همین موارد، راه را برای پیشرفت چندسازه های چوب پلاستیک هموار ساخت. تولید محصولاتی با ظاهر فریبنده چوب، اما بر پایه پلاستیک (به ویژه پلاستیک های بازیافتی)، دلیل رونق بازار چوب پلاستیک به ویژه در ایران است.
از جمله استفاده از ضایعات کیسه های پلاستیکی از جنس پلی اتیلن سبک و سنگین برای این منظور امروزه در دنیا بسیار مرسوم است .استفاده از پی وی سی سخت نیز از کاربردهای دیگر محصولات حاصل از بازیافت است. همچنین به عنوان کفپوش اتومبیل نیز از این محصولات استفاده می گردد.

نتیجه:موضوع جذاب استفاه از پلاستیک های بازیافتی و کاربرد پلاستیک های بازیافتی در صنایع مختلف سود آوری بازیافت پلاستیک ها را چند برابر می کند . همانطور که ملاحظه فرمودید در دنیا یکی از موارد مورد بررسی و کاملا کاربردی استفاده از پلاستیکهای بازیافتی در صنایع مختلف بسته بندی ,ساختمان سازی, خودرو سازی و غیره می باشد. نوآوری هایی زیادی در اینباره انجام شده است.

 

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها