دستگاه گرانول ساز مناسب

چگونه دستگاه گرانول ساز مناسب به ما کمک می‌کند تا از مواد اولیه خود نهایت استفاده را ببریم؟

همه دستگاه‌های گرانول‌ساز دارای طراحی یکسان نیستند، بنابراین شما باید بدانید کدام یک کاربری مناسبی برای شما دارند؟ ممکن است دستگاه گرانول ساز فعلی شما برای یک هدف کاملاً متفاوت خریداری شده باشد و شاید هم‌اکنون با نیازهای فعلی شما مطابقت نداشته باشد. در این بخش به مواردی اشاره می‌کنیم که در انتخاب بهترین دستگاه گرانول‌ساز به شما کمک می‌کند.

موادی که خوب گرانول شده باشند باید از نظر اندازه یکنواخت بوده و عاری از گرد و غبار و ذرات ریز باشند.
هنگامی که قصد برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در خرید تجهیزات و دستگاه‌های گرانول‌ساز دارید، بهتر است ویژگی‌هایی را که یک دستگاه خوب باید داشته باشد، در نظر بگیرید. به طور مثال با شنیدن کلماتی مانند دستگاه کم‌سرعت و  دستگاه سریع شاید به این فکر کنید که همه دستگاه‌های گرانول ساز در نگاه اول کارشان خرد کردن مواد به قطعات کوچکتر است و همه شبیه هم هستند، اما در حقیقت چنین نیست.

اما واقعاً چه چیزی را می‌خرید؟ دستگاه گرانول‌ساز را یک ابزار همانند یک دریل در نظر بگیرید. برای خرید دستگاه دریل هدف شما انتخاب وسیله‌ای است که بتواند به بهترین نحو حفره‌هایی در ابعاد و سطح مورد نظر شما ایجاد کند. در مورد گرانول‌ساز، هدف نهایی شما این است که مواد اولیه را از حالت فعلی خود به گرانول باکیفیت بالا تبدیل کنید و از آن ماده نهایت استفاده را ببرید.

بنابراین، مسئله‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که همه دستگاه‌های گرانول‌ساز برای هر کاربردی مناسب نیستند. برای درک بهتر این موضوع بگذارید توضیحاتی مورد مواد گرانول شده باکیفیت مطرح کنیم.

گرانول ساز باکیفیت چه مشخصه‌ای دارد؟

کیفیت دستگاه گرانول ساز به سه فاکتور اصلی زیر بستگی دارد.

پاکیزگی: دستگاه گرانول ساز باید عاری از گرد و غبار و ذرات ریز باشد، زیرا در صورت انتقال هوا از گرانول جدا می‌شود و همانند ماده جداشده از گرانول به نظر خواهد رسید. همچنین در صورت عدم فیلتر شدن، می‌تواند هنگام ورود مجدد به دستگاه اکسترودر یا ماشین قالب‌سازی تأثیر منفی بر فرایند تولید داشته باشد. نوع ماده اولیه نیز باید مورد مورد توجه قرار گیرد، زیرا مواد شکننده احتمالاً در حین گرانول خرد می‌شوند و ذرات ریز و گرد و غبار تولید می‌کنند.

  • یکنواختی: اندازه یکنواخت گرانول‌ساز‌ منجر به چگالی یکنواخت، تغذیه و میکس یکنواخت و قالبگیری یکنواخت در دستگاه خواهد شد.

  • اندازه: انتخاب صفحه گرانول‌ساز با سایز مناسب به تولید گرانول نهایی با سایز دلخواه متناسب با اندازه مواد اولیه شما منجر خواهد شد.

صرف نظر از صنعتی که شما در آن به عنوان یک تولیدکننده پلاستیک فالیت می‌کنید، همیشه موادی وجود خواهد داشت که قابل بازیافت هستند. مواد قابل بازیافت چه از طریق قالب گیری تزریقی چه از طریق اکستروژن و چه از روش قالبگیری بادی به‌وجود آمده باشند، مهم نیست، زیرا همگی ارزشمند هستند.

 هنگامی که با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شوید، افزایش تقاضا برای کاهش قیمت و تمایل بازار و مشتریان نهایی برای استفاده ازمواد بازیافتی را در نظر بگیرید. استفاده از مواد گرانول شده روشی برای کنترل قیمت و هزینه و همچنین یک فرصت بازاریابی محسوب خواهد شد.

اگر این ماده به درستی کنترل نشود و یا به سادگی حذف نشود، تأثیر معنی‌دار و مستقیم در میزان سود ایجاد خواهد کرد. صرف وقت برای اختصاص ارزش مالی به آن ماده می‌تواند به بازگشت سریع سرمایه (ROI) منجر شود. همچنین اگر این ماده حاوی رنگ باشد، ارزش آن افزایش می یابد، زیرا کنسانتره رنگ حتی می‌تواند از خود رزین گران‌تر باشد. بعلاوه، اگر رنگ مطابقت نداشته باشد، عدم مطابقت می‌تواند دوباره بر سود شما تأثیر منفی بگذارد. این کار بجز صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر به استفاده مجدد از مواد اولیه و درنتیجه کاهش ضایعات خواهد شد.

اکنون که شرح دادیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم، برای انتخاب ابزار مناسب برای کار، چه چیزهایی باید بدانید؟
با پیشرفت در فناوری برش و طراحی ماشین، کاهش در مصرف انرژی و افزایش اتوماسیون در دسترس برای سیستم‌ها، راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه زیادی وجود دارد که بتواند فرآیند تولید باکیفیتی فراهم کند بدون اینکه بر روی نرخ تولید، کیفیت قطعات یا محیط کارخانه تأثیر بگذارد.

 سالها پیش بسیار رایج بود که تولیدکنندگان، ابعاد مشخصی برای گرانول‌ساز و دستگاه های برش در نظر می‌گرفتند. اما امروزه تامین‌کنندگان تجهیزات ترجیح می‌دهند تا با طرح سوالاتی بهترین راه‌حل را برای تولیدکنندگان فراهم کنند.  

  • سوال‌هایی که باید در ابتدا از خود بپرسید
    در این بخش به سؤال‌های کلیدی اشاره می‌کنیم که هنگام انتخاب بهترین و کاربردی‌ترین گرانول‌ساز برای کار خود باید مطرح کنید.
    کاربری شما از دستگاه چیست؟ در اکثر موارد ما با قالب‌گیری بادی، قالب‌گیری تزریقی، اکستروژن، عملیات حرارتی و بازیافت مجدد سروکار داریم، و تفاوت‌هایی بین انواع صنعتی و مصرف‌کننده نهایی آن وجود دارد.

  • شما به دنبال چه نوع ماده‌ای برای پردازش هستید؟ نوع مواد اولیه پلاستیک می‌تواند روی انتخاب شما تأثیر بگذارد. نوع رزین و نیز وجود پرکننده‌ها و تقویت‌کننده‌ها نیز باید در انتخاب شما در نظر گرفته شود.

  • چگونه مواد را وارد دستگاه گرانول ساز خواهید کرد؟ روش‌های رایج عبارتند از: تغذیه دستی، تغذیه با نقاله، رول و یا روبات و دمیدن مواد از طریق سیستم انتقال هوا.

  • چه چیزی تغذیه خواهید کرد؟ این مورد توصیف فیزیکی از آنچه باید تغذیه شود، است - به عنوان مثال، بطری، ورق، فیلم، لوله یا اسپری.

  • ابعاد آنچه شما می‌خواهید تغذیه کنید چه اندازه است؟ دانستن بزرگترین و کوچکترین محدوده اندازه و همچنین ضخامت دیواره، شما را در انتخاب بهترین دستگاه گرانول‌ساز راهنمایی خواهد کرد.

  • دستگاه با چه توانی مورد نیاز شما خواهد بود؟ توان دستگاه گرانول‌ساز از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولاً به صورت کیلوگرم بر ساعت یا پوند بر ساعت تعریف می‌شود.

  • سایز گرانول نهایی مورد نظر شما چیست؟ اندازه خروجی نهایی ، معمولاً ⅛ اینچ (4 میلی‌متر) تا 1 اینچ (25 میلی‌متر)، با 5/16 اینچ (8 میلی‌متر) تا ⅜ (10 میلی‌متر) بسیار متداول است.

ممکن است بسیاری از این سؤالات پاسخ واضحی داشته باشند و معمولاً چنین هستند. گرچه یافتن مهمترین سؤال دشوار است، اما به نظر می رسد این سوال که میزان توان دستگاه گرانول ساز باید چقدر باشد بسیار مبهم و گیج‌کننده خواهد بود. دانستن این مقدار واقعی این موضوع می‌تواند در انتخاب دستگاه و ROI کمک بسزایی کند.

خرید یک گرانول ساز بسیار کوچک یا خیلی بزرگ می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت پروژه شما داشته باشد. داشتن درک صحیح از میزان مواد اولیه مورد نیاز برای پردازش بسیار مهم است.
ارتباط بین میزان مواد اولیه مورد نیاز به پردازش و نوع دستگاه گرانول‌ساز انتخاب شده می‌تواند با میزان توان فوری در مقایسه با میزان تناوب ارتباط مستقیم داشته باشد. تنها با در نظر گرفتن نرخ تناوب، به‌آسانی می‌توان گرانول‌ساز با سایز کوچک‌تر انتخاب کرد.

برای توضیح نرخ تناوب، فرض کنید که اطلاعات ارائه شده برای دستگاه با توان 600 پوند بر ساعت بوده و هر قطعه برابر 10 پوند است. با توجه به این نکته، فقط یک قسمت در هر دقیقه می‌تواند درون گرانول تغذیه شود. اما اگر 600 پوند از ماده تا آخر ساعت جمع شود و پردازش آن‌ها 15 دقیقه در نظر گرفته شود، نرخ آنی برابر 2400 پوند بر ساعت خواهد بود، درنتیجه انتخاب دستگاه گرانول ساز تغییر خواهد کرد.

اما احتیاط کنید، زیرا گرانول‌ساز بزرگ نیز چیزی است که می‌خواهید از آن اجتناب کنید. چنانچه یک گرانول ساز بزرگ ثابت باشد و روتور بدون قطعات بچرخد، نسبت بازدهی انرژی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در این مثال، اگر یک دستگاه با توان تولید 600 پوند در ساعت انتخاب شود و با سرعت معادل 2400گوند بر ساعت تغذیه شود، گرانول‌سازی که  سایز کمتری داشته باشد در نهایت مستهلک شده و منجر به هزینه‌های حفظ و نگهداری غیرمنتظره خواهد شد. جهت افزایش عمکرد بهتر دستگاه‌های گرانول‌ساز بهتر است به اندازه توان و ابعاد آن‌ها انتظار میزان تولید داشته باشیم.  
پیشرفت‌هایی در نوع طراحی برش محفظه وجود دارد که اجازه می‌دهد تا گرانول سازها در سطح بهینه عمل کنند، و منجر به افزایش طول عمر چاقو، کاهش گرد و غبار و ذرات ریز ایجاد شده و  نیزکاهش مصرف انرژی شوند.

با پذیرش این واقعیت که همه گرانول‌سازها برای تولید همه انواع مواد اولیه مناسب نیستند، مهم است بدانید که نوع یا طراحی محفظه برش تأثیر بسزایی در کیفیت مواد گرانول شده خواهد داشت.

 به طور مثال با استفاده از فرایند قالب‌گیری بادی، گرانول‌سازهایی با طراحی‌های مدرن قادر خواهد بود فناوری‌هایی مانند اتاق برش فوق‌العاده مماس را با خود تلفیق کنند. ایجاد شکم در محفظه برش موجب مصرف سریع‌تر قطعات خواهد شد، بنابراین مقدار زمانی که مواد اولیه در محفظه برش می‌مانند را کاهش خواهد داد. این روش برش کارآمدتر می‌تواند به افزایش عمر چاقو کمک کند زیرا مواد سریع‌تر پردازش می‌شوند و نیز منجر به کاهش تولید نویز و مصرف انرژی شده و از همه مهمتر باکیفیت‌ترین گرانول مورد نظر شما را تولید خواهد کرد. طراحی صحیح محفظه برش موجب افزایش بهره‌وری دستگاه شده و نیز امکان کوچک‌تر کردن سایز دستگاه برای کارهایی خواهد کرد که در گذشته برای انجام آن‌ها به دستگا‌ های بسیار بزرگتری نیاز بود.

تعمیر و نگهداری دستگاه گرانول ساز را نادیده نگیرید.
تعمیر و نگهداری بدون برنامه‌ریزی بسیار پر هزینه است، اما تمیز کردن ضعیف و رعایت نکردن تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده می‌تواند بسیار پرهزینه‌تر باشد و در نهایت تولید شما را کاهش دهد.

تعمیر و نگهداری و تمیز کردن دستگاه های گرانول‌ساز و اجزای مهم آنها در بسیاری از کارگاه‌ها و مراکز تولیدی معمولاً بیش از هر مسئله دیگری مورد غفلت واقع می‌شود. ماشین‌هایی که تمیز کردن آن‌ها دشوار است، معمولاً دارای طراحی ضعیف‌تری هستند و این مسئله موجب عدم  دسترسی آسان به محفظه برش خواهد شد. طراحی گرانول‌ساز مدرن موجب امکان دسترسی سریع و آسان به محفظه برش شده و به کاهش خرابی برنامه‌ریزی شده و نیز غیرمترقبه منجر خواهد شد. آمار به ما می‌گوید که تمیز کردن و نگهداری می‌تواند حداکثر 80 درصد هزینه استفاده از گرانول‌ساز را تشکیل دهد.

در طرحی‌های مدرن نیز عمل برش در داخل گرانول‌ساز انجام می‌شود. خوب است به دنبال ماشین‌هایی باشید که از برش قیچی استفاده می‌کنند تا انرژی مورد نیاز را کاهش دهند و همچنین یکنواخت‌ترین گرانول را تولید کنند، در عین حال، ساییدگی و پارگی را روی گرانول کاهش می‌دهند. برش قیچی به کاهش تأثیر کلی بر روی سیستم برش کمک می‌کند و منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش نویز و کارایی کارآمدتر می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در طراحی گرانول‌سازهای مدرن، چاقوهای چرخان قابل تنظیم است. این چاقوها به روتوری وصل می‌شوند که در محفظه برش چرخانده می‌شود تا منجر به برش شود. اصلی که باید هنگام استفاده از  چاقوهای روتور قابل تنظیم رعایت کنید این است که نوک چاقو را تا حد ممکن نزدیک به صفحه دستگاه گرانول‌ساز نگه دارید . این امر مناطقی را که می‌تواند مواد در آن جمع شود را از بین می‌برد و نیز گرمای اصطکاک را کاهش می‌دهد و مانع از گرفتگی صفحه نمایش دستگاه گرانول‌ساز خواهد شد.
بسیاری از دستگاه‌های گرانول‌ساز دارای چاقوهایی هستند که می‌توانند تیز شوند و حدود 10 میلی‌متر از مواد قابل استفاده در هنگام تیز کردن چاقوها دارند. چاقوهای چرخان و ثابت به تدریج کوتاه‌تر می‌شوند تا اینکه به حداقل طول خود برسند.

در دستگاه‌های گرانول‌ساز  قدیمی، این چاقوها بدون این که امکان تنظیم برای آن‌ها وجود داشته باشد، بر روی روتور ثابت می‌شوند و فقط می‌توان چاقوی کف را به سمت جلو جابجا کرد تا مواد از دست رفته در فرآیند تیزکردن را جبران کند. روند تیز کردن یک متغیر است - گرفتن چاقوها همزمان باهم امکان‌پذیر نخواهد بود. نتیجه این است که شما می‌توانید در نهایت با چاقوهایی با طول‌های متفاوت در پایان کار روبرو شوید. اگر طول‌ آن‌ها بیش از 0.002 درجه متغیر باشد، می‌توانید چاقوی کف را روی بلندترین چاقو قرار دهید، و بنابراین فقط آن چاقو بیشترین میزان برش را انجام خواهد داد. وقتی این اتفاق بیفتد، همه به سختی در یک شکاف یکسان قرار خواهد گرفت. این امر همچنین به افزایش گرما و بارهای موتور منجر می‌شود و هزینه‌های پنهان را به فرآیند کار شما اضافه خواهد کرد.

در حالی که متغیرهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد، با رعایت و در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا می‌توانید دستگاه گرانول‌ساز مناسب و کارامد برای هدف خود انتخاب کنید و بالاترین بهره‌وری را از مواد اولیه خریداری شده خود داشته باشید.

 

منبع: google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها