قیمت خط بازیافت پلاستیک به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت خط بازیافت پلاستیک,خط بازیافت پت , خط بازیافت نایلون ,خط بازیافت های ایمپکت ,خط بازیافت پلی اتیلن .

قبل از این که قیمت یک خط بازیافت پلاستیک و یا قیمت ماشین آلات بازیافت پلاستیک را بررسی نماییم لازم است ابتداء مراحل کار بازیافت پلاستیک را بررسی نماییم. ماشین الات بازیافت پلاستیک بخشی از میزان سرمایه گزاری در بازیافت پلاستیک ها است که بسته به مراحل انجام کار بازیافت پلاستیک از یک آسیاب شروع شده و به یک دستگاه تولید قطعه از گرانول بازیافتی ختم می گردد. ورود به هر مرحله بسته به میزان سرمایه گزاری دارد برای مثال در مرحله آسیاب و یا پرس کردن بالطبع میزان کمتری سرمایه گزاری نسبت به شستشو و گرانول کردن دارد. قیمت خط ماشین آلات بستگی به این موضوع دارد که در چه مرحله ای وارد شوید آسیاب یا پرس کردن, شستشو و یا گرانول کردن؟

بنابراین اولین سوال این است:
چند مرحله در بازیافت پلاستیک ها وجود دارد؟

۵ مرحله در بازیافت پلاستیک ها داریم که شامل:

۱ - مرحله جمع آوری ضایعات پلاستیک
۲ - مرحله پرس یا آسیاب کردن ضایعات پلاستیک
۳ -  مرحله شستشوی ضایعات پلاستیک
۴ - مرحله گرانول کردن پرک های پلاستیک
۵ - تولید یک محصول

۱ - مرحله جمع آوری :
جمع آوری ضایعات پلاستیک توسط شهرداری ها و یا دوره گردها انجام می گردد . برای بازیافت پلاستیک ها می بایست روزانه به ۲تا ۳ تن ضایعات پلاستیک دسترسی داشته باشید. در ابتداء نوع ضایعات چندان اهمیت ندارد.

۲ - مرحله پرس کردن و آسیاب کردن:
چون ضایعات پلاستیک ها حجیم می باشند برای جابجایی می بایست عمل فشرده سازی و یا خردایش بر روی آنها انجام گردد.

۲٫۱ - پرس ضایعات پلاستیک :
فشرده سازی و پرس کردن ضایعات با توجه به ظرفیت آنها متفات می باشد. دو نوع پرس داریم عمودی و افقی که پرس عمودی برای میزان ضایعات کمتر و پرس افقی برای میزان ضایعات بیشتر می باشد . قیمت پرس بسته به نوع آن متفاوت می باشد پرس افقی به دلیل ظرفیت بیشتر گرانتر از پرس عمودی می باشد.

۲٫۲ - آسیاب پلاستیک :
یک خط بازیافت پلاستیک از آسیاب شروع می گردد. با توجه به نوع ضایعات آسیاب پلاستیک متفاوت می باشد. حداقل دو نوع آسیاب پلاستیک داریم:

آسیاب شمشیری و آسیاب چکشی :
آسیاب شمشیری برای مواردی نظیر ضایعات نایلون و ضایعات پت و آسیاب چکشی برای سبد , قطعات تزریقی دیگر و قطعات پلاستیک های بادی مناسب می باشد. طراحی شفت وتیغه در این دو نوع آسیاب متفاوت می باشد. قیمت دستگاه آسیاب بسته به ظرفیت و قدرت موتور و آهن آلات بکاررفته در آن متفاوت می باشد.

۳ - مرحله شستشوی ضایعات پلاستیک:

ضایعات پلاستیک برای گرانول کردن باید شستشو داده شده , تفکیک شده ازسایر پلاستیک ها و تمیز باشند. چیدمان و اجزاء یک خط شستشو و بازیافت پلاستیک ها بسته به آلودگی و نوع ضایعات و حساسیت بر روی خروجی پرک پلاستیک متفاوت می باشد.

۴ - مرحله گرانول کردن:
گرانول کردن ضایعات پلاستیک مرحله آخر در بازیافت پلاستیک ها می باشد. این مرحله بسیار حساس بوده. یکی از عوامل مهم تاثیر گزار در کیفیت گرانول تولیدی, کیفیت پرکی است که وارد دستگاه گرانول ساز می گردد. قیمت دستگاه گرانول ساز بسته به نوع آن تک مرحله و یا دو مرحله متفاوت می باشد که در مقالات بعد به آن می پردازیم. بر اساس تجربه چندین ساله ما در صنعت بازیافت پلاستیک ها  کلید کیفیت خوب گرانول صادراتی در بازار بازیافت پلاستیک ها, شستشوی مکانیزه است. یک خط بازیافت و شستشوی مکانیزه می تواند هر نوع ضایعات پلاستیک کثیف را شستشو دهد در حالی که یک خط سنتی این قابلیت را ندارد.

۵ - تولید یک قطعه یا محصول از مواد بازیافتی
اگر مراحل قبلی بدرستی انجام گردد تولید قطعه با کیفیت از مواد بازیافتی انجام می گردد.

یک خط بازیافت مکانیزه پلاستیک ها از چه اجزایی تشکیل شده است؟
حداقل اجزاء یک خط شستشوی بازیافت پلاستیک عبارتند از :
نوار نقاله
ماردون های ارتباطی
آسیاب
فلات تانک
آبگیر یا سانتری فیوژ
خشک کن

قیمت خط بازیافت پلاستیک به چند عامل بستگی دارد؟
تعداد اجزاء یک خط بازیافت پلاستیک
طراحی خط طول و عرض و ارتفاع دستگاهها
تعداد موتورهای بکار رفته در یک خط بازیافت پلاستیک
جنس آهن آلات موردمصرف در یک خط :آهن, استیل و یا گالوانیزه
ضخامت آهن آلات مورد مصرف

چند نوع خط بازیافت پلاستیک داریم؟

 

خط بازیافت نایلون یا فیلم های پلی اتیلنی
خط بازیافت بادی و تزریقی (خط بازیافت پلی اتیلن , خط بازیافت بازیافت پ.پ)
خط بازیافت پت
خط بازیافت گونی
خط بازیافت های ایمپکت
خط بازیافت ای بی اس

بنابراین بسته به نوع ضایعات پلاستیک و آلودگی آن خط بازیافت و اجزاء آن متفاوت خواهد بود. برای مثال خط بازیافت پت با خط بازیافت نایلون,گونی و قطعات بادی متفاوت می باشد. دانسیته پلاستیک و نوع بار در طراحی دستگاه بازیافت پلاستیک موثر می باشد.خط بازیافت نایلون نیز به دلیل تفاوت آبگیری از خط بازیافت بادی و تزریقی متفاوت است این در حالی است که پلی اتیلن و پلی پروپیلن هر دو روی آب می مانند ولی پلی اتیلن نایلون با پلی اتیلن بادی و تزریقی از نظر نحوه آبگیری اختلاف دارند.

اجزاء برخی از خطوط شستشوی بازیافت پلاستیک شامل چند فلات تانک, دستگاه شنگیر و یا فرکشن و هات واش و غیره می باشند برای مثال خط شستشوی پت از اجزاء بیشتری نسبت به سایر خطوط بازیافت تشکیل شده است. به این دلیل  قیمت خط بازیافت پت گرانتر از  قیمت سایر خطوط بازیافت پلاستیک می باشد زیرا پرک خروجی باید استاندارد ۲۰۰ پی پی ام را داشته باشد. برای رسیدن به این استاندارد نیاز به دستگاه هات واش, دستگاه فرکشن یا شنگیر و دستگاه لیبل گیر در ابتداء خط و فلات تانک مخصوص پت دارد.

چند قسمت در یک خط بازیافت پلاستیک تعیین کننده ظرفیت است:
۱ - آسیاب پلاستیک
۲ - ماردون های ارتباطی
۳ - فرکشن یا شنگیر
۴ - سانتری فیوژ

این ماشین آلات بازیافت پلاستیک بدلیل اصطکاک زیاد پرک با دستگاه و به اصطلاح درگیری بار با دستگاه در ظرفیت یک خط بازیافت پلاستیک بسیار موثر می باشند. در سایر موارد نظیر فلات تانک و خشک کن این درگیری بار و دستگاه وجود ندارد.

قیمت یک خط مکانیزه بازیافت پلاستیک ظاهرا" از یک قیمت خط سنتی بیشتر است ولی سود بازیافت پلاستیک, در یک خط مکانیزه بازیافت پلاستیک به مراتب بیشتر می باشد.

به حداقل ۲ دلیل:
۱ - هزینه در گردش خط سنتی بیشتر از خط مکانیزه است.

دستگاه مکانیزه بازیافت پلاستیک ها با ظرفیت بالا و نیروی انسانی کمتری محصول پرک یا گرانول تولید می نماید در خط سنتی قیمت خط بسیار پایین تر است ولی به دلیل این که کار در واقع توسط نیروی انسانی انجام می گردد (خطوط نیاز به حداقل ۱۰-۱۵ نفر دارند) نیاز به گردش مالی بالایی دارد. در حالی که یک خط شستشوی پلاستیک تنها به دو نفر در بخش شستشو نیاز دارد.

۲ - و از طرفی کیفیت خروجی خط مکانیزه بازیافت پلاستیک ها به مراتب بیشتر از خط سنتی می باشد. و به همین دلیل هم پرک و گرانول آن قیمت بالاتری دارد و هم خریداران بهتر و با تناژ بالاتری دارد.

بنابراین سود بازیافت پلاستیک در خط مکانیزه بیشتر از خط سنتی می باشد.

نوشته: فاطمه ارشادی

 

نتیجه: قیمت خط بازیافت پلاستیک در شرکت های و سازند گان مختلف, متفاوت می باشد. اجزاء به همراه جزییات یک خط بازیافت از قبیل طراحی, نوع آهن آلات, ضخامت آهن آلات در این زمینه بسیار موثر و مهم می باشند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها