۱۰ کاری که گرانول سازان حرفه ای انجام نمی دهند

۱۰ کاری که گرانول سازان حرفه ای انجام نمی دهند:

۱ - بدون شناخت مواد اقدام به گرانول سازی نمی کنند.

 دلیل: باید از جنس پرک قبل از ریختن به دستگاه گرانول ساز اطمینان حاصل شود و سپس اقدام به گرانول سازی شود.
یعنی علاوه بر این که گرانول ساز حرفه ای پرک یا کندر را از منابع مطمئن تهیه می نماید. دانش و مهارت استفاده از روشهای سریع شناسایی پلاستیک ها نظیر تست های شعله و دانسیته نیز اطلاع دارد. تا برای مثال پ.پ را به جای های ایمپکت, های ایمپکت را به جای ای بی اس گرانول ننماید.

۲ - گرانول سازان حرفه ای بدون شستشو و جداسازی گرانول سازی انجام نمی دهند.

دلیل: یک گرانول ساز حرفه ای مواد اولیه را به دو صورت تهیه یا خریداری می نماید :

الف - پلاستیک های ضایعاتی بصورت پرک یا به اصطلاح آسیابی ها

ب- ضایعات پلاستیک , بصورت زنده

اگر بصورت زنده خریداری نماید که کل عملیات بازیافت را می بایست از ابتداء تا انتها بر روی آن انجام دهد. اگر بصورت پرک باشد به علت این که پرک های بازیافتی از کیفیت مناسبی برخوردار نمی باشند و شستشو بر روی آنها بدرستی و اصولی انجام نشده است و صرفا در حین آسیاب کردن شستشو داده شده است. نیاز به شستشوی صنعتی دارد. در شستشوی صنعتی کلیه پلیمرها بر اساس دانسیته جداسازی می شوند و آلودگی ها و اجرام از سطح پرک ها پاک می گردد. به همین دلیل غالب گرانول سازان حرفه ای که اقدام به خرید پرک می نمایند مجددا پرک ها را شستشو می دهند و سپس عملیات گرانول سازی را انجام می دهند.
در واقع یک گرانول ساز حرفه ای می داند که شستشوی مناسب قلب یک فرایند بازیافت می باشد.

توضیح بیشتر این موضوع در ارتباط با این بحث می باشد که اگر جداسازی پلیمر از سایر پلیمر های دیگر بدرستی انجام نشده باشد و همچنین اگر پرک حاصله خوب شستشو و خشک نشده و کثیف باشد.
علاوه بر این که به دستگاه گرانول ساز آسیب می زند و یا مرتب فیلتر یا صافی دستگاه گرانول ساز گرفته می شود, ممکن است اصلا گرانولی تولید نگردد. یا این که در انتها با وجود تمام این تلاش ها(جداسازی,شستشو و گرانول کردن) کیفیت گرانول بسیار نامرغوب بوده
و احتمال برگشت آن توسط مشتری افزایش می یابد.

۳ - بدون این که پروفایل دمایی تبدیل پرک یا کندر را به گرانول بدانند اقدام به گرانول سازی نمی کنند.

دلیل: در دستگاه گرانول سازی ۵ ناحیه حرارتی وجود دارد که به طور کلی ۳۰ الی ۴۰ درجه بالاتر از دمای ذوب ماده اصلی باید باشد برای مثال برای تولید گرانول نایلون در محدوده دمایی ۱۶۰ الی۱۷۰ درجه باید باشد. یا برای پلی پروپیلن باید از دمای ۲۰۰ درجه شروع کرد. اگر تنظیم دما از نظر محدوده دمایی بدرستی صورت نگیرد پرک های ضایعاتی و یا آسیابی ها بدرستی پخت نمی شود و یا می سوزند.

۴ -  بدون شناخت رفتار پلیمر از نظر سرعت گرانول شدن, سرعت حرکت مذاب در درون پیچ و نحوه رشته ای شدن اقدام به گرانول سازی نمی کنند.

دلیل: برخی مواد ویسکوزیته بالایی دارند: نظیر مواد بادی و ما شاهد رشته های ضخیمی در خروج مواد از دای می باشیم و برعکس مواد تزریقی دارای ویسکوزیته پایینی می باشند و رشته های نازکتری در خروج از دای تولید می کنند اگر ما این رفتار پلیمر اطلاع نداشته باشیم در مواد با ویسکوزیته بالا تصور می کنیم که دستگاه با اشکال مواجه شده است یا مواد ورودی اشکال داشته اند در حالی که هیچیک از این موارد صحیح نیست پرک های بادی که عموما از جنس پلی اتیلن سنگین می باشند, موادی با جرم مولکولی بالا هستند و این گونه مواد رشته های ضخیم و کلفتی تولید می کنند و ضمنا سرعت حرکت مذاب در درون پیچ دستگاه گرانول ساز کم است.

۵ - بدون استفاده از دستگاه مناسب شروع به گرانول سازی نمی نماید.

دلیل: دستگاه گرانول سازی بسیار در کیفیت گرانول حائز اهمیت می باشد. دستگاه گرانول ساز مناسب دستگاهی است که دارای نسبت طول به قطر پیچ  مناسبی باشد. دستگاهی که مجهز به گاز گیر باشد. دستگاه گرانول سازی که از قطر مناسبی برخوردار باشد و دستگاه گرانول سازی که مجهز به فیلتر مناسب باشد. دستگاه گرانول سازی که از طراحی پیچ و جنس مناسب و همچنین از کاتر خوبی برخودار باشد.

۶ - گرانول ساز حرفه ای بدون اطلاع از ماهیت ماده از نظر این که نیاز به گرانول ساز دو مرحله ای دارد یا نیاز به گرانول ساز تک مرحله ای دارد. و یا نیاز به دستگاه کندر ساز می باشد اقدام به گرانول سازی نمی کند.

دلیل: برخی مواد نظیر سلفون ها,گونی ها, نایلون ها یا همان فیلم های پلی اتیلنی و ظروف یکبار مصرف های ایمپکت و یا لیوان های یکبار مصرف از جنس پلی پروپیلن به علت این که جزء مواد نرم محسوب می شوند یا می بایست یکبار کندر شوند و گرانول سازی بر روی آن ها انجام شود و یا باید توسط دستگاه گرانول سازی دو مرحله ای گرانول شوند.

۷ - گرانول سازان حرفه ای بدون اطلاع از نیاز خریدار گرانول و کاربردهای گرانول تولیدی اقدام به فروش گرانول نمی کند.

دلیل: یک نوع گرانول کاربردهای متفاوتی دارد برای مثال گرانول های ایمپکت برای قرنیز , زیره کفش و سایر موارد کاربرد دارد یا گرانول ای بی اس برای قطعات تزریقی و ورق یا گرانول نایلون برای انواع نایلون استفاده می شود بنابراین گرانول ساز حرفه ای ابتداء از کاربردهای گرانول تولیدی خود اطمینان حاصل می نماید و سپس اقدام به تولید گرانول می نماید. یعنی بازارهدف و فروش خود را می داند.

۸ - گرانول سازان حرفه ای بدون برگه کنترل کیفیت گرانول تولیدی اقدام به فروش گرانول نمی کند.

 دلیل: بازار امروزی مواد بازیافتی بازاری تخصصی گشته است گرانول ساز حرفه ای برگه ای برای مشخصات فنی گرانول خود ایجاد می نماید برگه ای که در آن اطلاعات شاخص جریان مذاب و سایر موارد آورده شده است با وجود این برگه تضمینی برای فروش محصول خود ایجاد می نماید.

۹ - گرانول سازان حرفه ای بدون اطلاع از گرید گرانول تولیدی خود اقدام به فروش نمی کند.

دلیل: میزان و ملاک نوع گرانول تولیدی برای فروش گرید مواد پتروشیمی می باشد. گرانول سازان حرفه ای اطلاع دارن گرانول تولیدشان مشابه کدام گرید پتروشیمی است و در نتیجه فروش بهتری برای محصولات خود دارند.

۱۰ - گرانول سازان حرفه ای بدون اطلاع از قیمت بازار و مواد پتروشیمی اقدام به فروش نمی کنند.

دلیل:اگر قیمت های مواد اطلاعی نداشته باشد نمی تواند مواد گرانول تولیدی خود را بدرستی ارزش گزاری نماید و در نتیجه در بازار رقابتی مشتری های خود را از دست می هد. درواقع یک گرانول ساز حرفه ای فردی آگاه از قیمت های بازار و مواد پتروشیمی می باشد.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها