پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن یک پلاستیک همه کاره است که برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شود. به عنوان یک پلاستیک سخت و جامد، اغلب در محصولاتی که نیاز به شفافیت دارند، مانند بسته بندی مواد غذایی و ظروف آزمایشگاهی استفاده می شود. هنگامی که پلی استایرن با رنگ های مختلف، مواد افزودنی یا سایر پلاستیک ها ترکیب می شود، برای ساخت لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، قطعات خودرو، اسباب بازی ها، گلدان های باغبانی و تجهیزات و غیره استفاده می شود.

پلی استایرن 

پلی استایرن همچنین به یک ماده فومی به نام پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا پلی استایرن اکسترود شده (XPS) ساخته می شود که به دلیل خواص عایق و بالش آن ارزش دارد. فوم پلی استایرن می تواند بیش از ۹۵ درصد هوا باشد و به طور گسترده برای ساخت عایق های خانگی و لوازم خانگی، بسته بندی های محافظ سبک، تخته های موج سواری، خدمات مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی، قطعات خودرو، سیستم های تثبیت جاده ها و جاده ها و غیره استفاده می شود.

پلی استایرن از طریق رشته کردن یا پلیمریزه کردن استایرن، یک ماده شیمیایی ساختمانی که در ساخت بسیاری از محصولات استفاده می گردد، ساخته می شود. استایرن به طور طبیعی در غذاهایی مانند توت فرنگی، دارچین، قهوه و گوشت گاو نیز وجود دارد.

موارد استفاده و مزایا:

از این ماده در موارد بسیار زیادی استفاده می شود که در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

لوازم خانگی:

یخچال و فریزر، تهویه مطبوع، اجاق گاز، مایکروویو، جاروبرقی، مخلوط کن و سایر وسایل اغلب با پلی استایرن (جامد و فوم) ساخته می شوند، زیرا بی اثر هستند و با مواد دیگر واکنش نمی دهند، همچنین این مواد مقرون به صرفه و ماندگار هستند.

خودروسازی:

پلی استایرن برای ساخت بسیاری از قطعات خودرو، از جمله دستگیره ها، پانل ابزار، تزئینات، پانل های جذب انرژی درب و فوم مرطوب کننده صدا استفاده می شود. فوم پلی استایرن نیز به طور گسترده در صندلی های محافظ کودک استفاده می شود.

الکترونیک:

پلی استایرن برای ساخت محفظه و سایر قطعات تلویزیون، کامپیوتر و انواع تجهیزات IT استفاده می شود باعث می شود فرم زیبا و جذابی به محصول بدهید.

مواد غذایی:

بسته بندی خدمات غذایی پلی استایرن معمولاً عایق بهتری می کند، غذا را طولانی تر نگه می دارد و هزینه کمتری نسبت به جایگزین دارد.

عایق:

فوم پلی استایرن سبک وزن، عایق حرارتی بسیار خوبی را در کاربردهای متعدد، مانند دیوارها و سقف ساختمان، یخچال و فریزر، و تاسیسات سردخانه صنعتی ارائه می دهد. عایق پلی استایرن بی اثر، بادوام و مقاوم در برابر آسیب آب است.

پزشکی:

پلی استایرن به دلیل شفافیت و سهولت استریل کردن برای طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی از جمله سینی های کشت بافت، لوله های آزمایش، پتری دیش ها، اجزای تشخیصی، محفظه های کیت های تست و دستگاه های پزشکی استفاده می شود.

بسته بندی:

پلی استایرن به طور گسترده ای برای محافظت از محصولات مصرفی استفاده می شود. جعبه های سی دی و دی وی دی، بادام زمینی بسته بندی فوم برای حمل و نقل، بسته بندی مواد غذایی، سینی های گوشت/مرغ و کارتن های تخم مرغ معمولاً با پلی استایرن ساخته می شوند تا از آن در برابر آسیب یا فاسد شدن محافظت کنند.

انواع پلی استایرن:

پلی استایرن ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها را می توان در موارد مربوط به خود استفاده کرد. در ادامه به انواع پلی استایرن ها خواهیم پرداخت.

۱.پلی استایرن معمولی:

پلی استایرن های معمولی یا GPPS برای استفاده در موارد عادی و معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پلی استایرن ها باید دارای یک سری ویژگی هایی مانند مقاومت کافی و همچنین ضربه پذیری مناسب برخوردار باشد. از این نوع پلی استرها معمولا برای ساخت وسایل الکترونیکی استفاده می گردد. علت این موضوع این است که این مواد دارای خاصیت دی الکتریکی و همچنین استحکام بسیار زیادی هستند. این مزیت باعث استفاده زیاد از این محصول در وسایل مختلف الکتریکی شده است. همچنین پلی استایرن معمولی دارای ظاهر بسیار خوبی است که این نیز به خودی خود یک مزیت به حساب می آید.

البته از پلی استایرن معمولی برای تولید ظروف مصرفی مانند لیوان بشقاب و فنجان نیز استفاده می گردد. همچنین برای ساخت اسباب بازی های مختلف و یا حتی جعبه های لوح فشرده نیز از این ماده استفاده می شود.

۲.پلی استایرن مقاوم:

پلی استایرن مقاوم و یا HIPS از دیگر دسته های پلی استایرن به حساب می آید. همانطور که از اسم این مدل پلی استایرن پیدا از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. به طور کلی از این پلی استایرن می توان در هر شی پلاستیکی استفاده کرد. از این رو از پلی استایرن مقاوم در اسباب بازی ها و لوازم ورزشی و همچنین در لوازم خانگی مختلف نیز استفاده می شود. این ماده در بین تولید کنندگان وسایل پلاستیکی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

علت این موضوع مقاومت بالای آن می باشد. همچنین در ساخت خانه نیز از پلی استایرن مقاوم استفاده می شود. استفاده از این پلی استایرن در خانه سازی موجب افزایش چند برابری مقاومت خانه می گردد.

۳.پلی استایرن انبساطی:

پلی استایرن انبساطی که به اختصار به آن EPS گفته می شود نوعی پلیمر سفید است که خاصیت ضد آتش دارد این ماده برای عرضه به بازار به آن مقداری فوم اضافه می شود. در بازار ایران از این ماده با نام یونولیت یاد می شود.

کاربرد اصلی این پلی استایرن در ساخت انواع کانکس می باشد. همچنین در آن در ساخت ساندویچ پنل ها نیز استفاده می گردد. این پلی استایرن ها وزن سبکی دارند و رسانایی گرمایی آن ها تا حد بسیار زیادی پایین است. از این نوع پلی استایرن ها معمولا برای عایق بندی استفاده می شود.

۴.پلی استایرن اکسترود شده:

پلی استایرن اکسترود شده در حقیقت نوعی پلاستیک به حساب می آید که به صورت یک ماده اسفنجی متراکم یا غیر متراکم تولید می شود. پلی استایرن و فوم اکسترود شده دو محصول کاملا متفاوت هستند که تحت استانداردهای یکسانی تولید می شوند. از این ماده اولیه برای تولید طیف وسیعی از محصولات استفاده می گردد. از مصالح ساختمانی گرفته تا ظروف نگهداری غذا همگی از این ماده اولیه برای تولید استفاده می کنند. همچنین از پلی استایرن اکسترود شده برای ساخت انواع ساندویچ پانل سردخانه ای و دیگر مدل های ساندویچ کاربرد دارد. به طور کلی در تولید انواع وسایل پلاستیکی می توان از پلی استایرن اکسترود شده استفاده کرد.

 

منبع: google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها