سود بازیافت پلاستیک برای چه کسانی بیشتر است؟

سود بازیافت پلاستیک

سود بازیافت پلاستیک برای چه کسانی بیشتر است؟افرادی که از جداسازی و شناسایی پلاستیک ها و ضایعات پلاستیک ها آگاهی دارند

سود بازیافت پلاستیک ,هدف از این مقاله بررسی نحوه تفکیک صحیح بار دوره ای است .

پرداختن به این موضوع که چرا برخی از آسیاب کاران پلاستیک سود بیشتری نصیبشان می گردد . از نظر عملیات کار بازیافت و هزینه های جاری نظیر نیروی انسانی, برق, آب و غیره تفاوت چندانی ندارند.

قبل از این که به این موضوع بپردازیم لازم است منظور از بار دوره ای و آسیاب کاران را توضیح دهیم.

همچنین در مورد بار دروه ای به نحوه جداسازی بپردازیم.

آسیاب کاران افرادی هستند که با گذاشتن آسیاب غالبا ضایعات پلاستیک مخلوط را خریداری می نمایند . پس از جداسازی آنها را خرد می کنند. بار دوره ای به باری اطلاق می گردد شامل مجموعه ای از ضایعات پلاستیک است . این ضایعات درواقع ضایعاتی می باشند که از منازل و سطح شهر جمع آوری می گردد.  تنوع ضایعات پلاستیک در بار دوره ای بسیار است.  همین تنوع زیاد جداسازی بار دروه ای را دشوارتر می نماید.

بار دوره ای شامل پلاستیک های بادی, تزریقی, پت, های ایمپکت, ای بی اس, کریستال, پلی کربنات, پی وی سی, پلی استال و..می باشد.

محصولات بادی و تزریقی غالبا" از جنس پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن می باشد. البته قطعات تزریقی از نوع ای بی اس و پلی کربنات و سایر انواع پلاستیک ها نیز وجود دارد.
برای این که بتوانید بار دوره ای را جداسازی نمایید نیاز به شناخت و جداسازی انواع پلاستیک ها دارید . اگر نتوانید عملیات جداسازی را بدرستی انجام دهید سود بازیافت پلاستیک ها برای شما عدد قابل توجهی نخواهد بود. درواقع سود بازیافت پلاستیک ها نصیب شخصی می گردد که جداسازی را کامل انجام دهد. عملیات تفکیک ضایعات پلاستیک برای بار دوره ای قبل از آسیاب کردن می بایست انجام شود.

زیرا جداسازی ضایعات پلاستیک پس از آسیاب کردن دشوارتر بوده و نیاز به روشهای سخت تر و گرانتری برای جداسازی دارد. البته جداسازی پس از آسیاب کردن نیز انجام می گردد . برای مثال جداسازی های ایمپکت از پ.پ و یا جداسازی پت از پ.پ و پلی اتیلن و جداسازی پلی کربنات از پلی متیل متاکریلات و غیره....

پس از این که جداسازی بر اساس نوع پلاستیک ها انجام شد جداسازی بر اساس رنگ انجام می گردد.  در برخی از آسیاب کاران جداسازی بر مبنای رنگ انجام می شود یعنی آنها ابتداء پلاستیک های بی رنگ,سفید و بعد رنگی را تفکیک می کنند.

برای مثال صندلی پلاستیکی که از نوع تزریق است را با بطری شیر آسیاب می کنند و یا سطل پلاستیکی زرد را با گالن زرد رنگ آسیاب می کنند . در حالی که این روش اشتباه است.  این افراد قطعا سود کمتری از کار بازیافت پلاستیک نصیبشان می گردد.

افرادی که جداسازی را بر پایه نوع پلاستیک و در مرحله بعد بر پایه رنگ انجام می دهند سود بیشتری می برند . زیرا می توانند پرک های آسیاب شده را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. و از آن مهمتر این نوع بار آسیابی پرک درخواست بیشتری دارد.

ممکن است بپرسید پس چه کسانی این نوع پرک آسیابی تزیقی و بادری درهم و مخلوط را خریداری می نمایند؟

افرادی که گرانول تزریقی تولید می نمایند ازاین نوع محصول درهم استفاده می نمایند.

روش صحیح جداسازی ضایعات پلاستیک چیست؟

همانطور که در ابتداء مقاله توضیح داده شد روش صحیح جداسازی این است که ابتداء با توجه به نوع و جنس پلاستیک جداسازی انجام گردد و بعد بر اساس رنگ محصولات. یعنی پلاستیک های بادی تفکیک گردندسپس پلاستیک های تزریق و ظروف یکبار مصرف وغیره.

در خود مجموعه پلاستیک های تزریق نیز شامل پلاستیک های پلی اتیلن و پلی پروپیلن و ای بی اس می باشند که بصورت کامل می بایست تفکیک گردند.  اینکار نیاز به مهارت بیشتری دارد که از روی محصول, کد پلاستیک ها که در انتهای آنها درج شده است .

 روش های سریع شناسایی پلاستیک ها نظیر تست شعله,تست دانسیته, حلالیت و پ هاش متری می توان کمک گرفت.

تست دانسیته نیز برای پلاستیک های روآبی و زیر آبی بسیار ساده و راهگشا می باشد.

اما دلیل اصلی جداسازی ضایعات پلاستیک چیست؟

دلیل اصلی جداسازی پلاستیک ها این است که پلاستیک ها هر کدام نقطه ذوب متفاوت و رفتار مذاب متفاوتی دارند. 

نباید به هیچ وجه با هم مخلوط گردند مگر در موارد خاص با هدف رسیدن به خواص ویژه ای از پلاستیک.

توضیح بیشتر این موضوع در بحث گرانول کردن ضایعات پلاستیک می باشد.  در واقع دلیل اصلی جداسازی ضایعات پلاستیک این است که در زمان گرانول کردن دچار مشکل نشوید. زیرا یک دستگاه گرانول ساز در آن واحد نمی تواند چند ماده را با هم گرانول نماید.  چون گرانول و در نتیجه قطعه ای که از مخلوط پلاستیک ها تولید می گردد معیوب می گردد. بنابراین گرانول کاران برای رسیدن به سود بیشتر. به عبارتی بهتر ضرر نکردن از پرک هایی که جداسازی کاملی بر روی آنها انجام شده استفاده و خریداری می نمایند.

برخی از گرانول کاران با دفتر شرکت تماس می گیرند و از این که پرک هایی که خریداری می نمانید مخلوط است گله و شکایت دارند. از ما درخواست می کنند تا این موضوع را در آموزشها گوشزد نماییم .

برخی از آسیاب کاران برای رسیدن به سود بیشتر پلاستیک هایی که ارزش اقتصادی کمتری دارند.با پلاستیک های گرانتر مخلوط می نمایند. البته مرحله بعدآسیاب کردن,شستشو است .

در مرحله شستشو به دلیل غوطه وری پرک ها در آب جداسازی بدرستی انجام می گردد.  یعنی پلاستیک های رو آبی و زیر آبی کامل جدا می شوند . سپس ابگیری و خشک می شوند. داشتن خط های شستشو باعث می گردد .

بار پرک آسیابی خالص تمیز و آماده گرانول کردن باشد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها