۱۰ اشتباه آسیاب کاران

آسیاب کاران

۱۰  اشتباه آسیاب کاران؟

منظور از یک آسیاب کار شخص یا فردی است که در مرحله دوم بازیافت پلاستیک فعالیت می نماید یعنی بار زنده ضایعات پلاستیک را خریداری و با دستگاه آسیاب پلاستیک بازیافت و خرد می نماید. در این مقاله طبق تجربه,  ۱۰ اشتباه مصطلح آسیاب کاران را بررسی می نماییم. این مقاله بر اساس تجربیات چندین ساله بنده تنظیم شده است. از همکاران تقاضا می کنم بدون ذکر منبع از مقاله ما در سایت خود استفاده ننمایند.

۱ .  خرید بار زنده

در خرید بار زنده توجهی به کیفیت بار  ندارند. هر نوع بار ضایعات پلاستیک را خریداری می کنند. خرید هر نوع بار منجر به افت بار زیاد می گردد. هزینهای پنهان خرید بار زنده را محاسبه نمی کنند. یکی از هزینه های این کار خرید باری است که تخریب شده است. یا باری است که بسیار کثیف است و یا کثیفی آن بیش از حد معمول می باشد.

۲ . خرید دستگاه آسیاب ضعیف

بسیاری از کسانی که می خواهند بار آسیاب کنند در ابتداء کار برای کاهش هزینه از آسیاب های ضعیف استفاده می نمایند. منظوراز آسیاب ضعیف آسیابی است که زیر ظرفیت کار می کند. برای مثال ظرفیت اعلام شده ۵۰۰ کیلو در ساعت اعلام شده اما پس از خرید و نصب تنها ۳۰۰ کیلو در ساعت آسیاب می کند. حتما قبل از خرید دستگاه آسیاب مشخصات فنی و مشاوره بگیرید و از فروشنده و یا سازنده دستگاه بخواهید که برای شما توضیح دهد دستگاه آسیاب شما چه تفاوتی با دستگاهای آسیاب موجود در بازار دارد. نکته مهم در خرید دستگاه آسیاب این است که آیا سازنده و یا فروشنده تضمینی بر ظرفیت اعلام شده می دهد یا خیر؟دوست عزیز قیمت دستگاه آسیاب پلاستیک تنها مولفه مهم برای خرید دستگاه آسیاب نیست.

نکته دیگر انتخاب آسیاب نامناسب است. منظور آسیابی که طراحی تیغه آن متناسب با نوع ضایعات پلاستیک نمی باشد. برای مثال برای آسیاب کردن ضایعات نایلون از آسیاب چکشی استفاده می گردد در حالی که آسیاب مناسب برای نایلون آسیاب شمشیری می باشد. طراحی تیغه بر اساس نرمی و سختی پلاستیک ها می باشد صرف این که برخی از افراد آسیاب کار به اشتباه از یک نوع آسیاب برای ضایعاتشان استفاده می کنند دلیل موجهی بار استفاده از آن نوع آسیاب نیست. نحوه خردایش پلاستیک در ادامه بازیافت شستشو,آبگیری و گرانول کردن بسیار موثر است.

۳ . جداسازی ضایعات پلاستیک به اشتباه

جداسازی صحیح, جداسازی است که بر اساس جنس انجام می شود نه بر اساس رنگ. برخی از آسیاب کاران, بدلیل این که نوع ضایعات را نمی شناسند جداسازی را بر اساس رنگ انجام می دهند. این نوع جداسازی سود کار آسیاب را کم می کند زیرا فروش آن ها را محدود به افراد خاص می نماید. یک آسیاب کار موفق حتما می بایست به آزمون های روش های سریع شناسایی پلاستیک ها از طریق تست شعله ,دانسیته مسلط باشد و ضمنا پلاستیک ها را از روی ظاهرشان شفافیت و کدری, سختی و  نرمی بشناسد.

 

۴ . نداشتن تسمه نقاله

در جداسازی از تسمه نقاله استفاده نمی کنند. برای کاهش هزینه ها در ابتداء کار به جای نقاله از بشکه های بزرگ استفاده می کنند. به این صورت که جلوی هر کارگر بشکه ای گذاشته می شود و بار ضایعات پلاستیک بر روی زمین ریخته شده و هر کارگر بار مربوط به خود را جدا سازی می نماید. اشکالات استفاده نکردن از تسمه نقاله:

سرعت کار به میزان  ۸۰%کاهش می یابد.

دقت جداسازی ضایعات پلاستیک کاهش می یابد. در حرکت مواد بر روی تسمه نقاله, امکان بازبینی کامل بار وجود دارد. اما زمانی که ضایعات بر روی زمین ریخته می شود این امکان وجود ندارد.

اگر سرعت تسمه نقاله قابل تنظیم باشد یعنی مجهز به اینورتور باشد سرعت و دقت کار به مراتب افزایش می یابد.

۵ . محاسبه نکردن هزینه ها و سود کار بازیافت پلاستیک

مهمترین اشتباه یک آسیاب کار عدم محاسبه سود این کار می باشد. خیلی از موارد یک آسیاب کار تصور می نماید که کارگاه فعالی دارد مشتریانی که مرتب خرید دارند و از سوی دیگر نیز مرتب بار زنده وارد کارگاه بازیافت پلاستیک می گردد و کارگاه فعال و پویا است. ولی گزارش حسابداری نشان دهنده  یکسان بودن هزینه ها و سود است و یا سود کم این کار. دلیل اصلی این موضوع می تواند دلایل زیر باشد:

خرید بار بد, ظرفیت پایین کار, محاسبه نکردن هزینه های پنهان این کار, هزینه های کارگری بالا, عدم شناخت و جداسازی صحیح و....

۶ . نداشتن سیستم خشک کن

یکی از اشکالات آسیاب کاران این است که می خواهند باری را که همراه آن آب بوده است را به فروش برسانند. خریدار حتما بر روی این بار میزان خیسی را محاسبه و بر آن افت می زند. بنابراین یا آسیاب کاران باید از دستگاه خشک کن استفاده نماید و بار آسیابی خشک تحویل دهند و یا این که قبل از ارسال بار میزان رطوبت و خیسی آن را محاسبه نماید. یکی از اقداماتی که آسیاب کاران انجام می دهد این است که پس از آسیاب کردن بار آن را کیسه نموده و به مدت چند روز در آفتاب می گذارند تا خشک شود این کار در فصل گرم سال یا شش ماههه اول ممکن است تا حدی جوابگو باشد اما در فصول سرد و بارندگی راه حل مناسبی نیست. از طرف دیگر حتا در فصول گرم سال خیسی بار گرفته می شود اما رطوبت آن باقی می ماند و همین موضوع باعث می گردد که همیشه بین خریدار بار و فروشنده بار بر سر این موضوع اختلاف وجود داشته باشد.

۷ . عدم شناخت خریداران

 برخی موارد افراد اقدام به گذاشتن دستگاه آسیاب می نماید بدون این که بدانند چه افرادی این بار پرک را خردیدار می نمایند. یعنی شناختی بر روی بازار خرید این مواد ندارند.

 

 

۸ . توجه به سود های کوتاه مدت

برخی از آسیاب کاران مشتری های ثابتی انتخاب نمی کنند یعنی به جای این که با افراد مطمئن همکاری کنند با افرادی همکاری می نمایند که بارشان را با قیمت بالاتر خردیداری می نماید این موضوع باعث می شود در زمان که بازار کمی سکون دارد مشریان وفادار خود را از دست بدهند مشتریان وفادار, مشتریانی می باشند که در همه حال محصول پرک آسیابی یک کارگاه بازیافت پلاسیک را خریداری می نماید.

۹ . ماندن در مرحله آسیاب

پس از یک مدت فعالیت یک آسیاب کار باید از مرحله آسیاب وارد مرحله شستشوی مکانیزه گردد . یعنی بار پرک آسیابی تولید نماید. بار بسیار تمیز که جداسازی بر روی آن انجام شده است و عاری از هر گونه گرد و خاک و چربی باشد. و در واقع آماده گرانول کردن می باشد.

۱۰ . انتخاب غلط خط شستشو و بازیافت پلاستیک

می بایست بر اساس کثیفی و تمیزی بار و نوع ضایعات آن یعنی رو آبی و زیر آبی  بودن, انجام گردد.  انتخاب دستگاه شستشوی مکانیزه به مراتب سخت تر از دستگاه آسیاب پلاستیک می باشد. یک خط کامل شستشوی ضایعات پلاستیک شامل:

تسمه نقاله, آسیاب,دستگاه فلات تانک,ماردون های ارتباطی, سانتری فیوژ و خشک کن می باشد. بسته به آلودگی نوع ضایعات در مواردی نیاز به فریکشن و هات واش نیز الزامی است.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها