تفاوت های پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی اتیلن و پلی پروپیلن و تفاوت این دو پلیمر

اگر در صنعتی مشغول به کار هستید که به عنوان ماده اولیه نیاز به پلیمر دارید، به عنوان مثال مشغول به تولید لوله های فاضلاب هستید، قطعا اسم موادی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن را شنیده اید.

از این مواد در حوزه های مختلفی استفاده می گردد. پلی اتیلن و پلی پروپیلن به پلی الفین های گرمانرم گفته می شود که در صنایع مختلف برای تولید محصولات مختلفی که احتیاج به ماده اولیه پلیمری دارند، استفاده می گردد.

استفاده از هر دو ماده پلی پروپیلن و پلی اتیلن برای تولید محصولات مختلف امکان پذیر است اما استفاده از هر کدام از این محصولات برای تولید شامل یک سری نکات است که رعایت نکردن آن ها ممکن است به شما خسارت های بزرگی بزند.

پلی اتیلن :

پلی اتیلن یک ماده ی پلیمری است. از این ماده برای تولید انواع محصولات مختلف مانند: کیسه های پلاستیکی، الیاف، قطعات پلاستیکی و… استفاده می شود. این ماده پلیمری از واحد های منفرد اتیلن تشکیل شده است و معمولا پلی اتیلن از موندمو اتیلن  ایجاد می گردد. فرمول شیمیایی این ماده (C2H4)n است که در جدول نام اختصاری آن PE می باشد. همچنین به PE شناخته شده ترین پلاستیک جهان نیز گفته می شود.  البته دقت داشته باشید که تمامی پلاستیک ها از جنس مونرو اتیلن ساخته نشده اند.

ماده اتیلن دارای خواص متعددی است. از جمله آنها می توان به نقطه ذوب پایین و خاصیت کشسانی و همچنین عایق الکتریکی اشاره کرد. از این محصول در تولید محصولات مختلفی مانند اتومبیل و یا بسته بندی مواد غذایی استفاده می گردد.

در حال حاضر تقریبا ۷۰ درصد از محصولاتی مانند بسته بندی های مواد غذایی و ظروف غذا، پالت ها و… با استفاده از این ماده ایجاد شده اند.

پلی اتیلن در مقایسه با پلی پروپیلن از انعطاف بسیار بیشتری برخوردار است و به تولید کننده این امکان را می دهد که به بافندگی نیز بپردازد. الیاف تولید شده رطوبت بسیار کمی را دارند و در شرایط مختلف مقاومت کششی کاملا یکسانی را از خود بروز می دهند.

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن از جمله پرمصرف ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا و همچنین یکی از اصلی ترین موارد استفاده از پروپیلن است. فرمول شیمیایی این محصول –CH2-CH(CH3)n– است که با نام PP شناخته می شود.

برای بدست آوردن پلی پروپیلن باید، پروپیلن را فرآیند پلیمریزاسیون پروپیلن را در دما و فشار نسبتا ملایم و همچنین در حضور کاتالیست معروف زیگلرناتا صورت گیرد.

این کاتالیست باعث می شود ایزوتاکتیک تشکیل شود. این موضوع موجب می شود که ماده تا حدود ۹۰ درصد متبلور شود.

پلی پروپیلن در موارد بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یک ترموپلاست است که در موارد متعددی استفاده می شود. از جمله آنها می توان به بسته  بندی غذایی، قالب گیری تزریقی، نساجی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. کاربرد این پلیمر بسیار گسترده است و نمی توان به تمامی موارد آن اشاره کرد.

همچنین پلیمرهای تولید شده از مونومر پروپیلن در مقابل بازها و اسیدهای مختلف تا حد بسیار زیادی مقاوم هستند.

مقاومت بالای این ماده باعث می شود که از آن در صنایع مختلف به صورت گسترده استفاده شود. البته استفاده از هر کدام از این مواد در صنایع مختلف شامل یک سری نکات بسیار مهم و ضروری است که باید رعایت گردد. در ادامه به موارد مصرف هر کدام از این مواد پلیمری اشاره خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

کاربردهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن :

همانطور که گفته شد از این دو ماده پلیمری در موارد بسیار مختلفی استفاده می گردد. در ادامه به سه مورد از تولیداتی که وجود این پلیمرها برای آنها ضروری است اشاره خواهیم کرد.

.لوله های فاضلاب :

لوله های فاضلابی به سه دسته کلی لوله های گالوانیزه، چدن و پلاستیکی تقسیم می شوند. لوله های پلاستیکی نیز بر اساس جنس آلیاژ مورد استفاده به چند دسته دیگر تقسیم می شوند. از جمله آنها می توان به پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید سخت (UPVC)، پلی بوتیلن و اکریلونیتریل بوتادین استایرن اشاره کرد.

از هر کدام از این لوله های در جایگاه مورد نیاز خودشان استفاده می شود.

از جمله مزایای این مدل لوله ها این است که بسیار مقاوم هستند و می توانند در مقابل پوسیدگی های مختلف، سایش و ضربه از خودشان مقاومت لازم را نشان دهند.

همچنین لوله های تولید شده از این نوع کربن ها بسیار سبک هستند که یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می باشد.

لوله های تولید شده با استفاده از پلیمرهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن از مقاومت بالایی در برابر آب سرد و گرم برخوردارند که می تواند طول عمر آن ها را تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

این لوله ها معمولا برای اتصالات مختلف مناسب هستند و به خوبی جوش می خورند. استفاده از لوله ای تولید شده توسط این پلیمرها کاملا وابسته با طراحی مهندس لوله  کشی ساختمان است.

همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این لوله ها به شدت پایین است. مزایا گفته شده از این لوله ها دلیل اصلی استفاده از آن ها در ساختمان ها می باشد.

.صنایع بسته بندی :

هر دو پلیمر پلی اتیلن و پلی پروپیلن مواد اولیه مناسبی برای بسته بندی محصولات هستند. پلی پروپیلن معمولا در بسته بندی صنایع غذایی استفاده می گردد. از پلی اتیلن نیز معمولا برای بسته بندی وسایل صنعتی استفاده می شود.

علت این موضوع این است که پلی اتیلن خنثی است و الکتریسیته ساکن بسیار کمتری را دارد. همچنین این پلیمر ممانعت بیشتری در برابر نور برای محافظت از محصول دارد که به خودی خود یک مزیت بسیار بزرگ برای آن به حساب می آید. همچنین بسته بندی های تولید شده به وسیله پلیمر پلی اتیلن انعطاف پذیرتر هستند و به سختی پاره می شوند که برای محافظت از محصولات بسیار مناسب است. به این دلیل است که از این پلیمر برای بسته بندی محصولات سنگین استفاده می گردد.

بسته بندی های تولید شده توسط پلیمر پلی پروپیلن معمولا دارای کریستال های شفاف تری برای ارائه محصول هستند و می توانند به خوبی محصولات شما را برای ارائه در بسته بندی آماده کنند. این پلیمر حفاظت فوق العاده عالی در برابر رطوبت و بخار دارد به همین دلیل معمولا برای نگه داری مواد خوراکی از آن ها استفاده می گردد. معمولا از پلی پروپیلن برای نگه داری موادی که نگهداری آن ها نیازمند به رعایت مسائل بهداشتی است استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به محصولات کشاورزی و یا تجهیزات پزشکی اشاره کرد.

.کفپوش  چوب و پلاستیک :

پلی اتیلن و پلی پروپیلن هر دو موادی هستند که می توان از آن ها برای تولید کفپوش های چوب-پلاستیک استفاده کرد. استفاده از هرکدام از این پلیمرها مزیت خاص خود را دارد.

کفپوش های چوب-پلاستیک تولید شده با استفاده از پلیمر پلی اتیلن از مقاومت سایش بسیار بالایی برخوردار هستند که عمر این محصولات را بیشتر می کند. همچنین نسبت به دیگر پلیمرها ارزان تر هستند که در هزینه های مربوط به پروژه تاثیر بسیار زیادی را دارد. این کفپوش ها از مقاومت بالایی در مقابل اشعه UV برخوردارند.

کفپوش های تولید شده با استفاده از پلیمر پلی پروپیلن نیز از مقاومت بالایی در مقابل ترک خوردگی برخوردارند همچنین از مقاومت بسیار زیادی در مقابل دمای بالا برخوردارند که به خودی خود یک مزیت به حساب می آید.

 

منبع: google search

نوشته های اخیر

دسته بندی ها