کاربرد های مواد پلیمری

کاربرد مواد پلیمری

در رابطه با کاربرد های مواد پلیمری ،پلیمرها ممکن است مانند یک چیز بسیار خاص در صنعت به نظر برسند و تا حدی هم می توان گفت که هستند، اما در واقع بخش بزرگی از بسیاری از صنایعی هستند که ممکن است واقعاً آنها را بشناسید. پلیمرها عناصر بسیار متنوعی هستند که در زمینه های متنوعی از مهندسی اویونیک هواپیما گرفته تا کاربردهای زیست پزشکی، سیستم تحویل دارو، دستگاه های حسگر زیستی، مهندسی بافت، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره را شامل می شود.

کاربردهای مواد پلیمری در صنایع مختلف

۱.کشاورزی:

از جمله دلایل پیشرفت صنعت کشاورزی استفاده از مواد پلیمری در آن است. استفاده از مواد پلیمری در این صنعت موجب صرفه جویی در مصرف آب می گردد و استفاده از لوله های پلیمری تغییر بسیار بزرگی را در این صنعت ایجاد کرده است. استفاده از این پلیمرها در صنایع کشاورزی می تواند باعث افزایش رونق کشاورزی و اقتصادی شود.

پلیمرها باعث می شوند که مکانی بسیار مناسب برای کشاورزی ایجاد گردد. همانطور که میدانید آبیاری اصلی ترین مراحل کشاورزی است. آبیاری نامناسب می تواند موجب شکست  خوردن پروژه و همچنین ضررهای جبران ناپذیری گردد؛ از این رو استفاده از کامپاند پلیمری و همچنین آبیاری قطره ای به شکل چشمگیری افزایش یافته  است.

همچنین استفاده از مالچ کشاورزی می تواند تا حد بسیار زیادی در میزان حفظ رطوبت خاک تاثیرگذار باشد. استفاده از این ماده باعث می شود رطوبت موجود در خاک بر اثر تابش نور خورشید و افزایش دمای محیط بخار نشده و در خاک حفظ شود. این موضوع برای کشاورزی در مناطقی که دچار خشکسالی هستند، بسیار حیاتی است.

۲.حمل و نقل:

از جمله صنایع دیگری که پلیمرها نقش مهمی در آن ایفا می کنند، صنعت حمل و نقل می باشد. از جمله مزایای استفاده از مواد پلیمری در صنعت حمل و نقل این است که می توان مواد سبک تری را بوجود آورد؛ زیرا همیشه وزن در این دسته از صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است. نکته ی مهم دیگر در چنین صنایعی، ایمنی است. از آنجایی که در صنعت حمل و نقل ایمنی مسافران از مهم ترین مسائل است، استفاده از پلیمرها می تواند امنیت مسائل نقلیه را نیز تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.

همچنین قیمت پلیمرها نیز نسبت به بقیه مواد مشابه بسیار مقرون به صرفه تر است و همین امر باعث کاهش هزینه های مربوط به تولید نیز می گردد.

از این رو بسیاری از طراحان اقدام به طراحی وسایل نقلیه مختلف که از پلیمرها در آن ها استفاده شده است، کرده اند. به عنوان مثال با بکارگیری این مواد در قطارها تا سی درصد وزن آن ها کاهش پیدا کرده است. این موضوع می تواند در میزان مصرف سوخت قطار نیز تا حد بسیار زیادی تاثیرگذار باشد.

۳.پزشکی:

صنعت پزشکی روزانه در حال پیشرفت است و تاکنون پزشکان توانسته اند برای بسیاری از بیماری های مختلف درمان هایی را پیدا کنند. به جرات می توان گفت که صنعت پزشکی این پیشرفت چشمگیر را مدیون استفاده از مواد پلیمری است.

از مواد پلیمری برای ساخت تجهیزات پزشکی و همچنین مواد کاشتنی پزشکی استفاده می گردد. علت این موضوع خواص زیستی ماده پلیمر است. به لحاظ کارکرد بدن، مواد زیست پلیمری را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول موادی است که زیست تخریب پذیر هستند؛ یعنی می توانند در بدن تجزیه شوند، البته این فرآیند به آرامی صورت می گیرد. همچنین دسته دوم زیست تخریب ناپذیر هستند؛ یعنی فرآیند تخریب آن ها در بدن صورت نمی گیرد و یا به سختی ممکن است. استفاده از این مواد در بدن انسان زمانی صورت می گیرد که ماده مورد نظر به طور کلی با محیط زنده تماس پیدا کند و یک سری خواص شیمیایی و فیزیکی را از خود بروز دهد.

۴.صنایع الکترونیک:

اگر به اطراف خودتان نگاهی بیندازید، قطعا لوازم الکتریکی بسیار مختلفی را خواهید یافت. استفاده از پلیمرها در این وسایل یک روش بسیار مرسوم است که می تواند باعث کاهش هزینه ها و همچنین افزایش چشمگیر کیفیت محصول گردد. تولید برخی از قطعات و وسایل الکترونیک به وجود مواد پلیمری خاصی وابسته است.

به طور کلی از مواد پلیمری برای ایجاد بدنه و بخش های مختلف لوازم الکتریکی استفاده می شود. امروزه پلیمر به جزء جدایی ناپذیر لوازم و وسایل الکتریکی تبدیل شده است.

۵.صنعت خودروسازی:

در سال های اخیر استفاده از مواد پلیمری در صنایع خودروسازی به طور چشمگیری افزایش داشته است. استفاده از این مواد در صنعت خودروسازی موجب کاهش چشمگیر وزن خودرو و متعاقبا کاهش مصرف سوخت آن گردیده است. انتخاب نوع پلیمر در بخش های مختلف خودرو، کاملا وابسته به بخش مورد نظر است. منطقی است که جنس پلیمر به کار رفته در هر بخش با بخش دیگر متفاوت باشد.

از پلیمر در قسمت های مختلف خودرو مانند چراغ ها و کنسول، آینه ها و … استفاده می شود.

۶.ساختمان سازی:

قطعا مراحل ساخت یک ساختمان کاملا با سال های گذشته متفاوت است. علت این موضوع استفاده از مواد پلیمری و پیشرفت تکنولوژی های مختلف در صنعت ساختمان سازی می باشد. مواد پلیمری در بخش های مختلفی از ساختمان به کار می رود؛ به عنوان مثال می توان به عایق های حرارتی و رطوبتی اشاره کرد. استفاده از این عایق ها می تواند در کیفیت پروژه ی نهایی تا حد بسیار زیادی تاثیرگذار باشد.

همچنین از پلیمر در لوله ها و حتی بتن ساختمان نیز استفاده می شود. علت این موضوع قیمت مقرون به صرفه ی این ماده است. قیمت پلیمر نسبت به دیگر مواد مشابه بسیار ارزان تر است و در کاهش هزینه های پروژه و قیمت نهایی آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

استفاده از این پلیمرها برای تولید سنگ ساختمان نیز بسیار مرسوم است و می تواند موجب افزایش استحکام بنا گردد. همچنین سنگ ها مصنوعی بسیار ارزان تر هستند و مجددا در این بخش نیز هزینه ها کاهش پیدا خواهد کرد.

 

منبع: google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها