ساخت جاروبرقی با مواد بازیافتی

مواد بازیافتی

ساخت جاروبرقی با مواد بازیافتی :

سود بازیافت در جایگزینی مواد بازیافتی به جای مواد نو پتروشیمی می باشد. به طور کلی می توان در ساخت یک قطعه پلیمری به میزان ۲۵ درصد وزنی از مواد بازیافتی استفاده نمود. تنها در دو حالت محدودیت در استفاده از مواد بازیافتی وجود دارد:

۱ . در ساخت قطعاتی که در تماس مستقیم با مواد غذایی می باشند.

۲ . در ساخت قطعات پلیمری که می بایست خواص فیزیکی و مکانیکی خاصی داشته باشند. و در صورت استفاده از مواد بازیافتی احتمال پاس نشدن آزمون های اندازه گیری خواص وجود دارد نظیر استحکام کششی, مقاومت به ضربه و غیره. در واقع سود بازیافت در جایگزینی مواد بازیافتی به جای مواد نو پتروشیمی می باشد.

اما سوال مهم این است چه نوع مواد پلاستیکی بازیافتی؟

هر نوع ماده پلیمری بازیافتی قابلیت جایگزینی به جای مواد نو را ندارد. در حقیقت تنها مواد پلاستیک بازیافتی, دارای این قابلیت می باشند که عملیات بازیافت به طور کامل بر روی آنها پیاده شده باشد:

جداسازی ضایعات پلاستیک, شستشوی مکانیزه و گرانول سازی. و ضمنا می بایست ضایعات پلاستیک اولیه قبل از بازیافت مورد تخریب نیز قرار نگرفته باشند.

حال اجازه بدهید به استفاده از مواد بازیافتی در چند کمپانی معروف دنیا در صنعت لوازم خانگی بپردازیم:

شرکت الکترولوکس با نامی آشنا و قدیمی در ساخت جاروبرقی. کمپانی سازنده جاروبرقی الکترولوکس گزارش می نماید که ۷۴۰۰ تن مواد بازیافتی در سال گذشته استفاده کرده است. که تقریبا دو برابر مقداری است که دو سال گذشته استفاده کرده است.

این کمپانی که در حوزه یخچال هم در بین بسیاری از شرکت های تولید کننده برندی صاحب نام است, گزارش می کند که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ استفاده از مواد بازیافتی در ساخت یخچال نیز به میزان  ۲۰% افزایش یافته است. دفتر مرکزی استکهلم این کمپانی گزارشی را در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است مبنی بر این که ۲۰ هزار تن مواد بازیافتی تا سال ۲۰۲۰ در محصولات خود استفاده کنند.

تا به حال هیچ شرکت لوازم خانگی این مقدار مواد بازیافتی در محصولات خود استفاده نکرده بوده است. سایر شعب این کمپانی در آمریکای شمالی, آمریکای لاتین و آسیا نیز استفاده از مواد بازیافتی را در برنامه کار خود قرار داده اند.

الکترولوکس یک کامپاند بر اساس پلی پروپیلن بازیافتی با نام تجاری کاربوک را در برای ساخت قطعات استفاده می نماید. این کمپانی اولین کمپانی است که از کامپاند های پ.پ بازیافتی در جاروبرقی استفاده کرده است. آنها در حال تحقیق بر روی استفاده از قابلیت های دیگر این کامپاند می باشند.

این شرکت علاوه بر پلی پروپیلن از فوم پلی اورتان نیز استفاده می نماید اما از مواد بازیافتی در فوم پلی اورتان نمی توان استفاده نمود مگر آن که تحت عملیات بازیافت شیمیایی قرار بگیرند.

طبق گزارش این شرکت از سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۰% مواد بازیافتی را هر سال در ساخت جاروبرقی استفاده می نمایند.

نمونه دوم: شرکت فیلیپس یا ویولا برای طراحی لوازم خانگی با دید محیط زیستی همکاری می کنند.

اولین ماشین قهوه ساز در دنیا است که از مواد بازیافتی تولید شده است: ۵۰% از پلی استایرن, ۴۵% فلزات بازیافتی.ضمنا" در بسته بندی هم از  ۹۰% مقوای بازیافتی استفاده شده است.

 

جالب است بدانید که طبق اعلام شرکت فیلیپس, این ماشین قهوه ساز که غالبا از مواد بازیافتی ساخته شده است از نظر کیفیت یکی از بهترین لوازم خانگی است که توسط این شرکت ساخته شده است.گفته می شود که تا سال ۲۰۲۰ شرکت فیلیپس تصمیم گرفته است که تا ۱۵% از مواد بازیافتی در تمام لوازم و محصولات خانگی استفاده نماید.

قبل از جایگزین مواد بازیافتی به جای مواد نو پتروشیمی این شرکت ها تحقیقات بسیار جامعی را بر روی این موضوع انجام داده اند. زیرا همانطور که قبلا بحث شد البته جایگزینی مواد بازیافتی به جای مواد نو پتروشیمی کار چندان ساده ای نیست دلیل این موضوع اطمینان از کیفیت مواد بازیافتی می باشد.

استفاده از پوسته باطری بازیافتی در ماشین جاروبرقی :

همکاری فیلیپس و ویولا از سال ۲۰۱۰ با یک نوع جدید از جاروبرقی آغاز شده است. در آن زمان ویولا بر روی استفاده از یک ماده از جنس پوسته باطری بازیافتی تحقیقات وسیعی را انجام داده بود. همانطور که می دانید جنس پوسته اغلب باطری ها از پلی پروپیلن می باشد. این پروژه هر بار بهینه گردید و امروزه پس از چندین نسل استفاده از پ.پ بازیافتی در ساخت ماشین جاروبرقی به طور متوسط به میزان ۲۵ تا ۴۷ درصد وزنی افزایش یافته است.

برای سرعت در حصول نتیجه استفاده از پ.پ بازیافتی در ساخت جاروبرقی در ابتداء کار, در هلند شرکت ویولا خیلی زود درگیر فرایند طراحی و ساخت جاروبرقی از این ماده بازیافتی گردید و کمک بسیار مهمی به شرکت فیلیپس نمود. و این تجربه موفق استفاده از پوسته باطری در جاروبرقی باعث گردید که آن ها تحقیقات بیشتری برای افزایش استفاده از مواد بازیافتی در ساخت لوازم خانگی داشته باشند.

نوشته: فاطمه ارشادی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها