دستگاه گرانول ساز

پلاستیک چیست؟

پلاستیک ها مواد پلیمری آلی مصنوعی هستند که از موارد زیر تشکیل شده اند. پلاستیک محصولی است که برای استفاده های گوناگون بکار می رود . پلاستیک ممکن است سخت یا نرم باشد شفاف یا مات باشد. حتی ممکن است که شبیه چوب سفت یا چرم شل یا ابریشم نرم باشد. پلاستیک کاربرد های زیادی دارد می توان برای مقایسه ی کاربرد آن به این نکته توجه داشت که می توانید هم در ساخت اسباب بازی و هم دریچه های قلب بکار برود. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیک مختلف با کارایی های متفاوت وجود دارد.مواد خام اولیه برای تهیه پلاستیک عبارتند از: هیدروژن، کربن، نیتروژن، کلر، گوگرد آن ها همچنین با مواد اولیه از جمله نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی نیز تشکیل می شوند.

نفت و گاز .این سوخت های فسیلی بعضا با اکسیژن و کلر برای ساخت انواع پلاستیک ترکیب می شوند. خیلی از چیزهایی که در طول زندگی روزمره خریداری می شود در پوشش ها یا به طور بهتر در بسته بندی های پلاستیکی عرضه می شوند.

انواع پلاستیک ها

بعضی از انواع پلاستیک ها قابل بازیافت هستند و برخی قابل بازیافت نیستند. در مورد قابل بازیافت ها که آن ها پس از استفاده دوباره به چرخه تولید باز می گردند و مورد استفاده ی دوباره قرار می گیرند و در مورد غیرقابل بازیافت ها نیز آن ها را در دریا ها و اقیانوس ها غرق، در زیر خاک دفن، یا آن ها را به صورت انباشته آتش زده و از بین می برند که تمامی این راهکار ها برای محیط زیست و سلامت جانداران و آبزیان خطر ناک است. مشکل مدتها قبل از رسیدن پلاستیک به اقیانوس های ما شروع می شود و راه حل ها نیز باید این مشکل را داشته باشند.

تاکنون، تلاش های بسیاری برای مقابله با آلودگی های پلاستیکی به ندرت در بهبود مدیریت پسماند یا پاکسازی متمرکز شده است. دیگران فقط روی ممنوعیت ها و کاهش پلاستیک تمرکز کرده اند. هیچ یک از اینها جداگانه کار نخواهد کرد.

تقسیم بندی پلاستیک ها بر اساس بنیان اصلی:

  • طبیعی

  • نیمه مصنوعی

  • پلاستیک های مصنوعی یا صنعتی

در مورد پلاستیک های طبیعی می توان به موادی چون رزین ها بیومین و غیره اشاره کرد در مورد پلاستیک های نیمه مصنوعی نیر به ماده ای چون گازئین که ریشه ی اصلی آن در چوب است می توان اشاره کرد که در ساخت انواع قطعات چوبی پلاستیکی مانند برخی از برس ها و دستگیره های در و کمد، دکمه های لباس، انواع چسب چوب کاربرد دارند.

اما پلاستیک های صنعتی که امروزه کاربرد فراوانی پیدا کرده اند قطعات فراوانی مثل چرخ دنده ها قطعات تلفن را شامل می شوند که ریشه اصلی آنها زغال سنگ می باشد از جمله این مواد فرم آلدئید، اوره فرم آلدئید و فلوئور کربنی میباشد.

حال به بحث اصلی خود یعنی تولید پلاستیک ها باز می گردیم، خب در ابتدا اولین قدم در ایجاد پلاستیک ها، پلیمریزاسیون مواد اولیه آن است که منجر به تولید مونومر می شود. مواد پلیمری خام معمولاً به صورت مایع تولید می شوند (مواد درزگیر، چسب و رزین) یا به صورت گلوله، گرانول، پودر یا ورق فله. به لطف خاصیت انعطاف پذیری، می توان آن ها را با استفاده از گرما، قالب یا شکل داد. تا حالت خاصی را به خود بگیرد و برای کار ما قابل استفاده باشند

از دیگر خواص پلاستیک، رسانایی الکتریکی کم، چگالی کم، شفافیت و مقاومت آن است که باعث شده است که بتوان آن را برای تولید محصولات مختلف استفاده کرد. علاوه بر این، همه کاره بودن پلاستیک منجر به استفاده از آن در طیف گسترده ای از صنایع شده است.

پلاستیک در حکم مواد خام

همانطور که قبلاً گفته شد، پلاستیک در مرحله مواد اولیه خود به اشکال مختلف موجود است و برخی از آنها گرانول و گلوله های پلاستیکی هستند. بنابراین، آنها مواد اولیه صنعتی برای صنعت پلاستیک هستند.

خواص گرانول و گلوله که هر دو جدا می شوند در زیر شرح داده شده است:

خواص گرانول پلاستیک

گرانول ها ذرات ریزی هستند که اندازه آن ها کوچک است. برخی از خواص گرانول ساز و گرانول های پلاستیکی عبارتند از:

  • ۱. نحوه شکل گیری:

گرانول های پلاستیکی از ذراتی تشکیل شده اند که در نتیجه ی بزرگ شدن تدریجی ذرات اولیه ایجاد می شوند که هویت اصلی آنها را تغییر می دهد و می توان گفت که استفاده دیگری از آن ها می کنند. که در صنعت بازیافت پلاستیک کاربرد های فراوانی دارند.

  • ۲. موارد استفاده:

گرانول های پلاستیکی در پردازش پلاستیک های بازیافتی استفاده می شوند. به همین خاطر گرانول را کی از اصلی ترین رکن های بازیافت بشمار می آورند. با این حال، برخی از ماشین آلات پردازش قالب تزریق وجود دارد که می تواند گرانول و گلوله را پشتیبانی کند.

گرانول چیست؟

گرانول در واقع می توان گفت که اسم پلیمر خاصی نیست. به نوعی از شکل پلیمر بدست آمده در صنعت پتروشیمی که به صورت دانه ای بوده و برای مصارف و کاربردها باید ذوب و مجددا شکل دهی شوند گرانول می گویند.

به اینصورت که وقتی پلیمری تولید می شود در دستگاه اکسترودر ذوب شده و در سر دستگاه اکسترودر یک کاتر یا تیغه ای فولادی یا هر چیزی شبیه آن پلیمر خروجی دستگاه را مرتباً قطع می کند و گرانول تولید می شود.

گرانول چیست؟

همه مواد پلیمری بنا به نوع کارکرد و کاربرد خود و میزان ویسکوزیته و عوامل دیگر مثل نوع پلیمریزاسیون و غیره می توانند که تبدیل به گرانول شوند. ولی اگر شرایط پلیمریزاسیون و عوامل دیگر پیچیده باشد پلیمر بصورت پودر یا محلول یا به صورت های دیگر تولید می شود و قابل استفاده قرار می گیرد.

هدف اصلی در تولید یک پلیمر به دست آوردن یک ماده خاص با خواص مطلوب است و در ضمن به دست آوردن این خواص و کنترل آن در حین فرآیند پلیمر شدن بستگی به عوامل زیادی از جمله دما، فشار، کاتالیزور و غیره دارد. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که پلیمری که بار اول ذوب و شکل دهی شده و به محصول قابل مصرفی تبدیل شده است مطمئناً خواص بهتری نسبت به پلیمرهای بازیافتی چند بار ذوب شده دارد.

و بر این اساس می توان گفت که در ساخت پلاستیک های نازک تر عموما از پلیمر های چند بار ذوب شده استفاده می شود. البته بعضی از پلیمرها وجو د دارند که حتی پس از چند بار ذوب و شکل دهی باز خواص خود رو حفظ می کنند. ولی بعضی از آنها مثل PVC پلی وینیل کلراید که مصرف زیادی در ساختمان سازی، در پروفیل در و پنجره، سفره و انواع ورق ها، کابل ها، لوازم خانگی و غیره دارند پس از بازیافت خواص خود را از دست می دهند و نتیجه ی قابل قبولی را از آن ها نمی توان انتظار داشت.

خواص گرانول

به طور کلی با استفاده از گرانولی که تولید می شود، اقدام به تولید کف پوش دانه لاستیکی می کنند. امروزه با گسترش علم و فناوری های نوین یکی از رو به گسترش ترین و مهمترین بخش های صنعت پلاستیک که به محیط زیست و طبیعت کمک می کند، بخش بازیافت ضایعات پلاستیک به گرانول های قابل استفاده مجدد برای سایر تولید کنندگان می باشد.

موارد مصرف گرانول

از محصولات تولیدی دستگاه گرانول ساز می توان به پودر لاستیک و گرانول لاستیک استاندارد، ماده اولیه صنایع بسیاری مانند تولید انواع کف پوش ها، انواع تقویت کننده ها و جایگزین در رنگ ها (به خصوص در مواردی که از گرانول های رنگی از آن ها می توان استفاده کرد)، آسفالت جاده ها و خیابان ها، بتن، همچنین به عنوان سوخت اصلی کوره، ماده اولیه لاستیک سازی و غیره است.

موارد مصرف گرانول

مصرف کنندگان گرانول معمولا ترجیح می‌دهند موادی که خریداری می کنند مثل مواد اولیه نو به صورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد که این کار به وسیله خطی به اسم خط تولید گرانول یا همان گرانول ساز ها انجام می‌شود.
معمولا دستگاه گرانول ساز به این دو روش برای ساخت گرانول عمل می کنند.

  • ۱.خطوط تولید گرانول رشته ای

تولید گرانول رشته ای که بنا بر تکنولوژی آن ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و یکی از قدیمی ترین روش های تولید گرانول است. به این صورت عمل می کند که در آن پلاستیک پس از خرد شدن و ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی زد زنگ به شکل رشته هایی از پلاستیک مذاب در می آید که پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت شده و پس از تکه تکه شدن خشک می‌ شوند.

  • ۲. خط تولید گرانول خشک

در این روش پلاستیک ‌های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخ ‌های ریزی خارج می شود که این سوراخ ها به عنوان فیلتر نیز عمل می کنند. و به همان شکل مذاب به وسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش می خورد و همزمان به وسیله یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک می شود.

گرانول های هوایی 

گرانول های هوایی برای مواد های پلی اتیلن سنگین و H مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر برای موادی که ترجیحا با آب مورد تماس قرار نگیرند محدوده تولید وزنی دارد معمولا برای دستگاه هایی که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم تولید داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت یکی از مواد اصلی صنعت گرانول سازی هستند برتری این نوع روش گرانول سازی نسبت به سایر روش ها این است که مواد با آب در تماس نیست و یک مقدار از نظر کیفیت خروجی مواد نسبت به سایر روش ها بهتر است.

دستگاه گرانول ساز چیست؟

بیرون رانی یا خروج مواد از دستگاه های اکسترودر مرحله ی آخر بسیاری از خطوط بازیافت پلاستیک است. خارج کننده ها معمولا مواد را به صورت یک دست و یک شکل خارج می کنند. اگر خط بازیافت در مراحل تمیز کردن و خشک کردن درست عمل نکند، خارج کننده نیز درست عمل نخواهد کرد. این مساله معمولا در دیگر مراحل خط بازیافت اتفاق می افتد. که در کل محصول نهایی را از کیفیت مورد نظر ما خارج می کند.

می توان گفت که این بخش اصلی ترین مرحله است زیرا محصول نهایی را برای استفاده قرار می گیرد.

یک دستگاه اکسترودر باید چه ویژگی هایی را داشته باشد؟

یک وسیله تخلیه خوب با یک پمپ خلاء قوی جهت افزایش تاثیر گازگیری در اکسترودر، اگر تخلیه کننده دستگاه دو تا باشد نتیجه نیز به مراتب بهتر خواهد بودT یک تعویض کننده صفحه قوی و بزرگ برای دستگاه مهم و حیاتی می تواند باشد زیرا گاهی، اگر مواد خوب شسته نشده باشد این اتفاق خواهد افتاد پس به هر حال باید محصول گرفته شود به همین دلیل یک تعویض کننده صفحه بزرگ بسیار کمک خواهد کرد.

اکسترودر های تک پیچ یا تک ماردون مورد استفاده ترین نوع اکسترودر ها هستند. اکسترودر تک پیچ فقط دارای یک پمپ است. خارج کننده های این نوع دستگاه از لحاظ اجرا آسان‌ترند و به سختی دچار نقص می شوند و از انواع دیگر هم ارزان‌ترند به همین دلیل از محبوبیت بالایی مابین تولید کنندگان برخوردارند. در خارج کننده های تک ماردون فراوری در سطح بالایی است و هزینه نگهداری پایین است. پس یکی از مورد علاقه ترین دستگاه های موجود در بازار است.

سیستم خلاء

گازهای پر خطر و شیمیایی موجود در مواد مورد استفاده از طریق جذب در سیستم خلاء از بین می روند. که این گاز ها برای نفس کشیدن افراد در محیط کارگاه خطرناک است و ممکن است افراد را به بیماری های ریوی دچار کند که سیستم خلاء از این عمل جلوگیری به عمل می آورد.

در مورد دستگاه واترینگ که امروزه به عنوان یکی از پیشرفته ترین روش های گرانول سازی و کاتینگ مورد استفاد ه قرار می گیرد شرکت ما با استفاده از متریال استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ این کار را انجام می دهد و با توجه به سابقه کار تعمیراتی که در این مورد داشته است دستگاه هایی که توسط شرکت ما ساخته می شود از نظر استهلاک بسیار پایین و از نظر کار آمدی بسیار بالا هستند توان کار تا یک تن در ساعت را دستگاه های گرانول ساز ما دارند به همراه فیلتر هایی با ابعاد ۲۰ در ۲۰ یا ۲۰ گرد تا ۵۰ تا ۵۰ طول فیلتر های هیدرولیک است که بدون هیچگونه نشتی با توان طوری گذاری حتی تا ۵ عدد طوری ۱۰۰ و حتی ۱۰۰ دولا می تواند فیلتر گذاری شود و گرانول سازی انجام شود.

در مورد کاتر های رشته ای و گرانول سازی رشته ای شرکت ما با توجه به ساخت آسیابک های رشته ای توان گرانول سازی رشته ای همراه با ساخت فیلتر های هیدرولیک را دارا می باشد توان دستگاه های ما تا توان ۸۰۰ کیلوگرم بار رشته ای است، برای موادی که معمولا نمی توان کار واتررینگ یا هوایی را روی آن ها انجام داد مثل مواد abs، pp، پلی آمید این ها موادی هستند که در اکثر موارد به خاطر چسبندگی بسیار بالایی که دارند امکان تولید آن ها به وسیله سیستم واترینگ وجود ندارد.

فیلتراسیون گرانول 

فیلتراسیون متعارف شامل عبور جریان تصفیه از بستر محیطی است که به طور معمول از شن و ماسه یا شن و آنتراسیت ساخته شده است، جایی است که ذرات معلق یا ذراتی که در مواد وجود دارند با اتصال به محیط آن برداشته شده و به صورت فیزیکی حذف می شوند.

فیلتراسیون گرانول

 قبل از اینکه مواد جامد از بین رفته منجر به فرسایش فیلتر شوند فیلتر به تمیز کردن نیاز دارد، می توان از این نوع فیلتر گرانول برای مدت زمان مشخصی استفاده کرد. فرآیند تمیز کردن به عنوان شستشوی معکوس شناخته می شود و شامل شستشوی آب (و احتمالاً هوا) به عقب از طریق فیلتر با سرعت بالا است. بسته به بارگذاری ذرات، فیلترهای معمولی معمولاً تقریباً هر ۰.۵ تا ۲ روز یکبار شستشو می شوند.

ذرات مورد هدف برای حذف از آب و خود محیط فیلتر هر دو نوعاً بار منفی دارند و بنابراین به طور طبیعی از یکدیگر دفع می شوند یعنی مانند قطب های منفی یک آهنربا فاصله می گیرند. پیش تصفیه فیلتر معمولاً از طریق افزودن یک ماده منعقد کننده برای دستیابی به بازده اتصال خوب ذرات و در نتیجه فیلتراسیون موثر مورد نیاز است. برای کیفیت و کاربردهای مختلف آب، فرآیند جمع شدن و پیش تصفیه انعقاد آن متفاوت خواهد بود.

ویژگی های گلوله های پلاستیکی

گلوله ها ذراتی به ابعاد بزرگ (گرانول های کوچک، قطری بین ۱ تا ۵ میلی متر دارند) هستند که می توان آن ها را با دست جدا کرد و با توجه به رنگ آمیزی آن ها می توان آن ها را براساس رنگ دسته بندی و استفاده کرد.

برخی از مشخصات گلوله های پلاستیکی عبارتند از:

  • ۱. نحوه شکل گیری:

گلوله ها از ذرات کروی تشکیل شده اند که دارای رنگ روشن، بی رنگ و یا حتی مات هستند، آن ها در طی شکل دهی دقیق و عملیات مکانیکی ایجاد می شوند که دارای پروسه ای متفاوت نسبت به گرانول ها است و به همین دلیل است که، گلوله ها در مقایسه با گرانول ها از نظر ظاهری از ظاهر بهتری برخوردار هستند.

  • ۲. مورد استفاده:

در فرآیند قالب گیری تزریقی که به شکل گیری قطعات پلاستیکی در صنعت بازیافت کمک می کند، از گلوله ها نیز استفاده می شود، گلوله های ترموپلاستیک توسط یک پیچ چرخان ذوب شده و در جهت مخزن مذاب پمپ می شوند و به این صورت به روند خود ادامه می دهند. از گلوله ها در ساخت محصولات پلاستیکی مانند ظروف غذا و بطری های نوشیدنی استفاده می شود.

ویژگی های گرانول پلاستیک چیست؟

گرانول ها از ذرات کوچکی تشکیل شده اند که کارای آنها را تغییر می دهند و در پردازش پلاستیک های بازیافتی استفاده می شوند. یا به تعریف دیگر کی نوتن گفت گرانول ‌های پلاستیک گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاه‌های مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل می‌ شوند.

ویژگی های گلوله های پلاستیکی چیست؟

گلوله ها ذرات بزرگی هستند که از ذرات کروی تشکیل شده و در طی فرآیند قالب گیری تزریقی، پلاستیک ایجاد می کنند.

کاربردهای پلاستیک چیست؟

از پلاستیک برای ایجاد طیف وسیعی از محصولات استفاده می شود و در بسته بندی، برنامه های الکتریکی و الکترونیکی و حمل و نقل استفاده می شود.

فرآیند تولید گرانول پلاستیک

به طور کلی، اکستروژن لوله ها، کابل ها، واشرها و پروفیل های پلاستیکی همیشه از گرانول های پلاستیکی شروع می شود. این قطعات کوچک را می توان از هر نوع ماده پلاستیکی تهیه کرد. به عنوان مثال، بعضی از دستگاه های گرانول ساز دارای ۱۲ خط تولید است که هر یک به نوع خاصی از پلاستیک اختصاص دارد.

فرآیند تولید گرانول پلاستیک

در واقع، مشتریان می توانند روی انواع مختلفی از مواد که به آنها کمک می کند محصول عالی خود را ایجاد کنند، حساب کنند: از روکش پلاستیکی تا پی وی سی سخت، از ABS تا پلی اتیلن، از پلی پروپیلن تا پلی اورتان و لاستیک ترموپلاستیک می داند که می تواند انتخاب کند این مواد ایده آل برای هدف محصول اکسترود شده تصور شده است. به طوری که بهترین محصول شما قابل ارائه باشد.

گرانول پلاستیک: چگونه تولید می شوند؟

در تولید گرانول دستگاه گرانول ساز به طور کلی می توانند چندین ماده پلاستیکی تولید کنند، روند تولید برای همه آن ها کاملاً مشابه تعریف شده است. دو چیزی که تغییر می کنند پودر پلاستیک و مواد افزودنی هستند که برای ایجاد گرانول استفاده می شود. البته این مواد بنا بر درخواست مشتری و نوع محصول تولیدی می تواند متفاوت باشد که اصولا توسط تولید کننده انتخاب، مخلوط و استفاده می شوند.

پس از ایجاد مخلوط، ماده را گرم کرده و بلافاصله آن را خنک می کنیم. مرحله بعدی شامل خروج مواد است که سپس به قطعات ریز بریده می شود. گرانول های پلاستیکی آماده استفاده هستند.

اکسترودر گرانول ساز مواد PE ، اکسترودر گرانول ساز مواد PP

وقتی صحبت از تأمین معاملات پلاستیک، پلاستیک های بازیافتی و پلیمرها می شود، ما به یاد پلیمرهای SEBS و بطری های بازیافتی PET است. ماده ای ساخته شده از گرانول های پلاستیکی حداقل حاوی یک محصول ترموپلاستیک است و به شکل دانه های ریز است. گرانول ها ذوب، اکسترود یا قالب می شوند تا مواد در PE، PP، PS و غیره ساخته شوند.

در پردازش یک ماده پلاستیکی غالباً از گرانول پلاستیک استفاده می شود که این عمل شامل چندین مرحله است که در زیر شرح داده شده است.

  • تولید گندله:

سنتز رزین، اغلب توسط پلیمریزاسیون، سپس فرمولاسیون که فرآیند افزودن موادی مانند مواد پرکننده، نرم کننده ها و مواد افزودنی به نسبت تعریف شده است گفته می شود فرمولاسیون برای ساخت مواد مختلف بنا بر نوع آن ها قابل توسط تولید کننده و یا اپراتور دستگاه قابل تغیر است. شکل دهی فرمولاسیون (به عنوان مثال به صورت رشته هایی در خروجی میکسر) با اکستروژن از طریق یک سوراخ دایره ای، سپس برش دانه های خنک شده و خشک شدن برای تولید گرانول هایی با اندازه قطر ۱ تا ۵ میلی متر صورت می گیرد.

  • استفاده از گلوله توسط ترانسفورماتور:

گرانول ها را می توان به صورت فله در کیسه های پلاستیکی ۲۵ کیلوگرمی، کیسه های بزرگ یا اکتابین بسته بندی کرد و روی پالت قرار داد. برای مقادیر زیاد، ماشین ها به طور خودکار از یک سیلو تغذیه می شوند.

برای جلوگیری از نقص مربوط به رطوبت در قطعات پلاستیکی، گرانول های رطوبت [PA، ABS، PBT، PMMA، و غیره] قبل از شکل دهی مورد پیش تولید قرار می گیرند تا هم از اشتباهات احتمالی پیش گیری شود و هم محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار شود.

ماشین آلات گرانول پلاستیک

در تعریف ماشین آلات گرانول می توان گفت که دستگاه گرانول ساز اکسترودرهایی هستند که برای بازیافت و بازیافت مواد زائد پلاستیک برای تولید مواد اولیه استفاده می شوند. 

پلاستیک دست دوم یا استفاده شده قابل بازیافت ابتدا در دستگاه جمع کننده یا خرد کننده برای کاهش اندازه و یکنواختی مواد که در خط تولید وجود دارد، پردازش می شود. پس از پردازش پلیمر، محصول برای تولید ماده اولیه گرانول در گرانولاتور تغذیه می شود. 

اکسترودرهای گرانول دارای اندازه های مختلف صفحه تعویض هستند. واحد هیدرولیک نیتروژن در کمتر از ۱ ثانیه صفحه فیلتر را تغییر می دهد. در قالب یک سنسور فشار وجود دارد. وقتی فیلتر پر شد، سنسور فشار را اندازه گیری می کند و آن را به طور خودکار تغییر می دهد.

گرانول پلی پروپیلن

گرانول پلی پروپیلن pp نوعی پلیمر است که به صورت دانه دانه موجود است که مانند بیشتر گرانول ها برای به کار بردنش در صنایع لازم است ابتدا ذوب شده سپس شکل دهی شود و مورد استفاده قرار بگیرد. گرانول پلی پروپیلن pp از نظر ساختاری به سه دسته ایزوتاکتیک، سند یو تاکتیک و اتاتا کتیک طبقه بندی می شود. که تفاوت آن ها فقط از لحاظ ترکیب شیمیایی این نوع گرانول ها است به صورتی که در ساختار ایزوتاکتیک متیل در یک زنجیره اصلی در یک طرف از صفحه عبوری قرار گرفته، متیل ها در سندتاکتیک به صورت یک در میان و در دو طرف از صفحه عبوری قرار گرفته و در اتاتاکتیک هم هیچ نظم مشخصی وجود ندارد.

گرانول پلی اتیلن pe

گرانول پلی اتیلن pe نوعی ساختار بوده که در پلیمر ها وجود دارد و می توان گفت پلی اتیلن از انواع پلیمر های گرما نرم است به صورتی که این ماده هنگام رسیدن به نقطه ذوب به حالت مایع رسیده و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد در می آید یکی از ویژگی های اصلی این ماده است. لازم است بدانید ساختاراین نوع  گرانول به گونه ایست که در تولید بسیاری از مواد پلاستیکی کاربرد دارد.

گرانول پلی اتیلن سبک

در هنگام طبقه بندی پلی اتیلن ها معمولاً بر اساس دانسیته ی آن ها عمل کرده که این امر در اندازه زنجیر پلیمر و همچنین تعداد و نوع شاخه های آن دلالت دارد،و این  لازم است بدانیم که از جمله انواع گرانول، پلی اتیلن سنگین بوده است که این نوع پلی اتلین دارای زنجیر پلیمری بدون شاخه می باشد.

پلی اتیلن سنگین 

دیگر نوع این ماده پلی اتیلین سنگین است که دارای زنجیره شاخه دار است که این امر موجب شده زنجیره ها نتوانند با یکدیگر پیوند درستی برقرار کرده و در نتیجه نیروی بین مولکولی و استحکام کششی کمتری دارد و به راحتی قابل تجریه و استفاده است.

 از ویژگی های بارز آن می توان به انعطاف پذیری و امکان تجزیه آن اشاره نمود. که می توان گفت از جمله مهم ترین خصوصیات این نوع پلیمر به شمار می رود. نکته جالب توجه این است که معمولاً این نوع پلی اتیلن به روش پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می شود.

گرانول پلی اتیلن خطی

دیگر نوع پلی اتیلن ، پلی اتیلن خطی بوده که دارای دانسیته پایین می باشد. این نوع پلی اتلین شاخه های کوتاهی داشته که معمولاً  در  کارکرد های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین جهت تولید اتصالات لوله کشی و لوله های پلاستیکی استفاده می شود.

گرانول پلی کربنات pc

پلی کربنات pc گزینه مناسبی است که به جای شیشه استفاده بشود، این ماده شفاف در بخش های مختلف برای کار های ساختمانی  مورد استفاده قرار می گیرد. در تعریف گرانول پلی کربنات pc  می توان گفت که به ورقه هایی گفته می شود که مقاومت بالایی در برابر گرما دارند. نوعی ترموپلاستیک های مهندسی مقام که در کنار هر نوع از مصالح ساختمانی به کار می رود و در سایر صنایع کاربردهای گسترده ای دارد. از بهترین نوع گرانول ها در مصارف ساختمانی است به خاطر نوع شیشه ای و بی رنگ بودن آن.

قطعات اصلی فنی دستگاه گرانول ساز

  • گیربکس

  • موتور اصلی و موتور کمکی

  • پیچ اصلی و پیچ کمکی

  • فیلتر

  • تیغه برش مواد

  • کنترل دما

واحد فیلتر

پلاستیک مذاب از واحد فیلتر عبور می کند و مواد خارجی از پلاستیک خارج می شوند. واحدهای فیلتر به صورت صفحات دو طرفه تولید می شوند و یک پیستون هیدرولیکی بدون قطع جریان، جریان صفحات فیلتر را به سرعت تغییر می دهد.

اتمام کار گرانول

مواد خروجی اکسترودر گرانول می تواند به صورت گرانول تبدیل شود چه از طریق واحد برش صورت یا از طریق سیستم گلوله ساز رشته ای. در واحد برش صورت، پلاستیک مذاب وقتی از قالب خارج می شود، بلافاصله بریده می شود. گرانول های برش خورده بسته به ظرفیت اکسترودر توسط هوا یا آب خنک می شوند. در سیستم رشته ای، مواد پلاستیکی از قالب به صورت رشته خارج می شوند. مواد پلاستیکی با عبور از یک استخر آب خنک، توسط واحد برش جلویی برش داده و به گرانول تبدیل می شوند.

واحد خنک کننده

در واحد برش قالب، مواد پلاستیکی در حالت مذاب بریده می شوند و برای خنک شدن در آب ریخته می شوند. در واحد خنک کننده، گردش آب با حلقه بسته مواد را به جدا کننده منتقل می کند. پس از خنک شدن پلاستیک، یک سانتریفیوژ با سرعت بالا گرانول های پلاستیکی را از آب جدا می کند. از آنجا که این دستگاه با آب کار می کند، از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. که به مرور زمان دچاز زنگ زدگی نشوند و طول عمر بیشتری را داشته باشند.

منبع: google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها